PostNord - köra ut paket

Det är ju lite av problemet idag, affärsverken ska bära sina egna kostnader och servicen dras in när det slimmas. Det bär sig inte att dela ut brev, inte så konstigt när det har slarvats bort så mycket under åren att man som kund fått hitta andra alternativ och när man tack vare IT inte behöver skicka brev som tidigare.

Infrastrukturen brakar samman när det ska sparas istället för att underhållas, tjänster dras in, service får stå tillbaka och post, elnät och järnväg havererar.

Exact! Nar USPS holl pa ga under valde de att utoka service, anstalla fler, langre oppettider, och bjuda pa internet butikers paket utbarning ... och nu bar de sig. "Imagine that"
 
jag får påminnelser varannan dag året runt om att hämta. Och försöker göra det. Men inte alls bara vid jul och black Friday osv det är trångt

Jag tror lösningen är mer hemkörning faktiskt. Inte att Ica ska bygga ut (vilket oftast är omöjligt i stad med)
Förra veckan fick ett paket på tisdagen och påminnelse onsdag och torsdag. Då blev jag irriterad :o
 
Nej jag kunde inte läsa att det skickats runt. Fick mer uppfattningen att det försenats.

Sen kan man inte veta NÄR muggarna gått sönder. Det kan ha hänt redan när de lämnade England, på väg mot Sverige. Ja i princip när som helst under resans gång.
Det spelar ingen roll vem som leverar paketet, är godset skadat ska det anmälas direkt, annars kan man ej få ersättning.

Var någonstans läser du att det är ersättning som jag diskuterar?
 
Postnord Sverige gjorde förra året en vinst på nästan en miljard kronor. Detta trots att det på många håll i landet körs dubbelt (var är miljö- och klimattänkandet här?) med Citymail som enbart delar ut brev. Vad jag kunnat se är inte brevutdelningen i Sverige olönsam men den genererar inte lika stor vinst som andra delar av Postnords Sverigeverksamhet.
 
Det är som jag skrivit innan inte så roligt för de andra som får täcka upp runtomkring de som abonnerar på turer.
Hm, du menar att olika arbetsuppgifter på en arbetsplats är tråkigt? Så fungerar det hos oss och på de flesta ställen, vi har olika arbetsuppgifter.
 
Har man en lantbrevärarlinje är det 12-20 mil som ska köras på småvägar istället, hur ska man ens veta var alla postlådor står utan övning innan?
Så svårt är det inte, jag har åkt runt och lagt papper i alla brevlådor, men man kan inte köra full fart som en del vikarier gör. Att lägga upp slingan och märka in var brevlådorna finns kan inte heller vara något problem, det fungerar utmärkt med skolbussarna som ska hämta upp barn i tid för skolan och där hoppar det in vikarier med jämna mellanrum.
För mig blir det alltmer uppenbart att det är ett ledningsproblem där man har låtit hela verksamheten få genomsyra hur svårt och omöjligt det är istället för att jobba på att hitta enkla lösningar och inse att det inte ser exakt lika ut på varje plats.
 
Hm, du menar att olika arbetsuppgifter på en arbetsplats är tråkigt? Så fungerar det hos oss och på de flesta ställen, vi har olika arbetsuppgifter.
Tror att det menas att det inte är roligt att behöva ta en helt ny tur, som man inte har koll på alls, och inte hittar var alla brevlådor står, mm.
 
Tror att det menas att det inte är roligt att behöva ta en helt ny tur, som man inte har koll på alls, och inte hittar var alla brevlådor står, mm.
Så är det med alla jobb ändå, man får täcka upp för andra vid sjukdom och semester även om man inte har full koll. Det hör till att ha ett jobb och då underlättar det med bra rutiner och arbetsbeskrivningar.
 
Fast ... problemen med postnord kom väl när det inte var statligt längre?
Problemet kom väl allra värst när de skulle försöka tjäna stora stålar genom att slå sig ihop med Danska posten? (som gick med oerhörda förluster). Innan dess var det bara dåligt, inte uselt.

Men ja jag tycker att när stat och kommuner privatiserar är de klantiga, klumpiga och inte speciellt marknadskänsliga. Som tex att ha ett kommunalt bolag som hyr ut lokaler till kommunens skolor och har ett vinstkrav. Skolan kan inte flytta, de får inte flytta ut på landet för kommunen vill ha skolan mitt i stan där folk bor, ingen annan vill egentligen ha lokalen och de hittar på en "marknadshyra" upp ur det blå som suger skolan torr på resurser och bolaget firas när de går med vinst och skolan får skämmas när de har underskott? istället för att fastighetsbolaget skäms över skolans underskott. Och ska göra reklam och ha hemsidor osv.. Istället för att man har ett tråkigt debiteringssystem som bara ser till att kommunal verksamhet inte tar upp mer plats än de behöver sittandes i ett hörn av kommunhuset.

Det är ju inte marknadsekonomi att hitta på en hyra som man hittar på är "marknadsmässig" baserat knasigt underlag och sedan säga åt en enhet som inte får flytta att betala den... det är något slags jag vet inte vad?

Kollektiva nyttor tycker inte jag normalt ska privatiseras och det var lite så jag lärde mig nationalekonomi, vägar, järnväg, postväsende, el, vård, fängelser, brandförsvar, militärt försvar osv. Då är jag ändå en ond person som tycker om privatiseringen av apoteken som är en helt annan sak men som gjordes knasigt såklart. Genom att hacka upp den i stora bitar och sälja till stora företag istället för bara säga, här är vårt apotek, starta ett eget om du vill. (Pappas farfar hade apotek.) https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektiv_nyttighet https://en.wikipedia.org/wiki/Public_good

Och då ligger ju postväsendet där och privatiseras på en konstgjord icke marknad och fungerar inte.

(Vattenfall och Televerket? ok de är ju garanterat följsammare mot befolkningen och utvecklas snabbare, men det är ju inblandade i löjliga muthärvor och smutsigt kol i halva världen, det är ju pinsamt för statligt ägda företag.)
 
Senast ändrad:
Jag kommer ihåg att ICA här hade jätteproblem med pakethanteringen under black friday, det var kaos. Tyckte faktiskt synd om dom. Det är inte butikens fel att de inte har plats med alla paket. 😕

Jo det är ju en annan grej, folk kanske faktiskt ska handla lite mindre ur ren miljösynvinkel också när man ändå håller på. Det är ju både extra grejs och grejs med långa transporter ibland.
 
Problemet kom väl allra värst när de skulle försöka tjäna stora stålar genom att slå sig ihop med Danska posten? (som gick med oerhörda förluster). Innan dess var det bara dåligt, inte uselt.

Men ja jag tycker att när stat och kommuner privatiserar är de klantiga, klumpiga och inte speciellt marknadskänsliga. Som tex att ha ett kommunalt bolag som hyr ut lokaler till kommunens skolor och har ett vinstkrav. Skolan kan inte flytta, de får inte flytta ut på landet för kommunen vill ha skolan mitt i stan där folk bor, ingen annan vill egentligen ha lokalen och de hittar på en "marknadshyra" upp ur det blå som suger skolan torr på resurser och bolaget firas när de går med vinst och skolan får skämmas när de har underskott? istället för att fastighetsbolaget skäms över skolans underskott. Och ska göra reklam och ha hemsidor osv.. Istället för att man har ett tråkigt debiteringssystem som bara ser till att kommunal verksamhet inte tar upp mer plats än de behöver sittandes i ett hörn av kommunhuset.

Det är ju inte marknadsekonomi att hitta på en hyra som man hittar på är "marknadsmässig" baserat knasigt underlag och sedan säga åt en enhet som inte får flytta att betala den... det är något slags jag vet inte vad?

Kollektiva nyttor tycker inte jag normalt ska privatiseras och det var lite så jag lärde mig nationalekonomi, vägar, järnväg, postväsende, el, vård, fängelser, brandförsvar, militärt försvar osv. Då är jag ändå en ond person som tycker om privatiseringen av apoteken som är en helt annan sak men som gjordes knasigt såklart. Genom att hacka upp den i stora bitar och sälja till stora företag istället för bara säga, här är vårt apotek, starta ett eget om du vill. (Pappas farfar hade apotek.) https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektiv_nyttighet https://en.wikipedia.org/wiki/Public_good

Och då ligger ju postväsendet där och privatiseras på en konstgjord icke marknad och fungerar inte.

(Vattenfall och Televerket? ok de är ju garanterat följsammare mot befolkningen och utvecklas snabbare, men det är ju inblandade i löjliga muthärvor och smutsigt kol i halva världen, det är ju pinsamt för statligt ägda företag.)
Då verkar vi hålla med varandra där :up:
 
Det är ju lite av problemet idag, affärsverken ska bära sina egna kostnader och servicen dras in när det slimmas. Det bär sig inte att dela ut brev, inte så konstigt när det har slarvats bort så mycket under åren att man som kund fått hitta andra alternativ och när man tack vare IT inte behöver skicka brev som tidigare.

Infrastrukturen brakar samman när det ska sparas istället för att underhållas, tjänster dras in, service får stå tillbaka och post, elnät och järnväg havererar.
Menar du statsägda aktiebolag? Så visst jag vet så verkar de affärsverk som är kvar idag fungera helt okej, dvs jag har inte hört/läst klagomål om dem. Till skillnad från aktiebolagen.
 
Problemet kom väl allra värst när de skulle försöka tjäna stora stålar genom att slå sig ihop med Danska posten? (som gick med oerhörda förluster). Innan dess var det bara dåligt, inte uselt.

Men ja jag tycker att när stat och kommuner privatiserar är de klantiga, klumpiga och inte speciellt marknadskänsliga. Som tex att ha ett kommunalt bolag som hyr ut lokaler till kommunens skolor och har ett vinstkrav. Skolan kan inte flytta, de får inte flytta ut på landet för kommunen vill ha skolan mitt i stan där folk bor, ingen annan vill egentligen ha lokalen och de hittar på en "marknadshyra" upp ur det blå som suger skolan torr på resurser och bolaget firas när de går med vinst och skolan får skämmas när de har underskott? istället för att fastighetsbolaget skäms över skolans underskott. Och ska göra reklam och ha hemsidor osv.. Istället för att man har ett tråkigt debiteringssystem som bara ser till att kommunal verksamhet inte tar upp mer plats än de behöver sittandes i ett hörn av kommunhuset.

Det är ju inte marknadsekonomi att hitta på en hyra som man hittar på är "marknadsmässig" baserat knasigt underlag och sedan säga åt en enhet som inte får flytta att betala den... det är något slags jag vet inte vad?

Kollektiva nyttor tycker inte jag normalt ska privatiseras och det var lite så jag lärde mig nationalekonomi, vägar, järnväg, postväsende, el, vård, fängelser, brandförsvar, militärt försvar osv. Då är jag ändå en ond person som tycker om privatiseringen av apoteken som är en helt annan sak men som gjordes knasigt såklart. Genom att hacka upp den i stora bitar och sälja till stora företag istället för bara säga, här är vårt apotek, starta ett eget om du vill. (Pappas farfar hade apotek.) https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektiv_nyttighet https://en.wikipedia.org/wiki/Public_good

Och då ligger ju postväsendet där och privatiseras på en konstgjord icke marknad och fungerar inte.

(Vattenfall och Televerket? ok de är ju garanterat följsammare mot befolkningen och utvecklas snabbare, men det är ju inblandade i löjliga muthärvor och smutsigt kol i halva världen, det är ju pinsamt för statligt ägda företag.)
Det som driver på är att det finns många som tjänar på det, tjänstemän, politiker och personer med kontakter till dessa. Alla dessa bolag behöver ett antal nya chefer med hög (s.k. marknadsmässig) lön, olika slags tjänstemän, konsulter som hyrs in för alla möjliga och omöjliga uppdrag o.s.v. Jag har för mig att det kallas New Public Management (?), en liberal modell där offentlig verksamhet skall drivas som bolag och konkurrensutsättas för att öka effektiviteten. Resultatet blev det rakt motsatta, dyrt och dåligt, alla är medvetna om det men möjligheten att själv tjäna på det är för stor för dem som styr att viljan att förändra är väldigt liten. Det finns hur många exempel som helst på hur dåligt det är för Sverige som land och för befolkningen som helhet.
 
Menar du statsägda aktiebolag? Så visst jag vet så verkar de affärsverk som är kvar idag fungera helt okej, dvs jag har inte hört/läst klagomål om dem. Till skillnad från aktiebolagen.
Hårklyverier, statliga bolag och verk.
Eftersatt underhåll och massor med klagomål på väg-, järn- och ledningsnät bl a. Statens ansvar är rena systemkollapsen.
 
Var någonstans läser du att det är ersättning som jag diskuterar?
Det är JAG som skrivit det, då det inte framgick och det är inte alla som vet om att det bör göras osv. Jag kan omöjligt veta vad du vet eller inte, sen är det mycket troligt att det är andra som läser tråden som kan behöva det rådet, så absolut inget du behöver ta åt dig av.
 
Jo det är ju en annan grej, folk kanske faktiskt ska handla lite mindre ur ren miljösynvinkel också när man ändå håller på. Det är ju både extra grejs och grejs med långa transporter ibland.
Det har du rätt i, jag försöker själv att inte handla mer än det absolut nödvändigaste.
Vill helst undvika att bidra för mycket till det redan allt för stora sopberget. Risken är att det hamnar fler saker där om man köper nytt och det gamla slängs.
Sen är det som du skriver om miljösynpunkten också. Mycket att tänka på.

För mig personligen sparar jag egna pengar om jag inte handlar mer än det absolut nödvändigaste. :)
 
Det som driver på är att det finns många som tjänar på det, tjänstemän, politiker och personer med kontakter till dessa. Alla dessa bolag behöver ett antal nya chefer med hög (s.k. marknadsmässig) lön, olika slags tjänstemän, konsulter som hyrs in för alla möjliga och omöjliga uppdrag o.s.v. Jag har för mig att det kallas New Public Management (?), en liberal modell där offentlig verksamhet skall drivas som bolag och konkurrensutsättas för att öka effektiviteten. Resultatet blev det rakt motsatta, dyrt och dåligt, alla är medvetna om det men möjligheten att själv tjäna på det är för stor för dem som styr att viljan att förändra är väldigt liten. Det finns hur många exempel som helst på hur dåligt det är för Sverige som land och för befolkningen som helhet.
Läste i krönikan som jag länkade till tidigare att en VD för postnord avskedades och fick 14 miljoner som tack :eek::crazy::crazy: Kan en människa ens göra av med så mycket pengar? :rage:
 
Hårklyverier, statliga bolag och verk.
Eftersatt underhåll och massor med klagomål på väg-, järn- och ledningsnät bl a. Statens ansvar är rena systemkollapsen.
Då förstår jag hur du tänker :up: jag själv har inte tillräckligt med koll för att kunna uttala mig om de affärsverk som är kvar idag.
 
Tror att det menas att det inte är roligt att behöva ta en helt ny tur, som man inte har koll på alls, och inte hittar var alla brevlådor står, mm.
Välkommen till verkligheten inom många yrken, det är inte jättekul att komma in som vikarie som lärare, inom vården, som lastbilschaufför på fasta sträckor, som kassör i affären osv osv.
Precis som @Lobelia skriver så är det enklare om man har gjort bra arbetsbeskrivningar innan.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
599
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 320
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp