PostNord - köra ut paket

Vi eftersänder alltid paket som räknas som "stort brev", det är inga konstigheter alls. (jobbar inte på Postnord men tippar på att det är samma regler för oss som för dem när det gäller sådant) När jag såg ditt första inlägg där du skrev om att paket inte eftersänds så var min spontana tanke "Va? Det gör de väl visst?" :p

Brevtjänster eftersänds, inte pakettjänster.
 
Det verkar vara oerhört personberoende hur det fungerar; alltså vilken brevbärare det är. Det finns de som svischar förbi och "ingen var hemma" och sen finns det de som har servicekänslan där den ska vara och ser till att göra sitt jobb. Att det kan skilja så mycket är ju ett ledningsfel - om rätt personer anställs, utbildas och sedan arbetet styrs och följs upp rätt så skulle ju slutresultatet vara ett annat.

Reagerade på en artikel jag läste i julas, där en ansvarig chef för produktionen uttalade sig:

"– Vi har sett ett mönster i att om en person beställer fem saker, då väntar man gärna med att hämta ut sina paket till att alla paket har kommit in. Det är bättre att hämta det första paketet direkt när man får aviseringen. Ombuden behöver hjälp med att få ut paketen så fort det bara går för att undvika förseningar, säger han."
https://omni.se/postnords-julvadjan-hamta-era-paket-sa-fort-ni-kan/a/e1rVzM

Bättre för vem? Noll kundfokus. Och hur blir det mindre förseningar för att paketen hämtas från ombuden? Det brister i ledarskapet.
Skriver under på det! För egen del är det ALLTID just paket som krånglar. Ska något köras ut med hemkörning så kan man ge sig fan på att jag får åka och hämta ut det. I den mån det går beställer jag hem till mamma utan kvittens, just för att de inte ska kunna skylla på att jag inte är hemma.
Har jag däremot beställt nånting som går som brev men inte går ner i inkastet så spelar det ingen roll att jag räknar med att få hämta ut det, för rätt vad det är så ringer det på dörren och där står brevbäraren med det som inte fick plats :)
 
Vi eftersänder alltid paket som räknas som "stort brev", det är inga konstigheter alls. (jobbar inte på Postnord men tippar på att det är samma regler för oss som för dem när det gäller sådant) När jag såg ditt första inlägg där du skrev om att paket inte eftersänds så var min spontana tanke "Va? Det gör de väl visst?" :p
Svårt att veta när paket räknas som stora brev eller inte dock, speciellt när det står uttryckligen på postnords hemsida att de inte eftersänder paket :confused::cautious: Svårt att veta vad som gäller som konsument.
 
Och det är svårt att veta! :crazy: En annan försändelse av samma webshop med samma antal kläder skickades som paket, tror jag :cautious:
Ja, absolut. Med tanke på hur många företag skickar paket, så kan man nog i de flesta fall utgå från att om man får ett kolli-id som går att följa var försändelsen är, så är det paket. Om inte är det troligtvis brev. Undantag finns så klart, mindre företag kanske inte har samma integrationer som tillåter att man skickar med kolli-id och liknande.
 
Ja, absolut. Med tanke på hur många företag skickar paket, så kan man nog i de flesta fall utgå från att om man får ett kolli-id som går att följa var försändelsen är, så är det paket. Om inte är det troligtvis brev. Undantag finns så klart, mindre företag kanske inte har samma integrationer som tillåter att man skickar med kolli-id och liknande.
Jag fick ett id från ett papper där jag fick betala tullen, men det var ju inte riktigt ett kolli-id. Vad smart, det ska jag försöka komma ihåg! :up: Isåfall kanske jag har turen i oturen!
 
Men hörrni - idag så var jag med om logistik som faktiskt FUNGERADE.

Jag beställde lite grejs från Apotea i dag på förmiddagen- ett av alternativen var att få det hemkört IDAG mellan 18 och 22. jag valde det alternativet (som dessutom var gratis) och tänkte att detta är fullkomligt osannolikt - men vad fasen vi kör... klockan 18 fick jag ett sms om att mitt paket beräknades levereras mellan 20:25 och 20:55 om inte trefiken var krånglig. Klockan 20:45 var budet här.

Jag bor i en Stockholmsförort - ute på andet rätt avsides
 
Men hörrni - idag så var jag med om logistik som faktiskt FUNGERADE.

Jag beställde lite grejs från Apotea i dag på förmiddagen- ett av alternativen var att få det hemkört IDAG mellan 18 och 22. jag valde det alternativet (som dessutom var gratis) och tänkte att detta är fullkomligt osannolikt - men vad fasen vi kör... klockan 18 fick jag ett sms om att mitt paket beräknades levereras mellan 20:25 och 20:55 om inte trefiken var krånglig. Klockan 20:45 var budet här.

Jag bor i en Stockholmsförort - ute på andet rätt avsides

Köp en lott, typ.

Jag beställde från apotea måndag 27/5 och det kom inte förrän på fredagen. Visserligen var torsdag helgdag men ändå. Jag är så oimponerad som man kan bli av postmord. I februari slarvade de bort ett litet paket med kontaktlinser.
 
Ja, absolut. Med tanke på hur många företag skickar paket, så kan man nog i de flesta fall utgå från att om man får ett kolli-id som går att följa var försändelsen är, så är det paket. Om inte är det troligtvis brev. Undantag finns så klart, mindre företag kanske inte har samma integrationer som tillåter att man skickar med kolli-id och liknande.

Nja, Postnord har flera spårbara brevtjänster, exv. varubrev, varubrev retur, rek och skicka lätt. Paket är alltid spårbara.
 
@Asko

Om du har försändelsen i appen så kan du klicka på ”visa mer” och får då fram en rad där det står ”tjänst”, där borde du kunna se hur försändelsen är skickad.
 
Bättre för vem? Noll kundfokus. Och hur blir det mindre förseningar för att paketen hämtas från ombuden? Det brister i ledarskapet.
Bättre för alla tror jag ärligt talat. Ombuden har ju inte hur stora lager som helst och kan bara ta emot ett visst antal paket. Är det fullt är det fullt och då stoppas antagligen fler leveranser in tills paket hämtats och det finns ny plats igen. Det är säkert systemet som sätter stopp. Ombudet har redan tex 450 st paket och det är max vad det ombudet kan ha och så ligger de kvar på postterminalen istället.
 
Apropå att låta andra hämta paket åt en, så om du har Postnords app så får du en digital avi med en streckkod. Om du verifierar dig i appen med bankid så behöver du inte visa leg. Då kan du också dela den digitala avin till vemsom du vill ska hämta paketet åt dig. Smidigt!
Överlag funkar det bra för oss med Postnord.
 
@Asko

Om du har försändelsen i appen så kan du klicka på ”visa mer” och får då fram en rad där det står ”tjänst”, där borde du kunna se hur försändelsen är skickad.
Nej det har jag inte 😅 (eller iaf inte automatiskt, jag lade in siffrorna och det dök upp en sida men ingen info) därav tanken att det kanske är bara ett brev :cautious:🤯
 
Apropå att låta andra hämta paket åt en, så om du har Postnords app så får du en digital avi med en streckkod. Om du verifierar dig i appen med bankid så behöver du inte visa leg. Då kan du också dela den digitala avin till vemsom du vill ska hämta paketet åt dig. Smidigt!
Överlag funkar det bra för oss med Postnord.
OM de som skickar använder den tjänsten läste jag mig till på postnords hemsida :cautious: dvs det kan hända att tex företag som är baserade utomlands inte känner till sån tjänst och därför inte erbjuder det.
 
Nej det har jag inte 😅 (eller iaf inte automatiskt, jag lade in siffrorna och det dök upp en sida men ingen info) därav tanken att det kanske är bara ett brev :cautious:🤯

Ah, jag förstår. Det skulle jag kunna tänka mig är ett brev då, men var det här den försändelsen där du redan fått en likadan och den var skickad som paket? I så fall verkar det ju konstigt om avsändaren skulle skicka på två olika sätt.

Ett annat annat alternativ är att fylla i en fullmakt så någon annan kan hämta ut det om det kommer medan du är borta: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fullmakter
 
Ah, jag förstår. Det skulle jag kunna tänka mig är ett brev då, men var det här den försändelsen där du redan fått en likadan och den var skickad som paket? I så fall verkar det ju konstigt om avsändaren skulle skicka på två olika sätt.

Ett annat annat alternativ är att fylla i en fullmakt så någon annan kan hämta ut det om det kommer medan du är borta: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fullmakter
Från samma webshop men de kom/kommer från olika länder så det är olika tillverkare, så det är ju möjligt att de skickade på olika sätt 🤔
Jag får se idag om den jag pratar med svarar idag på min fråga en gång för alla om det är ett brev eller ett paket 😂
 
OM de som skickar använder den tjänsten läste jag mig till på postnords hemsida :cautious: dvs det kan hända att tex företag som är baserade utomlands inte känner till sån tjänst och därför inte erbjuder det.
Skumt att det hänger på den som skickar. Det borde rimligtvis vara Postnords egna tjänst oberoende sändaren.
 
Postnord är ju speciella ja..

På företaget jag jobbade tidigare fakturerade vi själva och skickade med posten. För det första kunde olika personal på postkontoret aldrig komma överens om åt vilket håll kuverten skulle ligga i de blå postlådorna. Tappat räkningen på hur många gånger jag fått stå på deras kontor och vända kuvert i ~15 lådor för att de är "åt fel håll" när de sa samma sak förra månaden när de var vända åt andra hållet, aldrig hjälper de till heller.

Varje månad kom också minst 50 fakturor tillbaka med lappar som "adressaten okänd", bara att stoppa ner i nytt kuvert så kom de fram nästa gång, olika adresser hela tiden så var liksom inga specifika problemkunder.

Företaget jag jobbar på nu får vi posten levererad till oss, minst 2 gånger i veckan får vi även grannens post...... Ja vi delar adress men vi har ett företagsnamn och grannen är kommunen. Ett par gånger i veckan kommer även paketleverans som måste skrivas under och de blir lagom glada när man ber om att få se på paketet innan man skriver under, men det händer då och då att även det skulle till grannen och inte till oss.

Börjar ärligt fundera på om dyslexi är ett anställningskrav på Postnord :meh:
Har haft kunder som bett att få hemadressen på organisationens kuvert för posten praktiskt taget aldrig hittar deras brevfack, brevlåda trots att de ringt och diskuterat var den finns.
Jag tror helt ärligt att det är något som kommer ned från ledningen - effektivisering! Effektivt ska det vara :up::meh: Dvs det är en attityd/krav från cheferna som gjorde att de anställda sen tidigare var tvungna att släppa på servicen för att hinna med allt. Och när nya anställda tillkom så fick de ju lära sig den sämre servicen och av cheferna att de skulle vara mera effektiva - därav ännu mera sämre service.
Vilken fin svart bottenlös spiral :meh:

Bara för att folk ofta inte har något annat val än dem så tror de att de får bete sig hursomhelst :rage:
Antagligen kan det vara där pengarna försvinner? När man måste försöka leverera ett brev många gånger och det åker fram och tillbaka för att färden var för "effektiv" mätt effektiv som tid för runda inte mätt effektiv för levererat gods av glad och stolt brevbärare. Det bara måste bli dyrare? Även om de inte klarar av att mäta det. Att lita på brevbäraren Pelle är antagligen billigare än att mäta brevbärare X, Y och Z hårt. (Att lita på sjuksyster Pia är antagligen billigare än att... Att utbilda läraren Putte rejält och sedan lita på honom är antagligen billigare än att... och lägre sjukskrivning?)

Lite som Sovjetunionen och producera bara vänsterskor pga att man mäter antal sko. Men om man mäter per kilo blir det en tung sko och om man mäter par blir något annat fel... Det är ju inte billigt, det är inte effektivt, det blir bara dyrt och dåligt. Kan det vara så att vi, Sverige? Eller fler? inte lärt sig använda de här nya mätinstrumenten som givits så vi beter oss som gamla Sovjet i både skola, sjukvård och post. Dyrt, dåligt, ineffektivt men det kan inte hittas i siffrorna och det kan inte mätas bort?
 
Senast ändrad:
Men hörrni - idag så var jag med om logistik som faktiskt FUNGERADE.

Jag beställde lite grejs från Apotea i dag på förmiddagen- ett av alternativen var att få det hemkört IDAG mellan 18 och 22. jag valde det alternativet (som dessutom var gratis) och tänkte att detta är fullkomligt osannolikt - men vad fasen vi kör... klockan 18 fick jag ett sms om att mitt paket beräknades levereras mellan 20:25 och 20:55 om inte trefiken var krånglig. Klockan 20:45 var budet här.

Jag bor i en Stockholmsförort - ute på andet rätt avsides
Härligt; budutkörning är toppen. När jag handlar från apotea väljer jag MTD; kommer med tidningsbudet på morgonen. Strålande. Varor från Delitea är också suveränt att få med MTD.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
617
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 674
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 394
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp