Positiva erfarenheter av hunter´s bump?

Buzzter

Trådstartare
Jag är i hästköpartagen och har tittat på några hästar från galoppen som ofta har hunter´s bump,
har någon erfarenhet av att de har blivit bättre med uppbyggande allsidig träning och satt muskler över ländrygg och höft?
Förstår att det kan finnas smärta och skador bakom atrofin i muskulaturen men kan det också vara något som går att arbeta med?
Det här är unga hästar utan av mig känd skadehistorik, ingen synbar hälta.
0786E2E2-3AA9-470A-BBC4-20D2B57D3E57.png
 
Hunters Bump är ett begrepp som väldigt ofta används fel. Den riktiga diagnosen som hör till begreppet är en ligamentskada i SI-leden och ingenting som löser sig med träning.

Galopphästar med framträdande bäcken är mest troligt bara i ett tunnare hull/tajtare muskulatur än man är van att se. Ofta går det finfint att skola om dem både mentalt och fysiskt till fina ridhästar men det krävs att man vet vad man gör. Om du är maratonlöpare kan du inte kliva in på ett gym och börja göra tunga styrkeövningar från ingenstans utan att skada dig.

Också värt att nämna att kissing spines är vanligt bland engelska fullblod, både genetiskt och som en effekt av träningen.
 
Hunters Bump är ett begrepp som väldigt ofta används fel. Den riktiga diagnosen som hör till begreppet är en ligamentskada i SI-leden och ingenting som löser sig med träning.

Galopphästar med framträdande bäcken är mest troligt bara i ett tunnare hull/tajtare muskulatur än man är van att se. Ofta går det finfint att skola om dem både mentalt och fysiskt till fina ridhästar men det krävs att man vet vad man gör. Om du är maratonlöpare kan du inte kliva in på ett gym och börja göra tunga styrkeövningar från ingenstans utan att skada dig.

Också värt att nämna att kissing spines är vanligt bland engelska fullblod, både genetiskt och som en effekt av träningen.
På vilket sätt kan träningen orsaka kissing spines? Fullblod i tävlingsskick har ofta stora , starka ryggmuskler.
 
Hunters Bump är ett begrepp som väldigt ofta används fel. Den riktiga diagnosen som hör till begreppet är en ligamentskada i SI-leden och ingenting som löser sig med träning.

Galopphästar med framträdande bäcken är mest troligt bara i ett tunnare hull/tajtare muskulatur än man är van att se. Ofta går det finfint att skola om dem både mentalt och fysiskt till fina ridhästar men det krävs att man vet vad man gör. Om du är maratonlöpare kan du inte kliva in på ett gym och börja göra tunga styrkeövningar från ingenstans utan att skada dig.

Också värt att nämna att kissing spines är vanligt bland engelska fullblod, både genetiskt och som en effekt av träningen.
Är inte det där en vanlig missuppfattning då engelska fullblod ofta blir förknippade med just KS och oftare röntgas för det?
 
Är inte det där en vanlig missuppfattning då engelska fullblod ofta blir förknippade med just KS och oftare röntgas för det?
Så kan det absolut vara, det är alltid svårt med statistik. Men jag tycker ändå att det är värt att nämna när fullblod och ländrygg diskuteras. Jag tror som sagt inte att TS sett någon faktisk hunters bump utan bara vältränade rumpor och då känns KS som ett större orosmoment :cool:
 
På vilket sätt kan träningen orsaka kissing spines? Fullblod i tävlingsskick har ofta stora , starka ryggmuskler.
Ja det är väl inte helt utrett så fel av mig att säga det som en sanning men KS är vanligare på hästar som tränas hårt i ung ålder.
 
Som tidigare sagt, är du säker på att det är hunter´s bump och inte bra framträdande bäcken? galopphästar och ridhästar är väldigt olika musklade och kan därför se väldigt olika ut i kroppen.
Det jag skulle göra om jag vore dig är att prata med veterinären vid besiktningen om det är framträdande bäcken eller kanske något annat.
 
Nu har ju inte alla galopphästar i träning detta så insinuationer om min erfarenhet eller vad "jag har sett" kanske man ska ta det lite lugnt med.
Det här går ju att se på individer på många andra raser och jag förstår också att det kan bero på skada i bäckenet, dålig ridning, KS eller att hästen rent genetiskt har vissa saker min fråga var rent generell om det är ett big no no eller inte. Och visst det beror ju så klart på.
Jag har fått bra svar på annat håll så tråden kan låsas för min del om ingen vill fortsätta diskutera sinsemellan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Först av allt vill jag bara skriva att veterinärtid redan är inbokad, så detta är ingen tråd som ersätter veterinär på något sätt, utan...
Svar
13
· Visningar
2 002
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp