Postlådan kryper allt närmare!

Ja, det förvånar väl inte direkt :meh: Det är hur som helst nästan bara reklam de delar ut till mig och vill de hoppa över det någon dag så gör det mig inget.
Har du en lapp på lådan med "Ingen reklam tack"? Om inte kan det ju vara värt att sätta upp en sådan.

Nu jobbar jag inte på postnord, men jobbar ändå som brevbärare.
När jag började på mitt jobb för... 4 år sedan (tror jag) så kördes varje runda var tredje dag och vi var 12 pers när vi gick fullt, det var alltså 12 rundor per dag som skulle köras (men var någon sjuk så delade man upp en runda på de som var där, så att alla fick lite extra). Idag delar vi istället post var fjärde dag, 10 rundor per dag MEN vi har ett tag haft så att om någon slutar så ersätts de inte med någon ny. Det gör att vi idag är 7 fast anställda (varav en inte på heltid) och så tar vi in timmisar vid behov. Det är dock inte ovanligt att vi bara är 8 pers som kör, och att då två rundor delas upp som "extradelning". På så sätt har vi som jobbar minst lika hög belastning nu som innan, och från det jag hört när jag pratat med de på andra kontor samt de postnordisar jag möter ute så är det väl ungefär lika hög belastning överallt.
 
Har inte nekat att någon äger marken utanför tomten, dock oftast inte fastighetsägaren. Rätt vanligt att det är kommunen.
Om det är kommunen som äger marken så är det kommunen som är fastighetsägaren...

NÅGON fastighet kommer det ju ändå vara som de placeras på, och den kommer att ha en ägare.
 
Har inte nekat att någon äger marken utanför tomten, dock oftast inte fastighetsägaren. Rätt vanligt att det är kommunen.
Varierar självklart, men min åsikt va fortfarande att fastighetsägaren oftast inte äger vägen utanför.
Fast egendom är jord. Den är indelad i fastigheter ;)

Rent juridiskt är det ingen som helst skillnad om brevlådor utanför detaljplanelagt område hamnar på bostadsfastigheter eller gatumark, och en fastighetensägare finns alltid :)

Om du menar att det oftast inte är brevlådeinnehavaren som äger marken som vägen ligger på så är min uppfattning att det är väldigt olika och kan vara vilket som :)
 
Om vi ska prata trender så är det nu i nya tätbebyggda områden (vi pratar mer stadsmiljö) poppis med så kallade mobilitetshus. Finns ett antal i verkligheten men mycket är fortfarande på planeringsstadiet och om det verkligen kommer att slå igenom vet väl ingen än.

Mobilitetshus är lite som en utveckling av ett parkeringshus. Byggnad som inrymmer parkering med tillgång till bilpool och cykelpool, men som även inrymmer funktioner som kan vara till exempel återviningsstation, återbruksrum, cykelverkstad, och paketutlämning (kan vara lite olika). Är helt övertygad om att OM mobilitetshus slår igenom på bredare front i tätbebyggda miljöer så kommer framtidens "vanliga" posthantering hamna även där, inte bara paket. Med de för- och nackdelar som det innebär.
 
För min del hade det varit bättre med en postbox inne i samhället, och en tjänst som skickar ett meddelande när det finns något däri att hämta. Då kunde jag åka dit en gång i veckan eller varannan vecka, och brevbäraren slapp stanna för min brevlåda.
 
Skulle älska att få sådana där postfack vid entrén. Just nu får jag gå å hämta ut 2 st dvd:er på macken för det går inte ner i dörrfacket.
 
Skulle älska att få sådana där postfack vid entrén. Just nu får jag gå å hämta ut 2 st dvd:er på macken för det går inte ner i dörrfacket.
Du kan alltid föreslå det för hyresvärd/BRF. Det är inte allt för ovanligt att postfack installeras i äldre hus, framförallt inte om de boende faktiskt vill ha det.
 
Vi har aldrig sett någon sådan ersättning i alla fall. Och vi har byns brevlådesamling på vår fastighet, utmed den samfällda grusvägen.

En inte helt ovanlig lösning är ju att det finns en gemensamhetsanläggning för vägen, och att brevlådesamlingarna ingår i anläggningen som samfälligheten ska förvalta. Då spelar det ju ingen roll vem som äger fastigheten anläggningen finns på, och ersättningsfrågan löstes då lantmäteriet inrättade gemensamhetsanläggningen.

Ingen aning om det är så i ert fall såklart, men rent generellt en rätt vanlig lösning :)
 
Jag blir bara irriterad på alla vuxenbäbisar som inte orkar gå några meter och titta på sin post. Jag bor på landet och har brevlådan utanför husknuten. Skulle vara överlycklig att slippa postbilens oändliga körande. För min del kunde jag hämta posten en-två gånger i veckan i någon gemensamhetslänga nere i byn. Det borde väl spara miljön oändligt att slippa alla dessa bromsa, stoppa, gasa, köra.
 
Skulle gladeligen själv hämta posten i stan en gång i veckan där jag jobbar jag måste ju ändå köra bil till jobbet
Optimalt om man kunde välja att jag vill ha min postbox utanför den mataffären där man handlar oftast

Semestertid måste jag ju ändå handla mat typ en gång i veckan åtminstone och så mycket viktig post får jag inte
 
Jag blir bara irriterad på alla vuxenbäbisar som inte orkar gå några meter och titta på sin post. Jag bor på landet och har brevlådan utanför husknuten. Skulle vara överlycklig att slippa postbilens oändliga körande. För min del kunde jag hämta posten en-två gånger i veckan i någon gemensamhetslänga nere i byn. Det borde väl spara miljön oändligt att slippa alla dessa bromsa, stoppa, gasa, köra.
Många "jättebebisar" lever under förhållanden som du har svårt att förstå - de som klagat i media har ofta företrätt t.ex. handikapporganisationer eller pensionärer. Det finns faktiskt människor som har problem att ta sig ut och som t.ex. måste få extra hemtjänst om posten måste hämtas.

Flera av mina äldre äldre vänner och grannar går öht inte utanför huset eftersom de inte kommer fram pga bristande snöröjning. Många av dem har flyttat hit efter att ha sålt hus som de inte längre klarar att sköta.
 
Många "jättebebisar" lever under förhållanden som du har svårt att förstå - de som klagat i media har ofta företrätt t.ex. handikapporganisationer eller pensionärer. Det finns faktiskt människor som har problem att ta sig ut och som t.ex. måste få extra hemtjänst om posten måste hämtas.

Flera av mina äldre äldre vänner och grannar går öht inte utanför huset eftersom de inte kommer fram pga bristande snöröjning. Många av dem har flyttat hit efter att ha sålt hus som de inte längre klarar att sköta.

Ja, min pappa hade svårt nog de sista åren att hämta posten på vintern... och då är lådan 65m från huset (var infarten inte plogad och sandad tog han sig inte dit).
 
Många "jättebebisar" lever under förhållanden som du har svårt att förstå - de som klagat i media har ofta företrätt t.ex. handikapporganisationer eller pensionärer. Det finns faktiskt människor som har problem att ta sig ut och som t.ex. måste få extra hemtjänst om posten måste hämtas.

Flera av mina äldre äldre vänner och grannar går öht inte utanför huset eftersom de inte kommer fram pga bristande snöröjning. Många av dem har flyttat hit efter att ha sålt hus som de inte längre klarar att sköta.
Nu menade jag vuxenbäbisarna som inte "orkade" i den här tråden. Inte äldre eller funktionshindrade. Det är väl inga vuxenbäbisar!!! Tjises. För att återgå till min åsikt om att postbilen inte skulle behöva stanna på så många ställen. Vi får post max 3 dagar av 5. Ändå så åker postbilen här varje dag. Jag är absolut för färre utdelningar på landsbygden. Och färre utdelningsställen. För miljöns skull. Då kan dom som behöver ha sina utdelningsställen nära huset ha det. Det ena utesluter inte det andra.
 
Vi har 500 m till brevlådan, som sista hus på vägen så är det inte konstigt alls. Sista månaderna har vi fått varannandags utdelning och det fungerar riktigt bra. Trodde nog det skulle vara lite kinkigt med en del av företagets post men man vänjer sig. I övrigt är lantbrevbärare det bästa man kan ha, de ställer av det på trappen och så slipper en åka till affären och hämta paketen.
 
Tror inte det hamnar på någons fastighet. Man äger oftast inte vägen utanför tomten.
Någon äger fastigheten (staten, kommunen eller en enskild).

På platserna där lådsamlingar är aktuella finns det många gånger en vägrätt (som förvaltas av kommunen eller Trafikverket) över/på en fastighet som ägs av en fysisk eller juridisk person.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 707
Senast: Luff
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp