Portugisisk vattenhund

Winni

Trådstartare
Jag har googlat och jag har sökt här, tittat på tidigare trådar om rasen. Men jag vill veta mer för jag har gått och kärat ned mig fullständigt :love: Det jag läst om dem är precis en sån hund som passar mig och min sambo.

Finns det någon här kanske som har en själv och kan berätta lite mer om hur de är? Men rasen verkar inte vara så vanlig i Sverige och det var inte så många uppfödare heller. Vill veta så mycket som det går innan jag ställer mig i kö hos en uppfödare :)
 
Sv: Portugisisk vattenhund

Jag har ingen själv men en bekant till familjen har en som min farmor är dagmatte till. Det är en 12 årig tik som är jättesnäll mot allt och alla. Skulle aldrig få för sig att bit aen annan hund eller ens visa tendens till detta. Hon ÄLSKAR att bada och dyka ner i vattnet och hämta upp saker. Kräver ganska mycket motion ( inte längre pga sin ålder men tidigare). Ganska lättlärd men har även en egen vilja och kan vara ganska envis ibland.
 
Sv: Portugisisk vattenhund

I huset som jag och sambon hade lägenhet i förut hade vi en granne med två stycken portugiser. Jättesöta, snälla hundar som dock verkade vara aningens understimulerade och dåligt ensamhetstränade, åtminstone den ena. Den kunde dra igång på morgonen och fortsätta i timmar... och då hakade den andra på :p. Hände som tur var inte ofta, men tillräckligt ofta för att man skulle önska livet ur dem både en och två gånger när man låg där i sängen och väcktes av ett "YYYYYYL-VOV-VOV-GNÄLL-YYYYYL! (tyst).....YYYYYL-GNÄLL-GNÄLL-YYYYYYYL!". :angel:
 
Sv: Portugisisk vattenhund

De jag träffat har varit fega, reserverade, miljöberörda osv. Samt att det varit mycket spring i benen men ingen hjärna :crazy:
 
Sv: Portugisisk vattenhund

De jag träffat har varit fega, reserverade, miljöberörda osv. Samt att det varit mycket spring i benen men ingen hjärna :crazy:

Det låter inte som ett rasdrag hos en portugisisk vattenhund tycker jag. Inte som jag läst i alla fall, har som sagt aldrig mött en IRL tyvärr. Hoppas de du träffat har hör till undantagen.
 
Sv: Portugisisk vattenhund

Mycket motion har jag förstått att de vill ha, men det är inget problem. Envisa har jag läst och det är inte så kul :crazy: men när man vet om det kan man möta det på ett annat sätt, tror jag - hoppas jag.

Det är en hanhund vi vill ha, så jag hoppas att de ska vara lika vänliga som tikarna. Har i alla fall hundvana så jag tror att jag åtminstone kan se problemen i tid och försöka träna bort dem på vägen.
 
Sv: Portugisisk vattenhund

Jag har samma erfarenhet som Aliide, i storhet en feg och flamsig ras. Men otroligt banrkär och verkar funka med de flesta hundar. Jag har bara träffat ett 10tal hundar, så jag har inte särskilt stor erfarenhet av dem.
Komplicerade att träna, då de VILL arbeta men inte fattar hur eller varför. Skojar bort tillsägelser med flams och fläng.
 
Sv: Portugisisk vattenhund

Aj då, har liiiiiiite svårt med korkade hundar måste jag säga :crazy:
 
Sv: Portugisisk vattenhund

Det låter inte som ett rasdrag hos en portugisisk vattenhund tycker jag. Inte som jag läst i alla fall, har som sagt aldrig mött en IRL tyvärr. Hoppas de du träffat har hör till undantagen.

Tyvärr är det faktiskt så att mycket som står om raser inte alltid stämmer. Och just kring den Portugisiska vallhunden så anser jag att det som står är så det borde vara. Inte hur det är :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 506
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 962
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 468
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 220
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp