Ponnyridning och f-skattsedel

Asa_S

Trådstartare
Jag har förstått att ponnyridning är momspliktigt men måste jag ha f-skattsedel för att utföra den?

Har blivit tillfrågad av idrottsföreningen där jag är medlem om jag kan ha ponnyridning på midsommar och jag svarade ja utan att reflektera. Momsregistrerad är jag eftersom jag har jordbruksfastighet men jag har ingen f-skattsedel. Har det betydelse att det är i ideell förenings regi (pengarna går till mig, inte föreningen) jämfört med om det vore på mässa, privat uppdrag etc?
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Jag har förstått att ponnyridning är momspliktigt men måste jag ha f-skattsedel för att utföra den?

Har blivit tillfrågad av idrottsföreningen där jag är medlem om jag kan ha ponnyridning på midsommar och jag svarade ja utan att reflektera. Momsregistrerad är jag eftersom jag har jordbruksfastighet men jag har ingen f-skattsedel. Har det betydelse att det är i ideell förenings regi (pengarna går till mig, inte föreningen) jämfört med om det vore på mässa, privat uppdrag etc?

Nej, det är inte automatiskt momspliktigt med ponnyridning, eller något annat för den delen. Du kan redovisa det som hobbyverksamhet på den vanliga inkomstdeklarationen och behöver inte alls momsbelägga den, om det inte är en större verksamhet än så!

Nej, det spelar ingen roll vem som tar emot resultatet av "arbetet", om det inte är någon som är din arbetsgivare i vanliga fall, då kan tolkningsproblem uppstå.
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Håller med inlägget ovan men vill tillägga att du kanske måste tänka på ngn typ av försäkring också?
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Svarar båda:

glömde ju i sammanhanget att nämna att jag bor på jordbruksfastighet och får gårdsstöd tack vare att hästarna betar min mark, så jag räknas alltså redan som näringsidkare och är momspliktig. Ponnyridning finns med i skatteverkets broschyr om momspliktig verksamhet.

Är svaren fortfarande desamma då?
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Svarar båda:

glömde ju i sammanhanget att nämna att jag bor på jordbruksfastighet och får gårdsstöd tack vare att hästarna betar min mark, så jag räknas alltså redan som näringsidkare och är momspliktig. Ponnyridning finns med i skatteverkets broschyr om momspliktig verksamhet.

Är svaren fortfarande desamma då?

Om hästarna är upptagna och redovisade i en momspliktig näringsverksamhet verkar det rimligt att se det som momspliktigt.
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Jo jag vet att det är momspliktigt men hur är det med f-skattsedel?
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Jag är ju inte bombsäker men om hästarna är en del av din övriga, momspliktiga verksamhet så bör ju ponnyridningen också falla in under den. F-skattesedel verkar ju lite märkligt/överkurs att du skulle behöva ha för att du ngn enstaka gång låter hästarna användas till ponnyridning.

Jag hade personligen inte skaffat F-skattesedel men är du osäker och vill vara säker på att vara 100% laglig så ring ditt lokala skattekontor för exakt info om vad som gäller.
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Jo jag vet att det är momspliktigt men hur är det med f-skattsedel?

Nu har inte jag jordbruksfastighet - dvs automatisk näringsverksamhet. Men är inte en f-skattsedel automatiskt kopplad till den näringsverksamheten precis som när man startar annan näringsverksamhet?
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

F-skatt eller inte är jag osäker på, men du måste ha en ansvarsförsäkring.
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Huvudregeln är att inkomst går antingen under a-skatt (anställning) eller f-skatt (företagare).

Om du INTE visar upp f-skattsedel för de pengar du tar emot ska egentligen utbetalaren dra inkomstskatt (som betalas till skattekontoret och redovisas ditt skattekonto genom skattedeklaration som utbetalaren gör och kontrolluppgift till dig) och dessutom ska utbetalaren betala sociala avgifter för pengarna (32,42 %).

Har du f-skattsedel ska du själv redovisa beloppet i din deklaration (eller skattedeklaration om du lämnar det för din verksamhet).

Det riskabla alternativet är att ta pengarna svart rätt ner i fickan utan försäkringar och annat, vilket kan bli både dyrt och drygt i slutänden...
 
Sv: Ponnyridning och f-skattsedel

Har kolla lite om det där. Om ridningen sker på ex. skoltid skall det inte tas ut någon moms.
Sker det på fritiden får man tänka på att det är olika momssatser om det går som motion, eller fritidssyssla. Det är en djungel!!:crazy:
Är det barn i skolålder är dom oftast redan fullförsäkrade från att de börjar förskolan till de går ut 9:an. Även under lov och helger alltså, det kan du kolla med kommunen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp