Ponnyn sjuk..

linnsan

Trådstartare
D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk.
Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han som alltid är ett matvrak gick bara och kollade i krubban och pillade lite utan synbart resultat. Jag stod och pysslade lite med nya pållan och reagerade när han istället vände sig om och ställde sig och vilade.

Vi tog då tempen och den låg då på 40,1. Han var även allmänt hängig och seg och vi lät honom då såklart stå inne. Vi gick väl därifrån vid 20 ungefär.

Jag kom sen dit strax innan 6:30 på morgonen och tempen låg fortfarande på 40 grader och han hade inte rört fodret, varken kraft eller hö. Han var väldigt hängig men jag släppte ut honom ändå för jag tyckte ändå att han kanske behövde komma ut och få lite frisk luft osv.. Kom tillbaka till rummet (internat) och ringde vet. som sa att jag skulle ha honom inne och tyckte jag kunde avvakta ett par dagar innan han kom ut.

Jag gick då ut igen till stallet och tog in honom, han hade då varit ute i ca 1,5 timme och hade inget emot att komma in. Han stod bara för sig själv och hängde. Han är annars en häst som blir otålig efter en natt i boxen på 8 timmar...Märkte även att han liksom "ryckte till" i varje andetag.

Jag och en lärare (som undervisar häst) åkte sen ut när vi hade hennes lektion och vi kollade lite mer + puls, vi upptäckte då att den också var väldigt hög och ringde till vet. igen som kom ut vid 13:30 tiden.

Han kollade pulsen och den var uppe i 90 slag/minut:eek:. Och han hade drygt 40,4 graders feber. Han fick metacam direkt i blodet och feber + puls gick ner.

Veterinären var alltså här igår och gav honom sprutan och febern är fortfarande nere men han har inte ätit ngt:confused:. Han har kanske druckit 1-2 liter vatten i natt men inget nu under dagen. Vill varken ha kraft eller hö. Matade honom och fick i honom några strån hö men inte mer. Han står bara och hänger i boxen hela tiden och då har han ändå stått inne sen tidigt i måndags kväll och han är som sagt en häst som vill vara ute hela tiden. Gick ut en liten sväng på 5 minuter och gick så han inte får kolik eller liknande också, var ute både igår kväll och idag på morgonen och han går sakta och slött och efteråt så ställde han sig i boxen och vilade direkt igen.

Vattnet kan han liksom slurpa upp i munnen och sen släppa ut det igen:crazy:

Var där senast vid 13 idag och då var det ingen förändring. Han har ju ingen feber längre så borde han inte börja äta, dricka och piggna till snart?

Usch, vet. har ingen aning om vad det kan vara men gissar på ngt virus.

Ingen av de andra hästarna i stallet har blivit sjuk.
Någon som har några funderingar på vad det kan vara??
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Jag tycker ni borde varit på klinik med hästen redan. Så hög feber i så många dagar och 0 vätskeintag är inte alls bra.

Ni borde åka in omgående med hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyn sjuk..

åk till klinik för omfattande provtagning. om han inte dricker och får i sig mat så stannar hela systemet upp, det är mkt allvarligt!!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

*svarar bägge*

Veterinären sa att vi skulle avvakta, men själv känner jag att jag vill åka in. Han har nog inte druckit mer än 5 liter på de här dygnen:crazy:. Men då ringer jag in till akuten ikväll.

Han har inte druckit ngt på hela dagen, och han äter inte ens havre. Om jag ger ur handen så kan han ta lite men spottar ut det igen. Och det är inte ens alltid som han ens försöker äta lite.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Det är det jag är orolig för också förutom "bara" det han har nu. Att han ska få andra problem iom att han inte äter då de är gjorda för att äta 14-18 h/dygn.. En annan sak om det varit hund eller människa med fodret/maten.
Men vätskebrist däremot är ju inte bra för någon.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Han har alltså inte feber nu. Han hade det i måndags kväll (eller det var då vi upptäckte det så han fick det väl ngn gång under dagen) till tisdagen runt halv 2 då han fick febernedsättande. Nu har han alltså ingen feber.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

*Alla*

Jag har nu pratat med djursjukhuset och de tyckte att jag kunde vänta till imorgon på morgonen med att åka in.

Jag kanske skulle sova i stallet i natt?:angel:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Vad märkligt att de ser med sådant lugn på saken, det förstår inte jag. En häst som inte får i sig varken mat eller vätska under flera dagar borde man väl ändå se som ett akutfall? :confused:

Hade det varit min ponny så hade jag "trotsat" och åkt in iaf, det kan ju inte skada att ta det säkra före det osäkra.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Vet inte alls, han jag pratade med sa att det inte brukade vara så allvarligt att de var utan mat och vatten i ett par dagar. Men han sa ju även att det var svårt för honom att veta om han hade vätskebrist, eller hur stor den var, på telefon.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Hur ser slemhinnorna ut och hur är huden när du drar i den? Hade åkt in med hästen och inte väntat. Men om du ändå väljer att vänta trots så många dagar utan mat och vätska så tycker jag absolut att du ska sova i stallet, det kan gå ruskigt fort om det vill sig illa.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Ska kolla allt ikväll när jag kommer dit. Om han inte har druckit ngt så har han ju inte druckit ngt på hela dagen. Han drack kanske 1-3 liter i natt (svårt att säga då han tar vattnet i munnen och sen släpper ut det) men det är ju ingenting..
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Om jag förstår det hela rätt så tar han foder och vatten i sin mun men släpper det = han försöker och vill vid få tillfällen men KAN INTE å det har i så fall ponnyn stått med i dessa dagar. Det låter bara mer och mer oroande.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Ja precis, han har fått i sig några höstrån och jag försökte få i honom havre. Han kanske fick i sig några korn men resten ville han inte ha. Han är ju inte direkt intresserad av maten men om jag matar så kan han "smaka" lite. Ibland, dock inte alltid.

Någon som vet om man får stanna kvar på djursjukhuset eller måste man åka hem?:angel:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Kolla pulsen. Med en puls på nittio har hästen ont. I alla fall enligt våra veterinärer.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Det får du avgöra själv...beror kanske lite på just det sjukhusets policy.. men jag hade propsat på att få komma!!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Jo han hade/har ont. Vet. blev själv förvånad över den höga pulsen. Den har dock gått ner nu. Ska kolla den sen igen. Var precis där men hittade inte pulsen. Han har jag alltid haft svårt för att hitta puls.

Han hade "druckit" 1-2 liter vatten, ja, eller det var ju så mycket som fattades i hinken..

Jag sover hos honom i natt.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

om du drar i huden så ska den sprätta tillbaks med det samma. ju saktare det går ju mer uttorkad är hästen. blir det ett veck som står kvar så är den rejält uttorkad.

kan han ha något i halsen?

tycker det är dåligt att vet. är så nonchalanta... :crazy:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Ja, igår vet jag att när jag drog i skinnet så stannade det kvar. Men det är även rätt svårt att se då han har en del vinterpäls:crazy:

Kanske får klippa honom lite på halsen:D

Jag pratade nyss med distriktaren och han hade väldigt mycket att göra så han hann inte ut och ge dropp.

Men jag sover i hans box i natt och om han inte har ätit eller druckit ngt i natt så åker vi i morgon på morgonen. Eller i natt om det skulle bli värre på något vis.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 515
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp