Portionsstorlekar på restaurang

Mineur

Trådstartare
Moderator
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?

20220505_132313.jpeg
 
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?

Visa bifogad fil 90345

Jag instämmer helt och hållet. Finns det möjlighet brukar jag be om barnportioner...
 
Jag tycker det beror lite på vilken restaurang det handlar om och vad man beställer. En vägkrog/värdshus/lunchrestaurang eller liknande har ofta ENORMA portioner, medan en lite "finare" restaurang ofta har lite mer normala (även om jag inte alltid orkar allt där heller).
 
Samma problem! Jag äter iofs inte direkt på fancy ställen och sällan faktiskt ute. Väl där är det så himla svårt med allt annat så sällan jag fundera på att beställa tex barnportioner. Ibland ber jag om att få ta med hem, ibland äter jag allt men är oftast lite för mätt då.

Försöker att komma ihåg att beställa barnpizza när jag hämtar mat och ofta gör jag direkt två portioner med annan mat eller spar någon slice pizza till annat tillfälle. Men det är ju enkelt när man äter hemma.
 
Samma problem! Jag äter iofs inte direkt på fancy ställen och sällan faktiskt ute. Väl där är det så himla svårt med allt annat så sällan jag fundera på att beställa tex barnportioner. Ibland ber jag om att få ta med hem, ibland äter jag allt men är oftast lite för mätt då.

Försöker att komma ihåg att beställa barnpizza när jag hämtar mat och ofta gör jag direkt två portioner med annan mat eller spar någon slice pizza till annat tillfälle. Men det är ju enkelt när man äter hemma.

Vad gäller pizza tycker jag inte det är så stor skillnad på storleken på en normal och barnvarianten :laugh:
 
Åh. Härligt med stora portioner. Förstår restauranger som serverar stora portioner. Enkelt och gör många nöjda. Tråden triggar mitt dåliga samvete för min stora aptit på mat, som jag haft sen barnsben . Sätter den på ignore.
 
Jag tänker också att det är bättre att servera för stora portioner än för små för restaurangens del, blir nog en massa klagomål om folk inte blir mätta. Bättre då att ta lite höjd, även om det såklart inte är bra ur slöserisynpunkt. Minst 2 portionsstorlekar vore ju bra, så kan man välja utifrån hur hungrig man känner sig!
 
Jag tänker att de tar till ordentligt med portionerna för att INGEN ska klaga på att de inte blev mätta. Och någon skulle garanterat bli kränkt om du som kvinna automatiskt fick en mindre portion än en man, det finns faktiskt kvinnor som äter rejäla portioner. Jag skulle ge om att få ta med mig maten hem, jag hatar matsvinn! Jag äter nog ganska mycket på restaurang, men oftast blir det kvar till exempel pommes, jag äter det "godaste". :)
 
Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp, och framförallt blir jag inte klok på att det är så mycket "one size fits all" över det. Jag äter aldrig, alltså aldrig, upp min mat när jag går på restaurang. Det finns helt enkelt inte plats i mig. Jag är för det första kvinna, för det andra ganska liten på alla håll och har för det tredje en lite ovanligt liten aptit. Jag avskyr att äta stora mängder av någonting, oavsett vad det är. Skulle det någon gång inträffa att jag äter upp när jag är ute någonstans så känns det som en stor seger.

Att det inte är vanligare att erbjuda halvportioner och liknande på restauranger övergår mitt förstånd. Är det en kostnadsfråga, eller vad? Det känns märkligt att man har tre olika storlekar att välja på när det ska beställas kaffe på Espresso House eller ett glas vin på restaurangen, men när det kommer till maten antas det att en petite kvinna kan sätta i sig lika mycket som en storvuxen man.

Det måste leda till en så oerhörd massa matsvinn, alternativt överätning, och jag hatar verkligen känslan av att sitta där på restaurangen och ha ångest över att jag inte kan äta upp den fina maten, att den kommer att slängas bort. Antingen det, eller känslan av att vara alldeles för mätt. Det förtar ibland glädjen för mig, faktiskt. Jag hatar att känna mig krånglig som ber om mindre mat, alternativt kräsen som inte äter upp och slösaktig som låter maten kastas eftersom jag ibland inte har möjlighet att ta med den hem (jag brukar dock be att få ta med mig resterna när jag har möjlighet, även om det känns lite olustigt).

På senare tid har jag faktiskt börjat be om just en lite mindre portion när jag är ute och äter, men ibland glömmer jag. Gårdagen är ett lysande exempel - det ni ser på bilden nedan är alltså vad som var kvar efter att jag ätit det jag kunde till middag. En frukostskål från IKEA, modell större. Jag skulle uppskatta att den rymmer 4-5 dl, och den är full av mat. I detta fall hade jag i alla fall möjlighet att ta med resterna hem, och fick på så vis ut en ovanligt lyxig torsdagslunch av det hela, men grundproblemet kvarstår ju.

Är det någon mer än jag som "lider" av detta lyxproblem? Finns det någon här som jobbar inom branschen och kan ge någon slags input om varför det är såhär, egentligen?

Visa bifogad fil 90345
Jag är och har alltid varit rätt stor i maten. Så jag tycker om stora portioner personligen. Och har en sambo som äter som 3 hästar typ. För honom är problemet ofta omvänt. Han blir inte mätt.
Vi har tex en Thai-take away här som alltid ger en enooorma portioner. För mig räcker den till minst två och oftast 3 mål. Medans för sambon blir det ett mål. Och ev sneglar han på min mat med sen och hoppas.. 😅

Men jag fattar problemet. Jag har många nära och kära som inte får i sig vad som serveras.
Min pappa och hans sambo brukar ofta dela på en portion om de köper take away. Det är lagom för dem. Men att sitta på restaurang och dela tallrik gör man ju liksom inte. Så för dem hade det ju varit kanon att kunna beställa mindre portioner.

Det känns ju dumt på fler sätt att man inte kan välja storlek på portionerna. Både för att man kastar en massa mat som restaurangen kunnat spara och tjäna pengar på iaf. Och för att vissa kunder kanske kunde slippa betala för mat de kastar.
 
I branschen är detta ett ständigt problem. Många restauranger jobbar aktivt med att minska portionsstorlekarna för att minska matsvinn (och många gör det inte alls också). Men det kostar så lite för restaurangen att lägga på en skopa till och att det kostar ganska mycket att få dåligt rykte av att vara snåla i portionsstorlekarna. Ett problem är att många förväntar sig att halv portion = halva priset och så funkar det inte. Det dyra är personalen och det kostar nästan lika mycket i personalkostnad att laga en liten portion som en stor. Men ja, jag håller med om att det är trist med för stora portioner. Thai blir alltid två måltider för mig. Testade en ny restaurang och deras kritik på nätet var att portionerna var små och jag såg det som positivt att jag skulle få lagom mycket mat, men långt ifrån alla ser det som en bra grej.
 
Åh. Härligt med stora portioner. Förstår restauranger som serverar stora portioner. Enkelt och gör många nöjda. Tråden triggar mitt dåliga samvete för min stora aptit på mat, som jag haft sen barnsben . Sätter den på ignore.

Det är inget fel med stor aptit... men det finns ju tex de som gjort en gastric bypass som helt enkelt inte kan äta en stor portion. Eller oss som faktiskt inte äter jättemål utan sprider ut maten över dygnet (äter jag för mycket vid ett tillfälle ballar min mage ur, pga sjukdom). Det vi efterfrågar är ju att det borde finnas en möjlighet att få både en mindre och en större portion, för att både minska matsvinnet och för att alla ska bli mätta. Det är ju ingen skam i att äta vare stora eller små portioner.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: Ajaj
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 627
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 027
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp