Porslin och glas - hur viktigt är det för dig? (utbruten från Vad gör vi? Del CLVI)

Håller med. Särskilt kan det reta någon att man dukar fint till vardags. När jag kom in i sambons släkt gapades det varje gång att det var dukat med fin porslin vid besök.
Fast va? Jag skulle aldrig kunna skilja på det billigaste från billigaste varuhus och det dyraste från dyraste. Märkliga människor som gapar över dylikt. Antingen tycker jag att det är fint och bekvämt eller inte, men personligen finns det inte en chans att jag skulle kunna avgöra om det var märkesvaror eller någonting charmigt från ICA Maxi.

Edit: jag tror alltså inte det är vanligt att folk sätter stort värde vid porslinert en serverar maten på, det är nog mer intressant för en själv. :)
 
Fast va? Jag skulle aldrig kunna skilja på det billigaste från billigaste varuhus och det dyraste från dyraste. Märkliga människor som gapar över dylikt. Antingen tycker jag att det är fint och bekvämt eller inte, men personligen finns det inte en chans att jag skulle kunna avgöra om det var märkesvaror eller någonting charmigt från ICA Maxi.

Edit: jag tror alltså inte det är vanligt att folk sätter stort värde vid porslinert en serverar maten på, det är nog mer intressant för en själv. :)
Nä men gammalt fin porslin får man typ inte använda det skall bara stå i skåpet.
 
Håller med. Särskilt kan det reta någon att man dukar fint till vardags. När jag kom in i sambons släkt gapades det varje gång att det var dukat med fin porslin vid besök.
Jag äter praktiskt taget alltid på porslin som är mer än hundra år gammalt. Favoriten är närmare 150 år :rofl: Går något sönder så gör det, det är till för att användas.


Fast va? Jag skulle aldrig kunna skilja på det billigaste från billigaste varuhus och det dyraste från dyraste. Märkliga människor som gapar över dylikt. Antingen tycker jag att det är fint och bekvämt eller inte, men personligen finns det inte en chans att jag skulle kunna avgöra om det var märkesvaror eller någonting charmigt från ICA Maxi.

Edit: jag tror alltså inte det är vanligt att folk sätter stort värde vid porslinert en serverar maten på, det är nog mer intressant för en själv. :)

Eh... jag väljer ofta porslin efter vad jag ska äta, det är jätteviktigt för mig :o Ibland väljer jag porslin efter vad som gör mig glad, jag har några lite speciella favoriter :heart
 
Jag äter praktiskt taget alltid på porslin som är mer än hundra år gammalt. Favoriten är närmare 150 år :rofl: Går något sönder så gör det, det är till för att användas.
Precis jag tror inte det var meningen att farmors och farfars bröllopspresent skulle stå i skåpet. Här serveras det oavsett antal gäster på porslin med metallbestick. Finns inget värre än plastbestick och papptallrikar.
 
Fast va? Jag skulle aldrig kunna skilja på det billigaste från billigaste varuhus och det dyraste från dyraste. Märkliga människor som gapar över dylikt. Antingen tycker jag att det är fint och bekvämt eller inte, men personligen finns det inte en chans att jag skulle kunna avgöra om det var märkesvaror eller någonting charmigt från ICA Maxi.

Edit: jag tror alltså inte det är vanligt att folk sätter stort värde vid porslinert en serverar maten på, det är nog mer intressant för en själv. :)
När man är lite nördig så känner man igen porslin 🙄😇 Men jag har haft den diskussionen med svärmor och den servis vi bråkade över använder jag aldrig, den känns inte kul att använda. Däremot älskar jag den servis vi ärvde efter makens faster som ingen annan ville ha. 20220629_104946.jpg
Det är Uppsala-ekebys Karlskrona :) En del säger att man inte får köra dem i diskmaskinen men jag kör och tänker att det är bättre att de används. :)
 
Jag äter praktiskt taget alltid på porslin som är mer än hundra år gammalt. Favoriten är närmare 150 år :rofl: Går något sönder så gör det, det är till för att användas.




Eh... jag väljer ofta porslin efter vad jag ska äta, det är jätteviktigt för mig :o Ibland väljer jag porslin efter vad som gör mig glad, jag har några lite speciella favoriter :heart
Huvudsaken är ju att Du tycker det är bekvämt och fint :heart, jag tror inte att gästerna bryr sig menar jag. Det måste ju räknas som ett specialintresse. :D
 
Edit: jag tror alltså inte det är vanligt att folk sätter stort värde vid porslinert en serverar maten på, det är nog mer intressant för en själv. :)

Oj måste nog svara här! I stort sett alla jag känner är mkt intresserade av detta. Sen kan ju folk ha olika smak. Jag gillar sekelskifte/jugend stilmässigt och ofta när jag serverar kan gästerna notera tex ”åh Rörstrand vineta” och placera porslinet i ungefärlig tid.
 
Jag gillar porslin. Har alltid gjort och kommer nog alltid att göra. Brukar lite osynligt försöka vända på tallriken och/eller kopp om jag undrar vad det är :laugh:

Ibland kan det kännas som lite av halva tjusningen med bjudningar att få duka fram ett visst sorts porslin :D Finns så många trevliga att välja på :p
 
Jag känner ingen som bryr sig om märke på porslin. I min bekantskapskrets är vi mer intresserade av vad som ligger på tallriken än själva tallriken.
Det ena utesluter inte det andra ;) Men visst man är olika som person, jag lyckades övertala kompisen att lägga ut kaffeservisen på försäljning istället för att slänga, hen fick dryg 1000kr, hen hade kunnat få mer om hen sålt varje del för sig men var mycket nöjd. :)
 
Oj måste nog svara här! I stort sett alla jag känner är mkt intresserade av detta. Sen kan ju folk ha olika smak. Jag gillar sekelskifte/jugend stilmässigt och ofta när jag serverar kan gästerna notera tex ”åh Rörstrand vineta” och placera porslinet i ungefärlig tid.
Där ser man! Jag har nog aldrig träffat en porslinsfantast och trodde det var väldigt ovanligt. :D Men det är ju det som är kul med Buke.
 
Oj måste nog svara här! I stort sett alla jag känner är mkt intresserade av detta. Sen kan ju folk ha olika smak. Jag gillar sekelskifte/jugend stilmässigt och ofta när jag serverar kan gästerna notera tex ”åh Rörstrand vineta” och placera porslinet i ungefärlig tid.

:heart

Det är ju underbart att njuta av detaljerna i god design :love: Sedan tycker jag porslin är fantastiskt som en spegling av tiden då det tillverkades.

Edit: Sedan är ju porslin ett förhållandevis enkelt sätt att samla på antik design om en har ett intresse för det. Det är ju mindre och billigare än möbler...
 
Senast ändrad:
Apropå porslin måste jag säga att en av de främsta fördelarna med att ha flyttat till eget är att jag får använda och glädjas åt mitt fina porslin varje dag. Det har varit nedpackat i typ tio år och inget porslin jag ätit på under tiden har givit lika mycket glädje! Särskilt inte tallrikarna i rostfritt i Indien, eller den blytunga ikeaservisen i senaste kollektivet. :cautious:

Det är farmor och farfars finservis Gemina från Royal Copenhagen. Den gör mig glad varje gång jag äter. På tal om det, dags för lax.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 005
Senast: Mahonia
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 361
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp