Bukefalos 28 år!

Positioner och flockbeteende

Yrja

Trådstartare
Hallå hallå.. :)
Jag är ingen expert i hundvärlden, ingenstans eg :D, och denna hund som vi har nu lärde jag känna då han var 3 år och eg mest uppfostrad av män (följer helst bara män), dessutom med föga konsekvens i vardagen - om man frågar mig. Jag är en smula mer "noga" med sånt tror jag. :angel:

Iaf är det en mycket, MYCKET snäll hund, stor men snäll. Underlägsen och lugn. Men så blev han mycket kränkt och nertryckt av en ganska dominant och hotfull rottis och har efter det haft lite behov av att beskydda oss (mig och sambon). Dock bara om han är i koppel eller väldigt nära mig, och en annan hund beter sig väldigt aggressivt. Då svarar han med att morra.

Iaf mötte vi på en bekant (vän till familjen) och hennes lilla dvärgpudel när vi skulle ut på promenad med svärmor och hennes hund. Denna lilla pudel är fruktansvärt osäker. Den har tom bitit människor som velat klappa den, av rädsla/osäkerhet. Skäller mycket och såklart även på vår hund denna gång.

Vår hund svarar med morr och blir "stark" - jag hade koppel för att inte ägaren av den lilla skulle tycka att jag var oansvarig eller bli rädd. Jag, som är en ganska lugn person och vet att ingen skulle komma till skada, tar det som en fis i rymden och ser till att min hund lyder mig, samt hyschar till när han morrar, för sånt accepterar jag inte. Börjar sen testa positioner för att se vart han och den andra hunden skulle kunna vara mer avslappnade, trots att vi gick tillsammans. För jag ville inte gå undan, jag ansåg att de skulle kunna acceptera varandra.

Upptäckte att om jag föste min hund längst fram i "flocken", med mig bakom och lät de andra gå bakom mig (men ändå precis intill) så tystnade både min och hennes hund. Gick vi bakom fungerade det inte. Jag gissar att den oroliga hunden ville ha "uppsikt" och då inte behövde skälla, medan min då kunde vara lugn.

Men jag funderar. I hästvärlden är den position som jag intog ganska dominent - jag låter den svage gå före. Gäller det även i en hundflock? Betyder det att min hund var dominantare än den lilla? Vilken rang fick den lilla i den här flockordningen?

Den lillas ägare behandlade den mest genom att säga "tyst" eller bära upp den i famnen. Inte vad jag hade gjort men låt gå.

Vad tror ni? Har jag en dominant hund? Eller behöver han bara mer trygghet från vår sida? Är beskyddande detsamma som dominant? Önskar lite tankar kring detta.

Och hur tycker ni att jag ska hantera min hund när han, i vissa fall, börjar dra mot en mycket aggressiv hund och skäller/morrar? Att ta i honom gör saken värre, även om jag vänder ner honom i backen. Han blir upprörd av att jag är nära och dessutom "ger mig på honom", trots att jag gör det lugnt och utan aggressioner.

Tankar? :)
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Du lät din hund vara den dominante i situationen och förstärkte därmed hans känsla av att behöva beskydda dig..

I den situation du beskriver, så var 2 flockar ute och gick.. Du och din hund och vännen och hennes hund.

I ditt fall var hunden flockledare och i väninnans fall, var hon flockledare.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Förklara. För jag förstår inte hur hon kunde vara flockledare över sin hund? Som fö hade samma position i relation till henne (alltså framför) som min hund.

Hur fungerar flockpositionerna?
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Och, glömde.. :)

Varför blev båda lugna när vi intog den positionen?
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Du skrev ju att hon lyfte upp hunden, alltså "skyddade" hon hunden.

Din hund blev lugnare eftersom den var först och alltså den som hade kontroll över er. Han var den som utsågs vara flockledare och den som fick ta/skulle få ta första konfrontationen med allt och alla ni mötte.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Så den som går först är alltid flockledare? Stämmer det verkligen? Jag skulle vilja ha mer fakta hur en hundflock fungerar.

Fö. ville min hund helst inte gå där fram, det var jag som beordrade honom. Ville han inte vara flockledare?
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Så den som går först är alltid flockledare? Stämmer det verkligen? Jag skulle vilja ha mer fakta hur en hundflock fungerar.

Fö. ville min hund helst inte gå där fram, det var jag som beordrade honom. Ville han inte vara flockledare?

Gnist har helt rätt. den som går först är flockledare. Jag bestämmer vart vi ska gå. Jag kontrollerar att kusten är klar så inget ont ska hända. Jag går först ut genom en dörr sedan jag kontrollerat att inget farligt finns utanför o.sv. Jag går först om vi träffar en annan hund för att försvara resten av flocken.

Det innebär att min hund vet att den inte behöver oroa sig, den behöver inte vakta, den kan slappna av för att den har en flockledare som tar ansvaret.

Om hunden går först så ska den ju försvara flocken , den hotar morrar och gör utfall, är det en riktig tuffing så flyger den på andra hundar ev. människor.

En som tydligt visar hur detta fungerar är "mannen somtalar med hundar" Kolla det programmet. Det är faktiskt riktigt bra.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Men varför var det den lilla hunden som inte gick hantera om den var underlägsen sin ägare?

Sen undrar jag om en position räcker för att skapa "ordning i flocken"? Så om jag lyfter min hund är jag plötsligt ledare? Hunden betedde sig ju minst lika illa i mattens famn - får de göra så mot sin ledare? Jag upplevde att hon bekräftade hunden och att den inte brydde sig ett jota om hennes korrigeringar. Medan min "ledande hund" löd varända signal jag gav honom om jag "tvingade" honom att gå före mig, vilket han fö inte ville göra. Ville han inte ha ledarposition? Och varför var han i ledarposition lättare för mig att kontrollera än i annan position? Det låter mest som "lös fakta" jag vill ha mer konkreta förklaringar för att ta till mig detta. Det hänger inte ihop för mig. ;) Give me some logik.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

I princip allt du kan få på ett forum går ju att mena på att det är sk "lös fakta" :p

Om du verkligen vill lära dig mer om hundar, hundars språk etc. så rekommenderar jag dig att köpa ett knippe böcker i ämnet och sätta igång med att förkovra dig :D

Men det är så i en hundflock att ledaren går först och tar alltså alla konfrontationer!

Som jag skrev tidigare, så var ni inte en, utan 2 flockar som var ute på promenad...
 
Sv: Positioner och flockbeteende

När hon lyfte upp hunden så signalerade hon FARA, FARA. Då blir ju en hund näst intill vansinnig. Husse /matte är rädd och signalerar fara och jag sitter fast och kan inte försvara.
Det är det mest effektiva sättet att göra en hund till ett riktigt monster. Titta på alla de som bär sina hundar, deras hundar är i regel mycket vresiga och skälliga, då blir de bara mer stressade och då blir de mer burna o.s.v
Det är i regel bättre då att låta hunden vara, släpp den och spring därifrån. Då signaleras fara och matte/husse är rädd, nu får jag inte mopsa upp mig för då kan det gå illa. Då kan hundarna lämna rätta signalerna till varandra. Blir det slagsmål så är det i regel förarfel, inte fel på hundarna.

Hundarna själva klarar situationerna mycket bättre själva, än om vi ska börja springa och bära våra hundar.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Jo fast även om faktan kan ha olika källor så är "lös fakta" något där man inte får det att gå ihop logiskt, där faktan inte är fullständig. Om du förstår vad jag menar. ;) Utveckla... eller inveckla kanske man ska säga. :D
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Det är just det jag menar, men inte är hon flockledare i det fallet? Inte kanske heller hunden men ledare är väl ingen självklarhet som en alltid blir? Så enkelt är det iaf inte i hästvärlden. Jag är medveten om att detta är annorlunda men jag tvivlar på att det är riktigt så "enkelt" som jag uppfattar det här. Vill ha mer. :p
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Allt är ju relativt och Gnist o pangare har ju i det stora hela teoretiska rätt...MEN....Det beror ju på situationen också, mina hundar kan går framför mig utan att för dens skulle ens TRO att dom är ledare..däremot vid situationer där det krävs ledarskap så är det jag som är den självklara...t ex om nån kommer o knackar på, på koppelpromenader osv..fö så kan mina hundar springa framför mig så mycket dom vill utan att ifrågasätta nåt ledarskap...

I ditt fall skulle ni BÅDA bekräfta eran rang, först för var o ens hund och sedan hundarna emellan....du gjorde "fel" som skickade fram din hund ( hundar är jägare och hästar är flyktdjur) och den andra som "beskyddade" sin genom att lyfta upp.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

nu snor jag TS.s tråd lite grann, men då , om jag fattat det rätt, borde jag gå före min hund vid hundmöten när han blir agressiv och morrar och ibland även gör utfall ?
För att jag då blir ledaren och JAG då tar konflikter, eller har jag fattat det fel ?
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Du har fattat det rätt, men jag rekommenderar en del andra övningar också, för att befästa ditt ledarskap innan du tar den konflikten med hunden. För att det ska fungera måste ju hunden se dig som ledare.

regelbunden lydnadsträning med krav på att hunden ska lyda dig ovillkorligen, när du vill är en bra början..
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Du ska hela tiden ALLTID ge signaler att du är ledaren. Det går aldrig ut på att spöa hunden till lydnad utan du ska styra.
Du ska äta först, du ska alltid gå före hunden genom en dörr , utför en trappa o.s.v. Hunden ska inte gå före dig och aldrig dra i kopplet, då vänder du och går åt ett annat håll.
En sak att tänka på är att du ska vara högre placerad än hunden. Har du hunden i sängen så är den i samma plan och därmed jämbördig i rang
Kom ihåg att ingenting i livet är gratis inte ens för en hund. En hund ska inte få beröm eller belöning förrän den gjort rätt för den. Men har den gjort rätt så ska du vara den godaste och bästa belöningen som finns.
Jobba efter dessa mycket enkla råd så ska du snart se resultat. Men som Gnist säger det gäller att ständigt träna och aldrig slappa.
Konsekvens var ordet.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

En sak att tänka på är att du ska vara högre placerad än hunden. Har du hunden i sängen så är den i samma plan och därmed jämbördig i rang

Fast jag håller inte med dig om att allt är så svart eller vitt... Jag har min ena hund i sängen utan att vi har några rangproblem. Jag bestämmer ju om hon får vara där och var hon får ligga. Tvärtom tror jag att en del otrygga hundar kan känna trygghet av att få sova nära sin ledare. Alla mina hundar väljer iaf gärna att sova hos oss, sen om de inte får det så accepterar de det.

//E
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Dålig ursäkt. Ner med hunden, den har lärt sig en dålig övana. Det är du som flockledare som ser till att hunden åker ur sängen. Ligger den i sängen är den i samma rang som du och då kommer någongång problemen. Kanske inte idag eller i morgon, men de kommer.
Har hunden så dålig mentalitet att den inte klarar av att ligga på en egen bädd så är det ingenting att satsa krut på. Eller kanske tvärtom, skjut eländet.
Jag har aldrig haft en hund som har fått ligga i någon säng, och jag har aldrig haft en antydan till att de vari oroliga för det.
 
Sv: Positioner och flockbeteende

Klart att du inte vill hålla med mig.

Men jag håller med att det är en dåliga ovana, men jag köper ändå inte att det är så att alla hundar som sover i sängarna har ett dåligt ledarskap över sig, fråga Gnist som också har jyckarna i sängen vad jag vet...

Och sedan skrev jag aldrig att det var MIN hund som var så otrygg att hon inte kunde sova på golvet, så hon kommer inte att skjutas...

//E
 
Sv: Positioner och flockbeteende

fråga Gnist som också har jyckarna i sängen vad jag vet...



//E

Appappapp...

Jag har normalt sett inga hundar i sängen, men dottern har myst med makens BC-hane i sängen en gång som jag fotade och visade i en tråd här för ett bra tag sedan ;)

Däremot håller jag med om att ledarskapet inte har att göra med om hundar sover i sängen med resten av flocken eller inte.

Skulle bli rätt trångt i våran säng om alla hundar skulle ligga där också :eek:

:D :D :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 228
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 848
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp