Populism i politiken

Sharpless

Trådstartare
Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för att satsa pengar på att lösa verkliga, riktiga problem som arbetslöshet, utanförskap och liknande som leder till ökad kriminalitet. Vad ska man rösta på för att få dem att fatta att det är viktigare att ta tag i verkliga problem, istället för imaginära sådana?
 
Jag kan inte se att en ökad försvarsbudget skulle ha några positiva effekter, utan bara göder vapentillverkare, som lobbar hårt för att få folk att känna sig otrygga och rädda.
 
Verkliga problem? Svensk skolgång är gratis - gå en utbildning som leder till jobb så slipper du vara arbetslös. I skolan, inom sportutövning och på arbetsplatsen integreras du. Faktum är att värnplikten också är ett utmärkt tillfälle för integrering.

Det är ett jäkla daddande med dessa killar. Är väl jättebra om det blir krig då, då kan de skjuta på folk som faktiskt försvarar sig med samma medel. För det gör fegisarna inte i nuläget.
 

Bifogade filer

  • 3BD1E1F0-D46C-451F-9E8B-FDD19F993DA3.jpeg
    3BD1E1F0-D46C-451F-9E8B-FDD19F993DA3.jpeg
    71,3 KB · Visningar: 127
Verkliga problem? Svensk skolgång är gratis - gå en utbildning som leder till jobb så slipper du vara arbetslös. I skolan, inom sportutövning och på arbetsplatsen integreras du. Faktum är att värnplikten också är ett utmärkt tillfälle för integrering.

Det är ett jäkla daddande med dessa killar. Är väl jättebra om det blir krig då, då kan de skjuta på folk som faktiskt försvarar sig med samma medel. För det gör fegisarna inte i nuläget.

Oj tänk om livet ändå var så enkelt.

(Ja skolan är en galet viktig skydd-, och friskfaktor men säga ”skärp er” räcker inte riktigt).

Värnplikten ligger ungefär tio år för sent om en tänker integrering.
 
Jag kan inte se att en ökad försvarsbudget skulle ha några positiva effekter, utan bara göder vapentillverkare, som lobbar hårt för att få folk att känna sig otrygga och rädda.

Var snäll och visa källa på ovanstående, tack.

1. Utökad värnplikt är samhällsnyttigt. Vi får en grupp människor som lärt sig samarbeta oavsett om de heter Hana eller Hanna, dvs det bidrar till integration. Vi har också stamanställda inom försvaret=jobbtillfällen. Dessutom får killarna som i den åldern generellt är mer omogna än tjejerna en chans att mogna innan jobb och eventuella studier. Det är verkligen en samhällsinvestering med värnplikt.

2. Vårt försvar är inte bara till för en eventuell väpnad konflikt på vårt territorium utan kan även användas vid andra extraordinära händelser (ingen har väl glömt de senaste årens bränder). Vi deltar också i FN:s fredsbevarande styrkor, något som kräver utbildad personal.

3. Vår försvarsindustri sysselsätter en massa människor (återigen, arbetstillfällen) och är även viktig för vårt försvar, det är positivt att inte behöva importera allt materiel. Dessutom är vi jäkligt bra på det, det är inte förvånande att många länder har eller vill ha Robot 57 eller Carl Gustav.

4. Vi tjänar bra med pengar på vår vapenexport. Det kan en ha åsikter om men jag har inga problem under de premisser den sker på idag.

6. Vi har möjlighet att hjälpa länder som Ukraina. Eller kanske tycker du att det är skit samma och att det hade varit bättre om vi inte haft något försvar eller försvarsindustri så vi kunde sitta här med vår höga moral medans civila bombas till döds där?

"Si vis pacem, para bellum"
 
Verkliga problem? Svensk skolgång är gratis - gå en utbildning som leder till jobb så slipper du vara arbetslös. I skolan, inom sportutövning och på arbetsplatsen integreras du. Faktum är att värnplikten också är ett utmärkt tillfälle för integrering.

Det är ett jäkla daddande med dessa killar. Är väl jättebra om det blir krig då, då kan de skjuta på folk som faktiskt försvarar sig med samma medel. För det gör fegisarna inte i nuläget.
Tanken är god med jag vet inte om det är så bra att stridsträna de ointegrerbara? Då är det kanske bättre som det är nu när de springer omkring som pajasar och de flesta skotten träffar i marken eller väggar. De som vi stridstränar ser jag helst att de är stabila och vettiga människor som kämpar för Sverige och den svenska kulturen och inte har någon klan eller islamistiskt kalifat närmast hjärtat. Med andra ord, jag tror inte värnplikten är något lämpligt integrationsverktyg, de behöver vara ordentligt integrerade redan innan de kommer dit.
 
Jag har en helt annan uppfattning och menar att en reducerad militär försvarsförmåga efter flera decenniers målmedveten avveckling är ett både reellt och trängande problem, både direkt - genom våra möjligheter att faktiskt bita ifrån - och indirekt genom den påverkan och de signaler vi skickar till omvärlden. Det förvånar mig att det överhuvudtaget ifrågasätts.

Vi behöver dessutom satsa resurser på åtgärder emot utanförskap.
 
Så, nu när det pågår ett krig i Ukraina, så beslutar våra populister i riksdagen att slösa massa pengar på vårt försvar, istället för att satsa pengar på att lösa verkliga, riktiga problem som arbetslöshet, utanförskap och liknande som leder till ökad kriminalitet. Vad ska man rösta på för att få dem att fatta att det är viktigare att ta tag i verkliga problem, istället för imaginära sådana?

Det verkar oklart vem som sa det (flera olika tillskrivs uttrycket men ingen vet) men jag tycker att det är ett klokt uttryck:

Alla länder har en armé, antingen sin egen eller nån annans.

Du låter extremt naiv i ditt inlägg. Som om det aldrig skulle kunna hända oss. Gissa vad? Det trodde mina släktingar också som hamnade mitt i ett brinnande världskrig och koncentrationsläger. Vi är många i Sverige som via släktingar (eller egen erfarenhet) vet vad ett krig innebär. Med den erfarenhet mina släktingar har och förmedlat till mig så är jag otroligt glad att Sverige vaknat och ska rusta upp militären! Det känns tryggt!

Militär har man dessutom inte bara utifall att man blir attackerad. Man har det för att slippa bli attackerad. Man har det för att hjälpa andra om de blir attackerade. Man har det för att skydda de värden som vi och många länder med oss anser värdefulla. Man skaffar sig en stark militär i förhoppningen att slippa använda den i skarpt läge.
 
Att ha ett starkt försvar är kanske slöseri med pengar i en ideal och fredlig värld. Men i en värld där nationer invaderar grannländer och hotar andra med militärt våld så måste man kunna freda sig. Om vi vill fortsätta att fatta egna beslut kring hur vi ska leva i Sverige och leda landet måste vi kunna hålla aggressiva grannar borta. Det ska vara så dyrt att angripa oss att det helt enkelt inte är ett alternativ. Att låta andra fatta de besluten åt oss - där har du ett slöseri!

Till på köpet får vi kapacitet att även hjälpa andra länder att skydda sin fred och säkerhet. Där har Sverige en lång och fin tradition av att stödja FN med fredsbevarande trupp. Med ett starkt nationellt försvar får vi marginaler till att dessutom hjälpa andra.
 
Det verkar oklart vem som sa det (flera olika tillskrivs uttrycket men ingen vet) men jag tycker att det är ett klokt uttryck:

Alla länder har en armé, antingen sin egen eller nån annans.

Du låter extremt naiv i ditt inlägg. Som om det aldrig skulle kunna hända oss. Gissa vad? Det trodde mina släktingar också som hamnade mitt i ett brinnande världskrig och koncentrationsläger. Vi är många i Sverige som via släktingar (eller egen erfarenhet) vet vad ett krig innebär. Med den erfarenhet mina släktingar har och förmedlat till mig så är jag otroligt glad att Sverige vaknat och ska rusta upp militären! Det känns tryggt!

Militär har man dessutom inte bara utifall att man blir attackerad. Man har det för att slippa bli attackerad. Man har det för att hjälpa andra om de blir attackerade. Man har det för att skydda de värden som vi och många länder med oss anser värdefulla. Man skaffar sig en stark militär i förhoppningen att slippa använda den i skarpt läge.
Nej, jag är verkligen inte naiv, jag är extremt cynisk. Och jag har heller inte sagt att vi ska avskaffa vårt försvar, jag säger bara att det är extrem populism att satsa på försvaret just nu. Och visst kan det hända att Norge och Finland får för sig att invadera, men jag är rätt tveksam till att det kommer hända.
 
Nej, jag är verkligen inte naiv, jag är extremt cynisk. Och jag har heller inte sagt att vi ska avskaffa vårt försvar, jag säger bara att det är extrem populism att satsa på försvaret just nu. Och visst kan det hända att Norge och Finland får för sig att invadera, men jag är rätt tveksam till att det kommer hända.

Berätta hur du får det till populism för det är helt barockt enligt mig att komma till den slutsatsen.
 
Nej, jag är verkligen inte naiv, jag är extremt cynisk. Och jag har heller inte sagt att vi ska avskaffa vårt försvar, jag säger bara att det är extrem populism att satsa på försvaret just nu. Och visst kan det hända att Norge och Finland får för sig att invadera, men jag är rätt tveksam till att det kommer hända.

Det är naturligtvis sent påkommet. Och det går att kritisera tidigare regeringar för att ha avvecklat vårt försvar. Det är kanske också ett inslag av populism? Att avveckla sitt försvar när man inte ser ett tydligt hot. Men jag tycker att du drar det lite för långt när du kallar en sent påkommen men förmodligen nödvändig satsning för populism.

Gud och soldaten hedrar vi, när ofreden råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi Gud och föraktar soldaten. /Alf Henrikson
 
Nej, jag är verkligen inte naiv, jag är extremt cynisk. Och jag har heller inte sagt att vi ska avskaffa vårt försvar, jag säger bara att det är extrem populism att satsa på försvaret just nu. Och visst kan det hända att Norge och Finland får för sig att invadera, men jag är rätt tveksam till att det kommer hända.
Om du ser det som populism snarare än som reaktion på faktiska omständigheter i omvärlden så uppfattar jag det som att du helt enkelt inte ser något ökat hot mot Sverige. Jag tror att det är ganska få som ser läget så. Det är dessutom få som är oroliga för en storskalig invasion - och definitivt inte från Norge eller Finland, den risken gissar jag att i princip alla i (och utanför) Sverige utom du utesluter. Däremot finns gott om initierade och sakliga resonemang från försvarsmakt, politiker och privatpersoner i och utanför Sverige kring framför allt Gotlands betydelse för Ryskt agerande i och runt Östersjön.
 
Nej, jag är verkligen inte naiv, jag är extremt cynisk. Och jag har heller inte sagt att vi ska avskaffa vårt försvar, jag säger bara att det är extrem populism att satsa på försvaret just nu. Och visst kan det hända att Norge och Finland får för sig att invadera, men jag är rätt tveksam till att det kommer hända.
Om vår omvärld bestod av Norge och Finland, så håller jag helt med om att vi inte skulle behöva något försvar, men det är ju inte riktigt så som t.ex. läget runt Östersjön ser ut?

Sverige hade ganska dåligt försvar 1939, men rustade upp snabbt under de första krigsåren. Menar du att det inte borde gjorts?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Araminta
·
Samhälle Nu har även SD kommit ut som abortmotståndare, vilket innebär att en väsentlig minoritet av Sveriges befolkning röstar på partier som...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
20 938
Senast: 95johsv
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp