Portionen för billigt!

Sojabönor är väldigt billigt som bas. Jag kokade 1,5 kg sojabönor (kostade 16 kr/paket) och fick 45 portioner för ca 100 kr. Jag kokar sojabönorna i grönsaksbuljong, en halv buljongtärning till 1 liter vatten. För att minska obehag för den med känslig mage eller som är ovan vid sojabönor är det bra om man kokar upp sojabönorna, skummar, häller av och kokar upp och låter dem koka i nytt vatten. Det är också viktigt att man sköljer bönorna väl både före och efter att de har legat i blöt.

Grundreceptet jag har provat mig fram till är:

lök ca 200 gram
12 dl kokta finrivna sojabönor (riv dem i matberedare).
2 ägg
1,5 tsk torkad hackad vitlök
35 gram hackad dill + ev 35 gram hackad persilja
Riv 125 gram halloumi (jag använder grillost) och blanda in det i smeten.

Smeten går förutom att göra biffar av även bra att använda i paj eller ätas kall som den är. Till paj blandar jag smeten med cremefraiche, lite majonnäs och grovhackade tomater. Det är lagom att ta 1 del smet och blanda den med 2 delar cremefraicheblandning. Toppa med riven ost. Gör man många biffar behöver de inte stekas innan de fryses in utan steks när de ska ätas.

Även den här grytan är billig per portion

Sojabönsgryta

lök ca 300 gram finhacka och fräs i lite olja
2 morot ca 250 gram finriven
3 potatis ca 400 gram finriven
1,5 msk riven färsk ingefära ca 40 gram finriven
2 tsk torkad hackad vitlök
2 tsk garam masala
4 burkar krossad tomat a´400 gram + 1 burk vatten
4 dl kokta sojabönor finrivet

Koka upp och låt sjuda i 20 minuter.

Skiva 375 gram halloumi och lägg i och låt allt bli varmt.
Vill man festa till det kan man hacka 2 delar cashewnötter och 1 del vatten fint (2 dl cashewnötter är lagom till 800 gram tomatkross) och hälla i innan kokning. Ta isåfall motsvarande mindre mängd vatten ihop med tomatkrosset. Den här grytan blir i mitt tycke än godare om man kör den slät med stavmixer innan halloumin läggs i.

Den här lasagnen kommer upp till 10 kr/portion tror jag, jag har inte räknat så noga på den.

Spenatlasagne

olivolja
2normalstora lökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade eller 1 tsk torkad vitlök
600 g spenat, hackad
600 g ricottaost eller 600 gram färskost om du har sojabönor i så öka med 300 gram
300 g fetaost, smulad om du har sojabönor i så öka med 150 gram
3 krm riven muskot eller garam masala (jag har garam masala i)
(1 grönsaksbuljongtärning)
lasagneplattor
3 dl riven (cheddar)ost
(500 gram blötlagda och kokta sojabönor)

Så här gör du
  1. Sätt ugnen på 200 grader (eller enligt angivelser på lasagnepaketet).
  2. Hetta upp 2 msk olivolja i en stor kastrull och fräs lök och vitlök i några minuter. Tillsätt spenat (och grönsaksbuljong om du vill ha det i) och fräs i cirka en minut. (Om du använder frusen spenat så går det bra att lägga i den frusen och låt den fräsa när den har tinat men det går fortare om den får tina innan.)
  3. Ta bort från värmen och låt svalna. Blanda den avsvalnade spenatblandningen med ricottan, fetaosten och muskot och krydda med salt och peppar efter smak. Kör med stavmixer tills det är helt slätt.
  4. Lägg lasagneplattor i botten på en ugnssäker form. Varva sedan fyllningen med lasagneplattor och strö (cheddar)ost på toppen.
  5. Grädda i ugnen i ungefär 30 minuter, eller enligt tidsangivelserna på lasagnepaketet. Det går förstås även att använda färska lasagneplattor, då går det snabbare.
Alla recepten lämpar sig för storkok. Grytan kokar jag ris till, lägger grytan i botten på burkarna och ris ovanpå. Enkelt att ta fram och bara värma i mikron.
 
Zucchini, underbar grönsak som just nu är lokalt odlad och billig. De större kan gröpas ur, blanda hacket med valfri färs för att dryga ut. Det fasta köttet tärnas och sedan kan det bli alla möjliga grytor! Garam masala tex, gör såsen, koka riset, fräs kuberna ca 1 min blanda ner i såsen.
 
Zucchini, underbar grönsak som just nu är lokalt odlad och billig. De större kan gröpas ur, blanda hacket med valfri färs för att dryga ut. Det fasta köttet tärnas och sedan kan det bli alla möjliga grytor! Garam masala tex, gör såsen, koka riset, fräs kuberna ca 1 min blanda ner i såsen.
Åh ja älskar zucchini!
 
Jag räknar sällan på vad portioner kostar. Men tänkte på den här tråden när jag lagade mat idag. Köttfärsbiffar med hackad lök och fetaost, samt örtkryddadd. Med kokt ris, kokta rödbetor samt Tzatziki respektive tomatsås. (tomatsås på det som ska frysas).

500 gr köttfärs, 1 gul lök, typ 50 gram fetaost, ett ägg och kryddor blev 5 portioner. Kostnaden utan att vara rea eller något blev typ 15 kr per portion. Hade jag köpt köttfärsen på rea, skippat fetaosten osv hade det utan problem hamnar under 10 kr. Naturligtvis blir det en högre startkostnad när man ska inhandla ris och kryddor osv men.

Så jag tror massvis är vunnet på att planera och hålla planen, och köpa säsong. Rödbetorna var förkokta för jag är en lat jävel men de kostade 15 kr. Och jag la en stor rödbeta i varje matlåda och hade rödbetor över jag frös in.

Just det där frys in det som blir över har särbon verkligen fått mig att göra. Jag har varit en hopplös "släng slattarna" alt spara dem i kylskåp till de blir dåliga och då kasta. Tills han lyckats lära om mig. Och nu kan man faktiskt botanisera bland alla påsar med "slattar" av olika ingredienser som är infrysta. Insåg när jag skulle frysa in rödbetorna att om jag skulle bli sugen på pizza så finns allt utom botten och tomatsåsen i frysen i "slattform". (ost, skinka, räkor, osv) eller om jag skulle vilja göra en gryta. Så det finns slattar med grytbitar, rotfrukter m.m att bara tina och slänga i en gryta. Allt kvar sen tidigare gryttillagning där det inte behövdes alla grytbitar, all kålrot mm.
 
Jag är inne på att spara in rejält på min matbudget, varit mycket småhandlande, hämtmat och uteätande.
Men nu när jag ska spara ihop till husdrömmen så måste det bli förändring!

Jag följer Portionen under tian och älskar en del av recepten men vill ha mer variation och alla tips ni har på god (mycket viktigt!) mat som blir billig per portion och som helst blir lika goda matlådor för ännu mer besparing :)
Jag äter mest vegetariskt men feel free att komma med alla recept ni har så kan alla hitta nåt dom gillar.

Själv har jag ätit en hel del av de här Portionen under tian recepten:
Zucchini och svamppasta
Spenatgryta med både ris och pasta till
Grönkålspasta

Fyll på!

Allt med rotfrukter blir billigt nu till hösten när det är i säsong. Finns ju en uppsjö med rätter man kan göra, t.ex. rotfruktslåda, rotfrukter i ugn, rostad sötpotatis, lasagne (köp glutenfria lasagneplattor) rotfruktssoppa o.s.v.
 
Snabb middag, klar på femton minuter. I mitt tycke var den helt okej, inget jag kommer laga som lyxig helgmåltid men som vardagsmat kommer jag laga fler gånger.

Makaroner och zucchiniröra. Blev cirka 40 kr för cirka fem portioner med glutenfri pasta, eko tomat och linser på tetra, så rätten går att få ännu billigare om man vill.

Stek två skivade morötter med riven zucchini. I med tomatpure, krossade tomater, linser, salt, peppar, vitlökspulver, lökpulver, buljongtärning.

Skulle nog passa med stekt lök i också men sonen är lite antilök för tillfället.
 
Jag älskar linsgrytor. Förra helgen gjorde jag en i crock-potten. Röda linser, krossade tomater, kokosmjölk, små vita bönor, röd spetspaprika, purjolök, kycklingbuljongtärning, spiskummin, malen koriander, salt, peppar och en "skvätt" honung. Det var nog ungefär vad jag hade i. Fick puttra i crock-potten på hög i ca 4 timmar. Serverades med ris, och blev på så vis MÄNGDER.

Två personer åt det till middag dag ett, och jag hade med en matlåda dagen efter. Det räckte ändå till en gratäng för två, ett par dagar senare. Då rörde jag ihop ris och gryta i en ugnsform. Mixade i mozzarellaostbitar och hällde på någon deciliter matlagningsgrädde. Lite extra salt och peppar och riven ost ovanpå. Mycket gott :d ! Och vi fick verkligen väldigt mycket mat för pengarna.

Just det, ja. Jag hade med gratängen som matlåda också...... :D Fyra middagsportioner och två luncher alltså - inte illa!
 
En kollega hade gratinerad zucchini häromdagen. Såg sjukt gott ut. Hon hade parmesan men går ju ta billigare ost. Hade det som sidedish till soppa

Apropå ost. Köp aldrig riven "ost". Köp en hushållsost eller liknande a 59 kr kg och riv
 

Liknande trådar

Äldre Mästerkockar (och annat kreativt köksfolk) - jag behöver hjälp med lunchlådan :) Jag äter nästan uteslutande sallad till lunch, och...
Svar
18
· Visningar
1 821
Senast: Singoalla
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp