Positivt och negativt att gå från 2 till 3 hundar?

YorkWann

Trådstartare
Berätta vad ni tycker varit positivt och negativt med att gå från 2 till tre (större hundar, över 20kg).

Vår äldsta är 15 nu, och ska man "utsätta " henne för en hund till nu, eller vänta till hon har gått bort med att skaffa en till? Hon är dock väldigt lättsam och jag tror inte hon hade brytt sig nämnvärt vid en hund till (ingen valp, 2 årig omplacering). En sak till är att det sällan, eller aldrig kommer ut så bra omplaceringar av de linjer jag gillar...

Vi skulle ha plats i bil och vi har ekonomi för tre hundar.
 
Jag tyckte just platsbrist var det stora problemet som vi fick lösa med att skaffa hundkärra. Så har ni plats i bilen så ser jag inget problem alls.
Det positiva är att valpis kommer in i en flock med varierad ålder.
 
Berätta vad ni tycker varit positivt och negativt med att gå från 2 till tre (större hundar, över 20kg).

Vår äldsta är 15 nu, och ska man "utsätta " henne för en hund till nu, eller vänta till hon har gått bort med att skaffa en till? Hon är dock väldigt lättsam och jag tror inte hon hade brytt sig nämnvärt vid en hund till (ingen valp, 2 årig omplacering). En sak till är att det sällan, eller aldrig kommer ut så bra omplaceringar av de linjer jag gillar...

Vi skulle ha plats i bil och vi har ekonomi för tre hundar.
Mycket svårare att hålla koll och passa upp på tre än två vid hundmöten och på promenader. Överlag mycket mer flockbeteenden.
Svårare med att lämna alla tre hos samma hundvakt då de flesta tycker tre är för många.
Dyrt med försäkring på tre hundar, tyckte liksom inte det märktes så mycket med två men nu när jag har tre att betala för blev det ändå märkbart.
Godis och tuggben tar slut avsevärt mycket snabbare 😁
 
Platsbrist i bilen, lite krångligare med hundvakt och att ta med allihopa. För mig är det också avgörande hur jag bor, en lägenhet där hundarna behöver rastas i koppel utanför hade jag tyckt varit väldigt jobbigt jämför med att bo mer avskild där hundarna kan rastas lösa. Viktigt också vilken konstellation av raser det är.
 
Tre är alltid en för mycket. Vi har bara två händer (vanligtvis) så det är alltid en hund som inte blir klappad i soffan, ett koppel för mycket att försöka hålla reda på osv.

Och såklart det alla andra sagt om logistik, utrymmer, kostnad och hundvakt.

Eftersom jag har fyra hundar så finns det ändå en del positivt med flera. Största anledningen för mig är fler hundar att träna, och alltid någon som är i tränings- och tävlingsform. Men hade jag bara haft hund för sällskap, och inte haft ett nördigt intresse för träning, så hade jag nog inte haft fler än två. Livet är lite lättare när man har en hand till varje hund.
 
Berätta vad ni tycker varit positivt och negativt med att gå från 2 till tre (större hundar, över 20kg).

Vår äldsta är 15 nu, och ska man "utsätta " henne för en hund till nu, eller vänta till hon har gått bort med att skaffa en till? Hon är dock väldigt lättsam och jag tror inte hon hade brytt sig nämnvärt vid en hund till (ingen valp, 2 årig omplacering). En sak till är att det sällan, eller aldrig kommer ut så bra omplaceringar av de linjer jag gillar...

Vi skulle ha plats i bil och vi har ekonomi för tre hundar.
Jag har ingen egen erfarenhet alls av det, har själv alltid bara haft en, men jag tänker att även om många vittnar om negativa erfarenheter av tre så borde det, rent krasst, röra sig om en ganska begränsad tidsperiod i ditt fall med tanke på den äldsta hundens ålder. Då kanske det är värt det om det är en bra chans till bra hund, så att säga.
 
Jag har ingen egen erfarenhet alls av det, har själv alltid bara haft en, men jag tänker att även om många vittnar om negativa erfarenheter av tre så borde det, rent krasst, röra sig om en ganska begränsad tidsperiod i ditt fall med tanke på den äldsta hundens ålder. Då kanske det är värt det om det är en bra chans till bra hund, så att säga.
Precis. Jag tänker också att den gamla hunden kanske inte tränar längre och är numera så enkel runt rastning och hantering att promenader, hundmöten osv inte är ett problem.
 
Jag har hellre tre än bara en, framförallt om det är så att jag har en äldre och det dyker upp en potentiellt perfekt hund som kan flytta in. Det var därför jag tog min lilla valpis som nu är 4 1/2 månad. Nu fick vi ju inte så mycket tid med tre i flocken, men ja... Jag ångrar mig inte och hade gärna fortsatt med tre också.

För egen del älskar jag att det blir mer flockbeteenden, men så har jag också hundar som är likadana sett till aktiveringsbehov och det faktum att de främst vill ha fysisk motion (jag behöver alltså inte avsätta många timmar fler med hundträning bara för att jag har fler hundar). Det var för oss inga problem vid hundmöten och det var aldrig tjafs hemma. Däremot hade jag två fantastiska vuxna som tog bra hand om valpen och gav henne en fin start i livet.

Det tog märkbart mer plats. Hundmaten kändes plötsligt dyr osv. Men tex koppeltrassel blev bättre och bättre allt eftersom hundarna blev mer synkade och allt gick smidigare. Sedan är det troligen mycket svårare att hitta hundvakt till två än till tre... Precis som det är svårare att hitta till två än till en. Av den anledningen skulle jag inte ha tre hundar om jag var beroende av hundvakt.
 
Lite svårt att få plats i soffan kan det ju bli också 🥰
IMG_20220222_162446.jpg
 
Jag tycker att steget från en till två är mycket större än från två till tre.
Här tycker jag precis tvärt om! Mycket också på grund utav det @Marje tog upp. Men säkert individuellt beroende på hur man är som person, vilken typ av hund man har och hur hundägandet ser ut.
I TS fall hade jag inte bekymrat mig så mycket då den äldre inte har lång tid kvar.
 
Nä, exakt, den äldre gör vi koll på hos vet varje halvår nu, och än så länge har hon lite ålderskrämpor men inget stort och förvånansvärt pigg och glad för en hund som varit aktiv jakthund i sitt liv. Men jag tänker ändå att hon inte kommer finnas med oss längre än ett år iaf..

Trassligt med koppel/hundmöten var en bra input som jag inte tänkt på. Mina nuvarande bryr sig inte alls vid hundmöten, men det kan såklart den nya göra!

Hundvakt har vi som kan ta tre vid behov. bilen blir det ju såklart trängre med, men jag ser inga problem alls där faktiskt. Soffan får vi dock fundera på hur vi ska få plats i i sånna fall :D

Någon tog upp det med rastning om man bor i lägenhet, men vi bor i lägenhet nu och måste sas koppelrasta två redan nu, så det blir väl egentligen att en till får hänga på där bara tänker jag.

Hur tänker ni att det blir skillnad i flockbeteenden från två till tre?
 
Beror också på hur bra hundarna kommer överens.

I höstas gick vi från 3 till 2 till 3 igen inom loppet av 1 månad då gammelhunden, drygt 14 år, fick somna in i mitten av september och sen hämtade vi nya valpen (planerad långt innan vi visste att gammelhunden skulle lämna oss just då) i mitten av oktober. Den stora skillnaden är att gammelhunden inte gick ihop med de övriga hundarna så vi hade dem separerade med allt vad det innebär - grindar inomhus, separat rastning etc. Gammelhunden gick heller inte att lämna bort till någon så vi var ganska låsta.

Nu har vi 3 stycken hundar som tycker mycket om varandra och funkar fint ihop - en snart 9-åring och två unga slynglar på 18 månader och 8 månader. Det är faktiskt en jättestor skillnad, grindarna inomhus används nu bara för att hålla smutsiga hundar ute från vardagsrummet, hundarna kan rastas tillsammans, de uppskattar varandras sällskap och framför allt de två yngre har så mycket glädje av varandra, de busar massor.

Sen är det ju som det är att ha två stora och en mindre hund - det tar plats, framför allt i bilen, det är inte helt lätt att få någon som vill ta hand om alla tre samtidigt (å andra sidan blir det mycket enklare att ta med dem eftersom de funkar med varandra) och så förstås ökade kostnader. Men förutom det ser jag inte något större problem med att ha 3. Ett tag hade vi 5 beauceroner samtidigt, varav då 1 som bara gick ihop med 2 av de andra så tja... just nu känns det ganska enkelt med 3, där dessutom whippeten ju är betydligt mindre och kräver mindre utrymme i bil och så än en beauceron. :D

Så här brukar det se ut när de ligger och vilar/sover när jag jobbar:
274488678_10158762009494537_1078100499620441671_n.jpg
 
Nä, exakt, den äldre gör vi koll på hos vet varje halvår nu, och än så länge har hon lite ålderskrämpor men inget stort och förvånansvärt pigg och glad för en hund som varit aktiv jakthund i sitt liv. Men jag tänker ändå att hon inte kommer finnas med oss längre än ett år iaf..

Trassligt med koppel/hundmöten var en bra input som jag inte tänkt på. Mina nuvarande bryr sig inte alls vid hundmöten, men det kan såklart den nya göra!

Hundvakt har vi som kan ta tre vid behov. bilen blir det ju såklart trängre med, men jag ser inga problem alls där faktiskt. Soffan får vi dock fundera på hur vi ska få plats i i sånna fall :D

Någon tog upp det med rastning om man bor i lägenhet, men vi bor i lägenhet nu och måste sas koppelrasta två redan nu, så det blir väl egentligen att en till får hänga på där bara tänker jag.

Hur tänker ni att det blir skillnad i flockbeteenden från två till tre?
Låter ju som om du redan har fått möjlighet till en omplacering som du tror kan passa in hos er? Varför inte då ta den på prov och se hur det känns? :)

Med flockbeteenden så kände jag att det blev mer kommunikation hundarna sinsemellan, mer för dem att anpassa sig efter och tja, mer "flock" helt enkelt av att vara tre. Svårt att riktigt beskriva hur, men det kändes skillnad på att ta in en till på ett annat sätt än när jag en kort period haft en hund och sedan skaffat mig en till.
 
Jag skulle vilja ha en till tik men samtidigt är jag inte helt frälst vid tanken ännu att ha tre hundar som väger 50kg + :angel:
Har en hund hemma just nu pga löp och en hund vill jag aldrig mer ha. Hon svansar efter mig hela tiden. Så hellre tre än en tänker jag iallafall :rofl:
 
Själv tyckte jag inte att det var så stor skillnad att gå från två till tre hundar rent praktiskt. Tyckte steget var större från en till två och från tre till fyra. Mina hundar är olika i storlek men det är betydligt bekvämare tycker jag att hålla reda på större hundar som är i samma storlek än liten hund som travar in under magen på stor hund och trasslar till det på koppelpromenaderna.
I soffan eller sängen blir det ju kanske trängre men hos oss är det ändå den minsta hunden som tar upp störst plats, de andra ligger gärna i sina egna bäddar och har inget behov av att trängas med oss.

Positivt med tre hundar är att man kan åka iväg med en hund och de andra två har sällskap av varann samtidigt som jag fortfarande tycker att mängden hundar är såpass bekväm att jag kan ta med alla också. Lagom att träna alla ihop, det blir en lagom paus för de andra när man varvar med tre hundar och tidsåtgången på träning blir inte större för mig än med två då jag har lite mer paus med två.
Negativt är att de drar igång varann mer ju fler hundar man har men är alla balanserade så är det inget större problem, tre tycker jag fortfarande är hanterbart men med fyra varav två som triggar igång varann så blir det mer av ett projekt att få ordning på flocken.
 
Det beror ju mycket på vad det är för hundar, vad man har tänkt göra med dem, hur man bor, hur familjen ser ut osv. Vi har två draghundar och en blandrasvalp. Ingen av dem är ensamhetstränade och kan inte lämnas själva inne, så det blev ju egentligen ingen större skillnad när nummer tre kom.

För oss blir det problematiskt med promenaderna ibland. Jag klarar inte ens av de två stora och än mindre de två stora plus lilla valpen. Så de gångerna min man jobbar eller inte kan gå morgon- eller kvällspromenaden av någon annan anledning uteblir promenaderna (vi har både hundgård, men kan inte lämna dem ensamma där, och en inhägnad tomt, om än lite för liten). Problem även för mannen när jag inte kunde gå promenad pga skada. Och vi får inte plats med alla tre i bilen. Jobbigare för "hundvakten" (= min vuxna hemmaboende son) när jag ska till stallet och mannen jobbar, och jag kan inte längre ta med de två stora och ha de i bilen ens för en snabbvisit och bara mocka.
 
Det beror ju mycket på vad det är för hundar, vad man har tänkt göra med dem, hur man bor, hur familjen ser ut osv. Vi har två draghundar och en blandrasvalp. Ingen av dem är ensamhetstränade och kan inte lämnas själva inne, så det blev ju egentligen ingen större skillnad när nummer tre kom.

För oss blir det problematiskt med promenaderna ibland. Jag klarar inte ens av de två stora och än mindre de två stora plus lilla valpen. Så de gångerna min man jobbar eller inte kan gå morgon- eller kvällspromenaden av någon annan anledning uteblir promenaderna (vi har både hundgård, men kan inte lämna dem ensamma där, och en inhägnad tomt, om än lite för liten). Problem även för mannen när jag inte kunde gå promenad pga skada. Och vi får inte plats med alla tre i bilen. Jobbigare för "hundvakten" (= min vuxna hemmaboende son) när jag ska till stallet och mannen jobbar, och jag kan inte längre ta med de två stora och ha de i bilen ens för en snabbvisit och bara mocka.

Förlåt för frågan, men varför skaffade ni tre hundar med de förutsättningarna?
 
@Fabian In Memoria hos oss har ensamträningen gått automatiskt, valp har varit hemma själv när man rastat de vuxna för jag släpar inte ut en liten valp varenda gång jag ska promenera de större. Det är dock inte ofta man lämnar en hund ensam hemma nu när de är vuxna allihop. Låter ju väldigt besvärligt.
 
@Fabian In Memoria hos oss har ensamträningen gått automatiskt, valp har varit hemma själv när man rastat de vuxna för jag släpar inte ut en liten valp varenda gång jag ska promenera de större. Det är dock inte ofta man lämnar en hund ensam hemma nu när de är vuxna allihop. Låter ju väldigt besvärligt.
Oj. Här blir det tvärt om, jag släpar inte ut de vuxna varje gång jag tar ut valp. Valpar behöver ju ut hur ofta som helst jämfört med vuxna. Mer som att jag passar på att ta med de vuxna så ofta som möjligt ändå för att de ska få röra på sig lite även om långpromenaderna en period blir kortare än normalt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 677
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 988
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 121
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 152
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp