Porslin och glas - hur viktigt är det för dig? (utbruten från Vad gör vi? Del CLVI)

Till vardags har jag tyvärr stengodstallrikar från Höganäs. Dödstrött på dem, de är tunga och osköna men tåliga och har svårt att motivera mig att göra mig av med dem. Har lite gammalt porslin som används så fort det finns gäster, mycket trevligare att äta på dem. Samlar lite på gammalt porslin, men helst 50-60-tal. Det viktigaste till vardags är dock besticken, de måste vara sköna att äta med. Jag ärvde bestick efter föräldrarna; använder dem dagligen. De är både snygga och sköna, de är 60-70 år gamla och överlever nog ytterligare en generation. :)
 
tyvärr stengodstallrikar från Höganäs.
Så olika det kan vara, har (trekantiga, djupblå) stengodstallrikar från Höganäs och jag älskar dem! :laugh::love: Köpte dem som tonåring när jag var med föräldrarna på deras outlet, har dem inte till vardags pga vi äter på mindre tallrikar som får bättre plats i diskmaskinen, men brukar ta fram dem ibland och blir glad av att äta på dem :D

Ställer mig f.ö till kören som gillar att duka fint, men några speciella märken eller för den delen gammalt porslin behöver det inte vara utan bara lite tjusigt liksom. Det tycker jag gör mycket för matupplevelsen också.
 
Det här med bestick är något jag känner att jag skulle vilja utforska lite mer! Ok, det där lät ganska konstigt, men vad jag menar är att det är något jag aldrig riktigt reflekterat över eller fokuserat på. Vi har i dagsläget ett set från Ikea i borstat rostfritt stål som i och för sig är både tåliga och bekväma, men de känns lite tunga och klumpiga ibland. Spanade dock lite på Cervera nu och tyvärr var det bara Georg Jensen som föll mig i smaken rent visuellt, så det får nog vänta lite... 🤑
 
Något att tänka på också om man är rädd för att använda "fin-porslinet".... Det är LÅNGT ifrån alltid de en-gång-i-tiden svindyra kaffekopparna eller tallrikarna är alls lika dyra (eftertraktade) längre. Det man gömmer undan i skåpen kanske numera inte ligger mycket högre i pris än vilket vardagsporslin som helst....
 
Jag gillar fint porslin, och har tvingats inse att jag irriterande nog märker stor skillnad mellan tex billigaste porslinet från ikea eller ica och något lite finare och dyrare. Tyvärr, eftersom jag inte har ekonomi nog att köpa massor av "finporslin". Ibland kan det såklart vara tvärt om, att jag föredrar något billigt från ikea före något "fint". Då blir jag glad.

För mig är det viktigaste hur porslinet känns. Form och storlek? Färg? Vikt och tjocklek på tex koppar?

Jag vet att man, på ikea, kan köpa färgglada tallrikar där det skapas ett sånt där hemskt gnisselskrikande ljud så fort ett bestick råkar nudda tallriken. Det vore rena mardrömmen att få in sådant här. Hellre äter jag ur hundmatskålar...
 
Jag gillar fint porslin, och har tvingats inse att jag irriterande nog märker stor skillnad mellan tex billigaste porslinet från ikea eller ica och något lite finare och dyrare. Tyvärr, eftersom jag inte har ekonomi nog att köpa massor av "finporslin". Ibland kan det såklart vara tvärt om, att jag föredrar något billigt från ikea före något "fint". Då blir jag glad.

För mig är det viktigaste hur porslinet känns. Form och storlek? Färg? Vikt och tjocklek på tex koppar?

Jag vet att man, på ikea, kan köpa färgglada tallrikar där det skapas ett sånt där hemskt gnisselskrikande ljud så fort ett bestick råkar nudda tallriken. Det vore rena mardrömmen att få in sådant här. Hellre äter jag ur hundmatskålar...
Du borde definitivt shoppa på loppis :) ! Finporslin till rena fyndpriser är verkligen inte ovanligt :) !
 
Min fru har en fantastiskt stor och fin Berså-servis. Den står i vitrinskåpet i vardagsrummet så även om vi inte använder porslinet varje dag så ser vi det och kan njuta av det ändå.
Det brukar definitiv komma fram när vi har gäster, men då och då tar vi fram det för oss själva även till vardags.

Använder det dock inte varje dag då det behöver handdiskas och det är bökigt 😝 De stora skålarna används dock ofta som salladsskål, godisskål osv.
 
Något att tänka på också om man är rädd för att använda "fin-porslinet".... Det är LÅNGT ifrån alltid de en-gång-i-tiden svindyra kaffekopparna eller tallrikarna är alls lika dyra (eftertraktade) längre. Det man gömmer undan i skåpen kanske numera inte ligger mycket högre i pris än vilket vardagsporslin som helst....

För min del handlar det mer om det sentimentala värdet. Jag skulle aldrig sälja mormor och morfars finporslin från 50-talet ändå.
 
När jag träffade exet skröts det brett om finporslinet han ärvt. Det var så fint att jag aldrig ens fick se det under de tjugo år vi var ihop.
Vi flyttade ihop året efter vi mötts men porslinet låg tryggt nedpackat i föräldrahemmet. Än idag undrar jag över vad det var för porslin :D:D

Min man har en beryktad servis hos sina föräldrar! Jag har aldrig sett den. Vi köpte en extra skänk för att ta hem den, men det har inte blivit av och nu är skänken full av grillprylar 😅
 
Det här med bestick är något jag känner att jag skulle vilja utforska lite mer! Ok, det där lät ganska konstigt, men vad jag menar är att det är något jag aldrig riktigt reflekterat över eller fokuserat på. Vi har i dagsläget ett set från Ikea i borstat rostfritt stål som i och för sig är både tåliga och bekväma, men de känns lite tunga och klumpiga ibland. Spanade dock lite på Cervera nu och tyvärr var det bara Georg Jensen som föll mig i smaken rent visuellt, så det får nog vänta lite... 🤑
Bestick är jätteviktigt! Jag skrev ju innan om mina gamla bestick, som är så perfekta. Dels är de otroligt snygga, en ren och snygg design. Dels är de liksom lena i stålet, och, slutligen, lagom stora. Tidigare hade vi ikeabestick som iofs är snygga, men kvalitetsskillnaden märks verkligen nu. Vi fick också bestick i present en gång i tiden, dyra bestick visserligen och i bra kvalitet, men de är så förbaskat stora och klumpiga. Gafflarna är som dynggrepar! Jag använder dem som uppläggningsbestick istället.
 
Bestick är jätteviktigt! Jag skrev ju innan om mina gamla bestick, som är så perfekta. Dels är de otroligt snygga, en ren och snygg design. Dels är de liksom lena i stålet, och, slutligen, lagom stora. Tidigare hade vi ikeabestick som iofs är snygga, men kvalitetsskillnaden märks verkligen nu. Vi fick också bestick i present en gång i tiden, dyra bestick visserligen och i bra kvalitet, men de är så förbaskat stora och klumpiga. Gafflarna är som dynggrepar! Jag använder dem som uppläggningsbestick istället.

Har aldrig tänkt på besticken faktiskt förens när jag läser om det här i tråden.
Har silverbestick i en skänk här hemma. De är som du beskriver dynggrepar. Kommer aldrig använda dem av den anledningen. Jag vill ha nätta bestick.
 
Bestick: älskar att äta med välavvägda bestick som ligger skönt i handen. Jag fick genses focus av mina föräldrar i studentpresent och de enda de inte gör extremt väl, är att mosa ägg till äggkopp. Annars är det guld att gaffeln är som en spork. Har en udda femkronors nysilvergaffel från röda korset för äggamosning och lösning på det problemet.
 
Det här med bestick är något jag känner att jag skulle vilja utforska lite mer! Ok, det där lät ganska konstigt, men vad jag menar är att det är något jag aldrig riktigt reflekterat över eller fokuserat på. Vi har i dagsläget ett set från Ikea i borstat rostfritt stål som i och för sig är både tåliga och bekväma, men de känns lite tunga och klumpiga ibland. Spanade dock lite på Cervera nu och tyvärr var det bara Georg Jensen som föll mig i smaken rent visuellt, så det får nog vänta lite... 🤑

Jag älskar Hackman Savonia som inte är så dyra (men en får köpa från Finland).

Annars Svensk Spets, ett klassiskt bestick. Nackdel dock att knivarna inte har tänder.
 
Bestick: älskar att äta med välavvägda bestick som ligger skönt i handen. Jag fick genses focus av mina föräldrar i studentpresent och de enda de inte gör extremt väl, är att mosa ägg till äggkopp. Annars är det guld att gaffeln är som en spork. Har en udda femkronors nysilvergaffel från röda korset för äggamosning och lösning på det problemet.
Ja, Jag HATAR gafflar med långa tänder! Visst, det ser snyggt och elegant ut men inte på bekostnad av att jag är rädd att spetsa mig varje gång jag ska äta eller att maten inte ligger kvar på gaffeln... J
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
3 981
Senast: Mahonia
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 336
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp