Pontus älskade islandshäst avlivades – utan att han fick veta något: ”Ledsen och mållös”

När Pontus Plantmans häst hittades i ett kärr skickades den till djursjukhus av polisen. Där avlivades hästen utan att någon informerade honom om det, vilket Hippson var först med att berätta.
 
Fast du kan väl inte låta hästen stå 1 dygn med tarmvred och lida och vänta på ägaren ska höra av sig, sånt måste väl akut opereras på en gång?



Hästen hade inte bara kolik, den hade tarmvred också. Och var troligen väldigt dålig i allmäntillståndet, så skulle man vänta 1 dygn skulle den kanske behövt dyr och intensiv behandling, vilket inte ges om ingen tar på sig kostnaden.
Om det var enda anledningen, varför då ens dra upp att hästen är vanvårdad pga att den är lerig? Varför ens nämna det. Då borde det bara låtit att hästen hade kolik som gått för långt och behövde akut avlivas, inget mer med det liksom. Förutom att försök att lindra koliken bör göras innan man avlivar, nu står det ju inte tiden hästen var inne på kliniken men det kan ju inte varit särskilt lång tid.

Det är alla uppgifter tillsammans jag sätter mig emot, det är så mycket konstiga uttalanden om saker och ting från både polis och veterinärer verkar det som som inte kan stämma. En veterinär som ens kommenterar att hästen är vanvårdad pga att den är lerig bör man ju kolla upp överlag, speciellt eftersom den tydligen drogs upp ur ett kärr.
 
Om det var enda anledningen, varför då ens dra upp att hästen är vanvårdad pga att den är lerig? Varför ens nämna det. Då borde det bara låtit att hästen hade kolik som gått för långt och behövde akut avlivas, inget mer med det liksom. Förutom att försök att lindra koliken bör göras innan man avlivar, nu står det ju inte tiden hästen var inne på kliniken men det kan ju inte varit särskilt lång tid.

Det är alla uppgifter tillsammans jag sätter mig emot, det är så mycket konstiga uttalanden om saker och ting från både polis och veterinärer verkar det som som inte kan stämma. En veterinär som ens kommenterar att hästen är vanvårdad pga att den är lerig bör man ju kolla upp överlag, speciellt eftersom den tydligen drogs upp ur ett kärr.
Alla uppgifter? Det är ägarens version som kommer fram, polisens presstalesman säger att de försökt få tag på ägaren och att hästen senare avlivats av djurskyddsskäl.
 
Det faktum att de har en policy betyder ju att de inte har någon skyldighet att ta emot alla skadade djur, och de tar ju bara emot sällskapsdjur. Det innebär inte per automatik att alla andra veterinärer är skyldiga att göra på samma sätt. Att polisen (eller om det är lst) övertar ägarskapet medför ju att det är de som beslutar om ev vård eller avlivning.

Fast står du utanför en veterinär klink som har akut öppet med en påkörd katt kan veterinären inte neka vård då dem är skyldiga att följa lagen, där det bl.a står "1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom" och den lagen gäller oavsett om djuret är hemlöst eller om någon kan betala eller ej.
Om vissa veterinärer inte vet om det, eller om dem väljer att ej följa den lagen kan inte jag göra något åt det, dock borde du kunna anmäla en veterinär som nekar att ta emot och avliva ett lidande djur (om kliniken har akut jour, och nekar enbart pga ekonomi, dem kan ju neka av andra orsaker tex att den enda veterinären står på operation)
 
Stämmer.
16§Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen.Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för ston vid tiden kring fölningen.

17§Automatiska system och anordningar som vid driftstörningar riskerar att ha en negativ inverkan på djurskydd och djurhälsa ska kontrolleras dagligen. Det ska finnas en godtagbar plan för hur djurskyddet ska upprätthållas vid elavbrott eller andra störningar i automatiska system.

Frågan är då: innebär en gång dagligen att det räcker med att titta till hästen på måndag morgon kl. 6 och sen inte igen förrän på tisdag kväll kl. 18? Då har det ju gått 1,5 dygn. Rent krasst kan man då titta till hästen på måndag kl. 00.01 och sen inte igen förrän kl 23.59 på tisdagen. Då har det gått två dygn mellan gångerna hästen får tillsyn.
 
Frågan är då: innebär en gång dagligen att det räcker med att titta till hästen på måndag morgon kl. 6 och sen inte igen förrän på tisdag kväll kl. 18? Då har det ju gått 1,5 dygn. Rent krasst kan man då titta till hästen på måndag kl. 00.01 och sen inte igen förrän kl 23.59 på tisdagen. Då har det gått två dygn mellan gångerna hästen får tillsyn.
Nej det tolkar jag det inte som. Jag tolkar det som att det får gå max ett dygn mellan kollerna (vilket jag personligen anser är alldeles vansinnigt för lång tid).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp