Portugisisk vattenhund?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag vill ha en portis. Tror jag. Jag upplever dock att det finns väldigt skilda åsikter om rasen - antingen att de är goa, glada, trevliga allroundhundar som gärna tränar något om man bara är en lite smidig hundförare - eller att de är miljöveka, fega, rädda hundar som flamsar snarare än fokuserar. När jag tittar på uppfödare upplever jag att rasen befolkas av mindre kennlar med få kullar - vilket får mig att tveka på möjligheten att hålla kvalitet i aveln.

Har forumet någon erfarenhet av portisar och/eller portisavel att dela med sig av?
 
Jag vill ha en portis. Tror jag. Jag upplever dock att det finns väldigt skilda åsikter om rasen - antingen att de är goa, glada, trevliga allroundhundar som gärna tränar något om man bara är en lite smidig hundförare - eller att de är miljöveka, fega, rädda hundar som flamsar snarare än fokuserar. När jag tittar på uppfödare upplever jag att rasen befolkas av mindre kennlar med få kullar - vilket får mig att tveka på möjligheten att hålla kvalitet i aveln.

Har forumet någon erfarenhet av portisar och/eller portisavel att dela med sig av?

De jag har träffat har varit väldigt glada och trevliga men passat mer som sällskapshund än tävlingshund mest pga problem med fokus och flamsighet, vissa kan också vara veka med rädslor har jag förstått. Är dock inte jätteinsatt, säkert någon mer som har koll!
 
Jag vill ha en portis. Tror jag. Jag upplever dock att det finns väldigt skilda åsikter om rasen - antingen att de är goa, glada, trevliga allroundhundar som gärna tränar något om man bara är en lite smidig hundförare - eller att de är miljöveka, fega, rädda hundar som flamsar snarare än fokuserar. När jag tittar på uppfödare upplever jag att rasen befolkas av mindre kennlar med få kullar - vilket får mig att tveka på möjligheten att hålla kvalitet i aveln.

Har forumet någon erfarenhet av portisar och/eller portisavel att dela med sig av?
Jag var länge inne på att en portis skulle bli min nästa hund. Träffade ett par äldre uppfödare som tyvärr inte är aktiva längre. Deras hundar var så som jag ville ha dem, träningsglada, lättlärda (på gott och ont), lagom (o-)sociala, trygga och inte så stora. De portisar jag träffat på träning och tävling har också varit åt det hållet, men kanske inte så träningsglada och uthålliga som jag önskar. Jag har också hört om rädslor och aggression i rasen, men aldrig träffat någon själv. En nackdel (enligt mig) är att alldeles för få gör BPH med sina portisar.

(Det slutade med att jag skaffade en aussie i stället och det blev helt perfekt 😊)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp