Positiv associering

Editten

Trådstartare
Tjena!
Förlåt om det blir mycket inlägg nu men jag har ju blivit jätte glad över att jag hittat ett forum som är både aktivt med många hästmänniskor!
Min sköthäst på ridskolan är en väldigt lättskrämd men pigg häst. Jag har övat på lite detta med positiv träning, har ni tips på övningar? Jag använde en rockring som skallrar om man rör den, den tyckte han var det läskigaste han någonsin sett. Jag testade att stå i rockringen och ge honom godis när han luktade på den. Han blev rädd när den skallra och han hoppade till. Nu går han inte i närheten av rockringen. Så, kan jag göra någonting för att han ska se rockringen som något positivt? Han skiter i att andra hästar går i rockringen, den är fortfarande läskig! :D
Åh och en sak till! På något sätt få honom att se mig som en ledare mer än en godismaskin... ;)

Kramis
 
Tjena!
Förlåt om det blir mycket inlägg nu men jag har ju blivit jätte glad över att jag hittat ett forum som är både aktivt med många hästmänniskor!
Min sköthäst på ridskolan är en väldigt lättskrämd men pigg häst. Jag har övat på lite detta med positiv träning, har ni tips på övningar? Jag använde en rockring som skallrar om man rör den, den tyckte han var det läskigaste han någonsin sett. Jag testade att stå i rockringen och ge honom godis när han luktade på den. Han blev rädd när den skallra och han hoppade till. Nu går han inte i närheten av rockringen. Så, kan jag göra någonting för att han ska se rockringen som något positivt? Han skiter i att andra hästar går i rockringen, den är fortfarande läskig! :D
Åh och en sak till! På något sätt få honom att se mig som en ledare mer än en godismaskin... ;)

Kramis
Oj, den här frågan går ju att skriva hur mycket som helst om 😉😇.
I och med att det är en ridskolehäst så tror jag att du borde fråga personalen om tips på övningar?
Om de har en vattenmatta vid hindermaterialet kan det kanske gå att öva att gå på den?
Angående godis, minska mängden och byt ut mot röstberöm plus klappa och klia.
När du ger godis försök håll ut handen så att hästen får godiset bort från kroppen på dig, det kan göra det tydligare för dem att det inte hjälper att t.ex. buffas.
Och självklart visa att det inte är okej att söka godis genom att putta bort mulen omedelbart om den buffas, eller helst sekunden innan men det kräver att man lärt sig se precis när den tänkte göra just det.
 
Tjena!
Förlåt om det blir mycket inlägg nu men jag har ju blivit jätte glad över att jag hittat ett forum som är både aktivt med många hästmänniskor!
Min sköthäst på ridskolan är en väldigt lättskrämd men pigg häst. Jag har övat på lite detta med positiv träning, har ni tips på övningar? Jag använde en rockring som skallrar om man rör den, den tyckte han var det läskigaste han någonsin sett. Jag testade att stå i rockringen och ge honom godis när han luktade på den. Han blev rädd när den skallra och han hoppade till. Nu går han inte i närheten av rockringen. Så, kan jag göra någonting för att han ska se rockringen som något positivt? Han skiter i att andra hästar går i rockringen, den är fortfarande läskig! :D
Åh och en sak till! På något sätt få honom att se mig som en ledare mer än en godismaskin... ;)

Kramis
Att han blev rädd för rockringen tyder på att du gick för fort fram tyvärr.
Jag tycker nog att du behöver berätta för riskolepersonalen att du vill jobba med sådana övningar så att det blir rätt och han inte blir ännu mer nervös av sig.

Sådan här träning kräver ofta stor erfarenhet i att läsa av hästen.
 
Att han blev rädd för rockringen tyder på att du gick för fort fram tyvärr.
Jag tycker nog att du behöver berätta för riskolepersonalen att du vill jobba med sådana övningar så att det blir rätt och han inte blir ännu mer nervös av sig.

Sådan här träning kräver ofta stor erfarenhet i att läsa av hästen.
Vi håller på med en sorts agility träning, så ridskolepersonalen är medvetna, jag ska fråga ledaren om lite tips. Han är en ganska lättskrämd häst Och tycker att allt som inte ser ut som något han redan sett förut är livsfarligt haha. :D
Han buffar väldigt mycket, försöker stoppa in mulen i fickan. Så hur ska jag göra? Stå en bit ifrån rockringen och berömma honom, kanske sedan gå iväg och göra lite andra saker och gå närmre rockringen och berömma honom igen?
 
Vi håller på med en sorts agility träning, så ridskolepersonalen är medvetna, jag ska fråga ledaren om lite tips. Han är en ganska lättskrämd häst Och tycker att allt som inte ser ut som något han redan sett förut är livsfarligt haha. :D
Han buffar väldigt mycket, försöker stoppa in mulen i fickan. Så hur ska jag göra? Stå en bit ifrån rockringen och berömma honom, kanske sedan gå iväg och göra lite andra saker och gå närmre rockringen och berömma honom igen?
Du kan vänta ut honom när han buffar och ge en godis när han vänder bort huvudet istället. Aldrig (!!) ge godis när han buffar/nosar/har nosen nära dig. Är man konsekvent brukar de ge effekt väldigt snabbt, men det svåra - som med all hästträning - är timingen och att vara konsekvent konsekvent, så att säga. :D Extra svårt med en ridskolehäst som träffar så mycket folk, skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 638
Senast: Amha
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 850
Senast: Zuzzi
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 161
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp