Bukefalos 28 år!

Ponnyridning

Solvira

Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt om jag lägger den här tråden rätt, men jag tycker att den har ju med ridning att göra. :p

Jag har fått frågan om jag vill gå med min häst på ponnyridning. Visst, sa jag. Han är ju stor, men snäll som få.

Nu till frågan: hur mycket kan man ta för en ridtur på ponnyridning? Och hur många varv ska man gå, hur långt brukar ni (som har) gå? :confused:
 
Har du kollat upp med vilka försäkringar som gäller och om det är din försäkring eller barnets försäkring som ska gälla?? Viktiga saker men ofta bortglömda!

Lycka till
Colombia Girl :bump:
 
Det är gansla vanligt nuförtiden att man tar 10:- för en runda (hur stor den är varierar). Jag har tom sett att vissa tar 20:-. Men det är litet i överkant tycker jag.

VIKTIGT Har en skylt där det står vilka tider ni går. Annars ställer sig folk hela tiden i kö och blir arga när man avbryter för att hästen behöver vila, dricka etc. Eller DU kanske behöver äta dricka eller pudra näsan.

Att hästen redan gått 1 timme har folk INGEN förståelse för. MEN MITT BARN VILL OCKSÅ! Vi har stått i kö länge!!!!

Medhjälpare är också bra. Tex hålla hästen om du behöver en paus, OCH att ställa sist i kön när det är ca tio minuter kvar av tiden så att inga nya ställer sig i kön.

Jag har gått ponnyridning en del gångar så jag vet hur det brukar funka bäst.

Hur länge en häst orkar är individuellt, rent kroppsligt blir dom inte särskilt trötta barnen e ju små och det skrittas ju bara. Men hästarna brukar tycka det är tråkigt, barnen hoppar av och på etc.

Men min ena ponny går det att gå ponnyridning i ca 2 timmar sedan blir han less och bits! Det är om jag går med honom. Om någon annan gör det tröttnar han betydligt fortare. Antagligen tycker han det är roligare att jobba tillsammans med mig!

Jag skulle rekommendera att gå en timme på förmiddagen, ha en halvtimmes paus och sedan gå en timme til och så göra likadant på eftermiddagen . Antagligen blir du själv tröttare att gå runt runt än vad hästen blir.

Men det är roligt att gå ponnyridning! Barnan blir ju så glada! Och kanske det blir en blivande ryttarstjärnas första ridtur! :D

/Kung Tulle
 
När vi brukar vara ute på ponnyridning med ungdomssektionen brukar vi göra så att vi får en viss summa av företaget som vill ha barnridningen.
Detta för att vi då är säkra på att få tex transporten betalt även fast det regnar hela dagen och inga barn dyker upp. Sen brukar barnen och föräldrarna bli jätteglada över att det är gratis också!
 
Jag har också varit med och hjälp till en del under åren vad beträffar ponnyridning, vid olika sammanhang.

Senast på långfredagen arrangerade US en Påskshow med olika
inslag och när showen var klar fick de som ville, chans att
prova på ett varv gratis. Men då hade alla vi nio i US-styrelsen bakat något som skulle gå till fikaförsäljningen.
Och vi fick in ganska mkt pegnar på det + på de lotter vi
sålde, varav priserna till lotteriet hade vi fått av olika
företag på orten. Vi hade väl kanske 4-5 hästar då och det
tog väl bara max ca 20 min eller nåt då. Det vart lagom
avskrittning för hästarna som hade gått med. Banan är väl
runt 20 x 70 m eller nåt sånt.


Hur långt man ska gå brukar bero på hur mkt man ska ta betalt, men vi tar oftast en guldtia. Oftast blir det väl
kanske en tur på en plätt som brukar vara runt 20 x 30 m
eller nåt sådant. Oftast brukar de lite större barnen som
vill, få prova på att ta något travsteg också. Men oftast är det så att tar man bara kanske en tia för ett varv, så
uppskattas det av barnen som gärna vill prova att sitta på
flera än en ponny/häst, de vill gärna pröva en liten tur på
alla (om det är flera) är min erfarenhet.

När vi har ponnyridning blir det oftast i samband med andra arrangemang och oftast kommer det då barn allt eftersom, så
oftast blir det inga jätteköer och för det mesta är det tre
ponnyer som brukar vara med samtidigt, så man kan bytas av.
Det brukar fungera bra att äta något eller dricka samtidigt
som hästen kanske betar lite vid sidan om, oftast går det bra att hålla i den samtidigt.

Hur mkt ponnyn orkar gå beror ju på individen.
 
Vi brukar förresten ta ca 3000:- för 3h och 2-3 hästar.
Turen brukar vara en liten tur (ca 20*30) el en stor tur runt parken (ca 80*80), lite beroende på hur platsen ser ut och hur mycket folk det är.
 
Så kan ju inte jag göra, eftersom de som håller i det hela bara undrar om jag skulle vilja ställa upp på att gå. Jag bestämmer ju själv hur mycket jag tar, och får allt i egen ficka då.
 
Sv: Re: Ponnyridning

Hej!
Jag ska nu hålla i en ponnyridning för första gången och undrar hur man tar reda på det med försäkringar och vilka är det man ska ha?
MVH Hanna



Har du kollat upp med vilka
försäkringar som gäller och om det är din försäkring eller barnets försäkring som ska gälla?? Viktiga saker men ofta bortglömda!

Lycka till
Colombia Girl :bump:
 
Sv: Ponnyridning

Ring försäkringsbolaget du har hästen försäkrad i, de brukar kunna svara på sånt.
 
Sv: Ponnyridning

*KL*

All ridning sker på egen risk, detta kan man skriva på en tavla bredvid te x den man har priser och ev tider på.
Har man för avsikt att bedriva ridning på verksamhetsnivå, så är det förstås ett måste att skaffa en försäkring. Men den kostar åtskilligt per år, och man kan inte lösa en sådan försäkring för enstaka dagar.
Vi gick ponnyridning med våra hästar för klassens skull, dvs de intäkter som kom genom ridning gick oavkortat in i klasskassan. Då skrev vi en skylt att ridning sker på egen risk, rekommendert av jurist.

Ett par enkla tips, ta bort stigbyglarna. Annars går det för mycket tid att ställa in dem mellan varje barn. Koppla tyglarna i nosgrimman, så slipper man ha ett barn hängades i bettet. Låt föräldrarna lyfta upp sitt barn på hästen, och se till att de går med bredvid hållandes i jackan på barnet och ffa till de barn som är minst och har sämst balans.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyridning

"All ridning sker på målsmans risk" är väl lämpligare när det rör sig om så små barn.
 
Sv: Ponnyridning

I vårt stall kostar det 90 kr eller nåt sånt för knatteridning
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 818
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
400
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 944
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp