Bukefalos 28 år!

Posthantering

malumbub

Trådstartare
Hur tar ni hand om och förvarar posten hemma? När ni har tagit in den från brevlådan, var lägger ni den då? Var har ni obetalda räkningar? Vad gör ni av dem när ni betalt dem? Var har ni aktuella läkarbrev och andra viktiga brev? Kallelser? Tidningar ni inte läst ännu?

Behöver inspiration och tips.
 
Hur tar ni hand om och förvarar posten hemma? När ni har tagit in den från brevlådan, var lägger ni den då? Var har ni obetalda räkningar? Vad gör ni av dem när ni betalt dem? Var har ni aktuella läkarbrev och andra viktiga brev? Kallelser? Tidningar ni inte läst ännu?

Behöver inspiration och tips.
Kastar? Lägger in allt som ska betalas genast och bränner upp sen. Läkarbrev arkiveras genast i mapp. Kallelse på kylskåpsdörren.

Tidningar har jag inga.
 
Hur tar ni hand om och förvarar posten hemma? När ni har tagit in den från brevlådan, var lägger ni den då? Var har ni obetalda räkningar? Vad gör ni av dem när ni betalt dem? Var har ni aktuella läkarbrev och andra viktiga brev? Kallelser? Tidningar ni inte läst ännu?

Behöver inspiration och tips.
Har i princip alla räkningar som e-faktura. Övrigt brukar komma som mejl. De enstaka jag får betalar jag direkt och lägger i en låda i en sekretär.

Kallelser på kylskåpsdörren.
 
Har en designerad plats i ett skåp för kallelser och eventuella räkningar, sätts in i en pärm när de är avklarade. Tidningar åker oftast direkt i pappersinsamlingen, jag får bara sådana som ingår i medlemskap och inga jag aktivt valt. Om jag mot förmodan vill läsa någon ligger den på köksbordet tills jag läst den (eller tröttnar på att den är där och kastar den i insamlingen ändå 😅)
 
Har nästan allt på e-faktura numera, men de få fakturor som kommer med post öppnar jag, lägger på tangentbordet tills jag sätter mig vid datorn och lägger in dom i banken. Brukar skriva på fakturan att den är betald och spar dom i en låda tills de är betalda, sedan slänger jag dom. Förr sparade jag allt i en pärm med olika flikar och rensade ut varje år.
Idag spar jag bara extra viktiga papper i en pärm, men det är få saker som behöver sparas. Många räkningar eller beställningsbekräftelser kommer via mail och de spar jag i olika mappar i mailen.
Kallelser på kylskåpsdörren.
Olästa tidningar på nattduksbordet.
 
Har i princip alla räkningar som e-faktura. Övrigt brukar komma som mejl. De enstaka jag får betalar jag direkt och lägger i en låda i en sekretär.

Kallelser på kylskåpsdörren.

Som ovan, i stort sett alla räkningar (jag skulle nog faktiskt säga alla räkningar, kommer inte ihåg när jag fick en pappersräkning senast) kommer som e-faktura eller e-mailfaktura. Skulle det komma någon enstaka faktura på papper lägga den in i internetbanken och slängs sen.

Edit; Förresten, när det kommer större räkningar, vanligtvis sådana som gäller huset (som ex i år när vi både renoverat köket och borrat för ny brunn) så sparas dessa i en ”huspärm” även efter att de är betalda.

För länge sen när jag hade fler pappersfakturor sattes dessa i en tidskriftsamlare och samlades där tills det var dags att betala.

Kallelser läggs in i kalendern direkt med påminnelse och slängs sedan.

Sen är det nästan bara lite reklam/någon gratistidning som kommer, sånt läggs på hög max en dag eller två tills det är genomtittat, sen slängs det med.
 
Nu har jag inte fått någon faktura på länge i brevlådan då dom brukar komma digitalt/e-faktura.
De fåtal som ev kommer lägger jag in direkt i internetbanken.


Jag har en hylla i hallen med flera plan som jag brukar "sortera" i.
Högst upp ovanpå allt brukar jag ha "bra att ha saker" som kallelser och annan info från tex elbolag mm. Allt skrivs in i kalendern också.

Längs ned har jag tidningsinsamling. Där hamnar det mesta tillsvidare när jag bläddrat igenom dom fåtal tidningar jag får dom Medlemsutskick samt gratistidningar/Annonsblad som kommer varje vecka.

Är det något som jag ska spara hamnar det på hyllan ovanför tillsvidare. Tex Coop tidningen jag brukar spara för recept.

När jag har tid, eller allt är överfullt sorterar jag vidare till olika slutdestinationer.
 
Kommer räkning i pappersformat så lägger jag in med en gång och sedan kastar.
Kallesel på kylskåpet.
Tidningar lite över allt tills dom är lästa för att sedan hamna i hyllan bland alla andra medlemstidningar.
 
Kastar? Lägger in allt som ska betalas genast och bränner upp sen. Läkarbrev arkiveras genast i mapp. Kallelse på kylskåpsdörren.

Tidningar har jag inga.
Samma rutin här. 98% av mina räkningar är digitala, de få pappersräkningar jag har är oregelbundna och enstaka, lägger jag inte in dem direkt så glömmer jag bort dom om de bärs in och läggs på 'speciellt ställe'. Jag använder papperstugg. Kallelser i klämma på kylskåpet. Tidningar...får naturskyddsföreningens tidning, samt mathems, och landstingets...de hamnar i en och samma hög som bearbetas vid lust och tillfälle.
 
Lägger in fakturor direkt, kastar, kallelser nästan bara digitalt, fotar plus lägger i digital kalender sen kastar pappret (eller lägger i påsen för återvinning).
 
Lägger obetalda räkningar i en byrålåda och när de är betalda så kastar jag dom. Tidningar går direkt till kassen med tidningar som ska till återvinning. Hatar tidningar, så himla onödigt alltså. Kallelser eller läkarbrev får vi typ aldrig. 🤔
 
Kallelser läggs i filofaxen på köksbordet (aktuell vecka), fakturor läggs in för betalning direkt, sedan samlas i en mapp på kontoret. Bra-å-ha-information med magnet på värmecentralen.
 
Lägger obetalda räkningar i en byrålåda och när de är betalda så kastar jag dom. Tidningar går direkt till kassen med tidningar som ska till återvinning. Hatar tidningar, så himla onödigt alltså. Kallelser eller läkarbrev får vi typ aldrig. 🤔
Kallelser får jag 1 gång om året och det är till gyn.
 
De få fakturor jag får i brevlådan, lägger jag in direkt och sen hamnar de i en låda. Sitter hårt att man måste spara och sådär. Ev kallelser hamnar oftast på köksbordet innan de slängs. Får inte mycket post, mest tidningar och sånt som jag lägger i bilen för att kunna slänga i återvinningen.
 
De räkningar vi får i brevlådan läggs in direkt med betalningsdatum . Sen sätts de in i en pärm. Vi har en skänk där vi har tre lådor en var för mig och sambon och en för gemensamma papper. Där lägger vi kallelser med mera till läkare o.s.v Då vi båda har kroniska sjukdomar så blir det en del sånt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 382
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 663
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 637
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp