Portabel AC

G-uldlock

Trådstartare
Köpte en AC idag, en portabel variant, ingen supermärkvärdig sak.

Min plan var att montera röret in i ventilationshålet i lägenheten för att slippa ha den ut genom fönstret.
Sagt och gjort jag ordnade lite grejer på Biltema för att få till det.

Nu när jag var klar och lusläste instruktionsboken står det att "snabeln" är luftintaget... Så ner med allt igen och ut med snabeln genom fönstret.
Nu när jag startar ACn märker jag att den sprutar ut varmluft genom snabeln som hänger ut genom fönstret.

Snälla hjälp...
Är det inblås eller utblås genom snabeln? Och är det ut, är det lämpligt att koppla på den på ett ventilationshål i lägenheten? Huset är byggd 1947, jag har ingen aning om vart det tar vägen egentligen...

Om modell/fabrikat spelar roll är det en Argo Dorian.
 
Snabeln är utblåset! Har min ut genom fönstret vilket inte är helt optimalt men vill inte borra hål i väggen. Bor i villa så jag har inga ventilationshål, vet inte riktigt vad det är för hål du syftar på?
 
Vad har du för typ av fönster? Om du har ett fönster du liksom viker ut horisontellt när du öppnar det, så funkar det att bygga en ram och ta ur ett hål för röret. Då blir det tätt runt fönstret och det går att lämna i öppet läge permanent under den varma perioden.
 
Är det inblås eller utblås genom snabeln? Och är det ut, är det lämpligt att koppla på den på ett ventilationshål i lägenheten? Huset är byggd 1947, jag har ingen aning om vart det tar vägen egentligen...
Om din ventilationsöppning leder rakt ut ur huset genom en yttervägg, så kan det vara ibland, så kan du utan problem skicka ut varmluften den vägen.
Om du däremot inte är säker på att öppningen leder rakt ut ur huset, så får du absolut inte koppla ditt utblås dit. Det kan, enkelt uttryckt, leda till att ditt varmluftsutblås mynnar ut i flera andra lägenheter. Dels kommer det isf att värma upp de lägenheterna, dels kan det åsidosätta hela ventilationen i de andra lägenheterna, så att deras luftväxling försämras eller uteblir helt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp