Porslin och glas - hur viktigt är det för dig? (utbruten från Vad gör vi? Del CLVI)

På porslinspåret: jag tycker att det är roligt med gamla grejer så gammalt porslin är också intressant. Vi har två Anna-någonting som är ganska gamla, tycker det är trevligt. Sen har vi även en äldre köksvåg (från 80-talet, så inte jättegammal), tycker det är roligt att vi inte bara har en vanlig batteridriven våg. Den är pålitlig :up:
Tror att äldsta köksgrejen vi har är en kaffemal från någons farmor, den är nog iaf från början av 1900-talet. Pålitlig den med och även om ingen här dricker kaffe är det en trevlig sak att ha framme.
 
Jag tycker att det är roligt med porslin på det sätt att jag njuter av att välja vilken kopp jag vill dricka ur varje morgon (jag har fyra olika serier att välja på, tre Rörstrand och en Höganäs) och blir glad av att få servera fika/mat på mitt vackra och varsamt utvalda porslin. Jag har delar ur flera olika kollektioner av flera olika märken och får verkligen tygla mig för att inte köpa mer när jag är inne på affärer som säljer husgeråd.

För mig kan ett fint porslin verkligen höja hela ät-upplevelsen och en stor del av njutningen med att ha folk över på middag är för mig att duka med fint porslin och vackra glas. Glas är jag nog lite extra petig med tror jag, särskilt när det kommer till vin. De måste vara riktigt tunna och det gör lite ont i själen de gånger jag serveras ett gott vin ur ett glas med tjocka kanter. :wtf::o
 
Nä men gammalt fin porslin får man typ inte använda det skall bara stå i skåpet.
Äsch, Jag är visserligen uppfödd i betongförorten, men vi hade bara riktig porslin hemma, jag visste hur man såg skillnad på porslin och stengods redan när jag var en tvärhand hög. Jag och syrran har nog slagit sönder en hel servis genom uppväxten men min mamma var av åsikten att porslin ska användas, orientaliska mattor ska användas om de inte är så trasig att de ramas in och sätts upp på väggarna.

Men äpplet faller ibland väl långt från päronträdet, visst de flesta mattor jag har har passerat 100års strecket, en del med råge och har fått överleva både valpar och lösgående marsvin, men det mesta av mitt porslin har kommit till mig från IKEA via blocket. För hur man än vrider på det så misshandlar jag fortfarande mina tallrikar så mycket att stengods är hållbarare och det svider inte så mycket i hjärtat när jag kantstöter något eller råkar stapla kastrullerna slarvigt ovanpå olika stora tallrikar i diskhon så att den underst spricker.
Jag har faktiskt inte hjärta att misshandla min farmors bröllopservis som jag vet att jag gör med mina tallrikar i vardagen. Dessutom är den i mitt tycke rätt ful,inte alls min stil (varför kunde hon inte ha haft Björnbär eller något liknande istället för brittisk småblommigt i gult..?) men jag kan inte köpa på mig ytterligare porslin som måste förvaras nånstans.
 
Mamma använder gammelmormors gamla finbestick till vardags. De ser inte mycket ut för världen, hade gammelmormor vetat om det så hade hon säkert vänt på sig i sin grav.

Jag hade finbestick som aldrig kom till användning, tyckte de va opraktiska så gav bort till någon som ansåg sig ha användning för dom.
 
Jag älskar färg, och som med allt annat bryr jag mig mer om färg och design än märke och tillverkare. Mitt eget porslin just nu är grått från Ikea. Fick svart porslin i julklapp för 30 år sen men gillade det aldrig, däremot tycker jag att det grå är vackert. Jag skulle gärna ha mer färggrant och jag har sett några färgglada serier på bland annat Åhléns men tyckt att det varit för dyrt. Har tittat lite på en serie som Rusta har som jag mår bra av att titta på. Skulle aldrig kunna ha något vitt, oavsett hur "fint" eller gammalt det är, jag behöver sprakande färger för att må bra.
 
Där ser man! Jag har nog aldrig träffat en porslinsfantast och trodde det var väldigt ovanligt. :D Men det är ju det som är kul med Buke.

Jag tycker inte att en behöver vara "porslins-fantast" för att ha ett intresse för porslin, såväl som inredning eller konst eller vad som. Jag är ingen expert eller samlare eller fantast tex som @athena_arabians utan ser mig som ganska "normalt intresserad" av estetik rent allmänt. Har nog ingen vän som inte är det när jag tänker efter.
 
Jag resonerar som så att saker ska användas. Är det dyrt? Ja då ännu större anledning att se till så det INTE står oanvänt.

Vet att mamma nämnt att jag ärvt en servis av mormor… tror jag. Har nog aldrig sett den. Är rätt ointresserad och har inte så många köksskåp. Har just nu tallrikar från Mateus. Jättefina! Ska inte maskindiskas, men det gör jag ändå. Och såklart har majoriteten krakelerat.

Kanske ska be mamma ta fram mormors servis.
 
Nä, här äts det aldrig på porslin längre!

...bara specialbeställt stengods :D
Varför fick jag typ denna bild framför mig 😆

E5529D6A-904A-4448-9B82-2C1FC25DDF93.jpeg
 
Jag tycker att det förhöjer upplevelsen att äta och dricka med trevligt porslin. Även om det GÅR att dricka bubbel i Eldorado plastmugg känns det lyxigare med champagneglas av tunnt, klart glas.

Sen tycker jag vardagsporslinet bör vara praktiskt och tåla en viss grad av misshandel inkl maskindisk. Där kvalificerar både gamla ikeatallrikar jag köpt på Myrorna nästan gratis och "finare" porslin som tål maskindisk. Ska jag sleva i mig något ensam framför datorn spelar det ingen roll hur det ser ut, har jag gäster får det gärna vara åtminstone helt och stilrent. Gammalt arvegodsporslin med guldkant handdiskas och används därmed när det är något lite extra som ska firas.
 
Jag byter ofta porslin hemma. Hittar jag snygga tallrikar på loppis så får dom åka med hem. Efter ett tag dyker något annat upp, då byter jag ut igen.. Nu har jag tre olika tallriksserviser att välja mellan. Saknar dock en tallrik till ena servisen. Den verkar hopplös att hitta.
Byta ut e kul
 
För mig är prio 1 att de är praktiska. Högst på den listan är att de passar bra i diskmaskinen! Orka diska vardagstallrikar för hand!

Jag har en gammal Rörstrand servis från 50-talet från min mormor och morfar. Den ligger fortfarande i lådan mormor packade ner den i och det är många år sen. Jag har knappt plats i köket till alla vardagsgrejor så det finns ingen chans att de får plats. Kanske i framtiden!

Däremot har jag finbestick som används några enstaka gånger om året. Hade använts oftare om jag vågat diska de i maskin.
 
Jag vill kunna diska i maskin om jag ska använda något dagligen. Det bästa porslinet jag har hittat hittills - som BÅDE är snyggt och väldigt tåligt - är faktiskt från Fyrklövern. Jag har använt mattallrikar dagligen i flera månader nu utan det endaste lilla nagg. Men att köpa nya är DYRT så jag kastar mig över sådana om jag hittar på loppis :) !!

Annars ÄLSKAR jag känslan av sekelskiftestallrikar..... :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 005
Senast: Mahonia
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 362
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp