Ponnytravare

Jamtland

Trådstartare
Har en liten treåring som är inkörd, men som har en mycket bestämd åsikt. Min kusk körde in henne och kvalade henne i somras, men sen blev hon halt och det blev lite strul. SÅ damen skulle gå sitt första lopp i oktober och då ansåg shettisen att det där med att springa på bana var inte hennes grej och vi fick stryka henne för hon gick helt enkelt inte att köra. Eller jo, hon gick att köra, men bara i bakvarv...:crazy: :D I rätvarv så bråkade hon bara och gick knappt att få framåt.

Nu faller min kusk för ålderstrecket till nyår och nästa år måste jag hitta ny kusk till alla tre shettisarna. Började då fundera hur jag ska göra med den envisa treåringen (som kommer att vara en envis fyraåring då). Vad tror ni blir bäst, låna ut henne till en tuff kusk och låta den ungen försöka få ordning på henne eller behålla henne hemma, bråka med henne själv och leja in kusk bara för loppen?

"Risken" med att behålla henne hemma blir ju att hon testar kuskungen på banan och det kanske inte är så lyckat. Samtidigt har jag ju ett gäng hästar här hemma med plus en bebis, så frågan är om jag hinner få ordning på henne. Och jag vill verkligen ha ut henne på banan nästa sommar, för jäsikens vad den ponnyn kan trava bara hon vill! Kanske inga SM tider, men nog lär hon ta sig under 3:00 utan problem.

Jenny
 
Sv: Ponnytravare

Jag tycker att du ska låna ut henne till någon tuff liten unge, som kan "köra in sig" på hästen, så att du slipper en avkastarkung (drottning) på banan. Man märker så tydligt på tävlingsplats vilka ponnyer som kör med sina kuskar, och risken blir ju större att ponnyn j*vlas med kusken på tävlingsplats eftersom man i regel blir mer nervös ju närmare sitt lopp man kommer! :)
 
Sv: Ponnytravare

Alla ponnyer begriper inte vad det är för mening med att trava runt en travbana... :p
Fast ibland trillar poletten ner så att de helt plötsligt tycker det är kul ändå - ofta har de hunnit bli något år äldre då...
Det är inte alls säkert att det blir problem med henne den här säsongen bara för att det var det i somras.
Bekanta till mig har en ponny som knatade runt 3.20, typ. (minns inte exakt) Han var väl inte sådär värst positiv till arbetet och om jag minns rätt så vände han i ett lopp också. Vintern efter det funderade de länge och väl på om han skulle få fler chanser eller om de skulle sälja honom som ridponny. Han fick en chans till och tog den - helt plötsligt fick de fart på honom och han har nu rekord en bit under 2.50 (minns inte heller det exakt :p)
 
Sv: Ponnytravare

Har en kusk på G, och h*n lär inte bli nervös även om h*n bara kör ponnyn på banan. Men vi får se, just nu är hon sällskapsdam åt grannens ettåring (som är efter Scarlet Night, tjusigt värre ;) ), och jag tänker inte ta hem henne förrän det är nödvändigt för att hinna träna igång henne för tävlingssäsongen.

Jenny
 
Sv: Ponnytravare

Jag har full förståelse för dem som itne gör det, gillar travlivet alltså. Men med den här lilla damen så får hon så lov att få fart under hovarna (eller iaf springa åt rätt håll... ;) ) för annars säljs hon, snäll shettis till dottern har jag redan. Och den där tjurskalliga argbiggan blir nog ingen barnponny heller... :D

Hoppas bara hon håller sig under höjdgränsen. Ser lite tveksamt ut, så jag tänker se till att få henne inmätt innan jag lägger ner alltför mycket tid på att träna henne.

Jenny
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 677
Senast: Exile
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 569
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp