Bukefalos 28 år!

Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

H

HuggeBugge

Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused:

Min lillasyster rider en shettisvalack runt tolvan i ålder. Han har haft vad jag vet tre ägare under sina år. Uppfödare med travintresse, ponnyryttare med galoppintresse och nuvarande ägare som vuxit ur men som innan red lite klassiskt.

Ponnyn är enormt tävlingsinriktad, kan knappt skritta om man är fler än två eller om man är två med ärtig häst som sällskap. Går i en form av piaffliknande trav med huvudet högt och utan intresse att slappna av. :(kommer man upp bredvid blir det trav eller mer stress.

Hästen har gått omkull med sulky och är rädd för baksläp men går att rumpa under ridturer, då gör det ingenting. Han kan ridas med spö, blir bara ännu mer pigg. Har även haft ont i munnen då den andra ägaren tävlade mycket i ponnygalopp så där kom de problemen med tävlingsinriktning och svårt att stanna. Rids nu på vanligt tredelat.;)

Det är en stor shettis med enormt mycket krut och jag ber om hjälp då jag inte gillar alla avramlingar, okontrollerade skenturer, avkastningar och tvärvändnigar som ponnyn orsakar:p. Systern är en duktig ryttare och kan skolor, ridit storhästar, islandshästar och andra ponnyer både privat, under lektioner och för tränare av olika slag så hon är inte stark på handen eller obalanserad. Är en duktig ryttare med andra ord, får mycket beröm för sin mjuka ridning.

På ridplanen genar han hela tiden, slänger upp huvudet istället för att lyssna och kan inte gå på volt utan att han ramlar inåt och så.
Han går ogärna i form men det händer ibland. Det jag skulle vela ha är tips på övningar som ger systern mer kontroll på hästen och som får hästen att vilja lyssna på ryttaren.

Ni får gärna ställa frågor så svarar jag snabbast om ni undrar något. Jag har ju säkert glömt nått viktigt men fråga...tacksam för alla svar!:bow:
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Avsaktningar och igångsättning,halvhalter i massor.Lydnadsgrejer helt enkelt.
Sen om ni vill att han ska bli mera mjuk så skänkelvikning,böja och ställa åt olika håll,mjukgörande.

Ni kan ju även testa att ha ett lite tunnare bett om det funkar bättre.Det är ju lite skarpare.Kan ju vara bra innan ni fått honom dit ni vill som en första lite "desperat" hjälp.Berätta gärna hur det går!:)
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

en övning som kan vara bra om ponnyn inte tycker om att träna avsaktningar är att först börja i skritt och göra det osm ett dressyr program typ,
a, skritt
f, halt och rygga ngt steg, fram i trav
b skängelvikning mot C
C skritt
H halt och rygga fram i trav
E 10m volt och skritt osv

så att ni tränar på böjning och lydnad, och tar bort att när ni travar att man travar ngt varv där det går fortare och fortare, och sen försöker jobba en häst som bara vill springa. så fort ni ökar så ska ni göra en volt eller skänkelvikning så hästen fokuserar på övningen och inte på tävlingen. att träna avsaktning på en häst som bara rusar är sjukt jobbigt då det är lätt att bli hård i handen när hästen inte lyssnar, en övning samanfogat med tempo växlingarna är oftast roligare för både häst och ryttare då det inte blir nån dragkamp lika lätt :D
(förlåt för flummit inlägg men jag hoppas du förstår)
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Tack för svaren, vi har även funderat på att ha mer markarbete på schemat så att han får upp intresset för ryttaren redan från marken...Han är ju ofokuserad även i longeringen, trist men sant!:grin: Ska väl ridas mycket till veckan så då ska det provas!:bump:
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Strunta i ridningen och börja tömmköra och skola hästen först. Mycket lättare att komma åt hästen på ett annat sätt då. Blir häst lite mera välskolad och lydig så kommer även ridningen att gå bättre.
Sen blir den ju också då av med lite energi när den får jobba mera ordentligt så den blir lite mera harmonisk.
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Longering brukar vara skittråkig för hästen - att bara springa runt, runt. Bättre då som worthless säger, att tömköra - då kan ni använda både raka och böjda spår.

Tycker också att ni kanske ska kolla upp den. Har den gått omkull ett par gånger (?), skenat hem utan ryttare, haft ont i munnen, och håller på som en tossing så kan det vara något mer fel på den än bara stress och olydnad.
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Som det låter så har ponnyn alltså ont i munnen då den från början hade ganska känslig mun. Han kanske hetsar upp sig för att det gör ont i munnen och kan inte slappna av med bettet i munnen? Av egen personlig erfarenhet så har jag testat att rida en annars skenande häst på bara gummibett eller hackamore och genast slutade de där okontrollerade skeningarna. Värt att testa kanske :)
 
Sv: Ponnyproblems...!!! Lång beskrivning!

Skriv "knapplån" om du inte riktar svaret till mig - antar att det var riktad till TS?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 597
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 517
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp