PostNord - köra ut paket

Det som driver på är att det finns många som tjänar på det, tjänstemän, politiker och personer med kontakter till dessa. Alla dessa bolag behöver ett antal nya chefer med hög (s.k. marknadsmässig) lön, olika slags tjänstemän, konsulter som hyrs in för alla möjliga och omöjliga uppdrag o.s.v. Jag har för mig att det kallas New Public Management (?), en liberal modell där offentlig verksamhet skall drivas som bolag och konkurrensutsättas för att öka effektiviteten. Resultatet blev det rakt motsatta, dyrt och dåligt, alla är medvetna om det men möjligheten att själv tjäna på det är för stor för dem som styr att viljan att förändra är väldigt liten. Det finns hur många exempel som helst på hur dåligt det är för Sverige som land och för befolkningen som helhet.
Jag tror som sagt också att de försöker styra med mått som inte riktigt fungerar för offentlig verksamhet i New Public Management. Därav min vänstersko analogi och Sovjet. Tex nu har de fått incitament att minska "köerna" i sjukvården igen, frågan är ju då definition av kö och om det finns några köer som är lättare att minska och om man då fokuserar på dem och andra faller ur. Ibland blir ju resultatet som när de fokuserade på att alla skulle få ett förstabesök i primärvården, de fick inget andrabesök helt enkelt.

Sjukvård verkar kunna krumbukta åt alla håll och kanter när privatiserad, som i USA, som verkar vara en total härva. Som kostar nästan lika mycket för staten som om den varit gratis oavsett? Trots att privatförsäkringar och privatpersoner betalar också. Kriminalvården verkar också kunna bete sig helt knasigt som privat. Antagligen eftersom kunden inte kan välja och veta vilken som är bäst och inte kan välja att låta bli. Samtidigt som rättssystemet kraftigt uppmuntras att låsa in folk (kunder) av ägarna.

Lättare med skor och privat, antingen köper folk dem eller inte. Klart. Lätt att avgöra om skorna är bra eller inte. Och en katastrof som offentligt, mätes antal skor -vänsterskor, mätes i ton, en sko, mätes i par -dåliga skor.
 
Senast ändrad:
Hos oss är kamningen likadan oavsett område, visst går det något snabbare när man kan sitt område, men vem som helst kan kamma vilket område som helst (med några enstaka undantag, då oftast pga företag som får post i tusen olika namn). Är det så att någon timmis hoppar in så hjälper de mer erfarna till med kamningen på deras områden också och så försöker vi få ut timmisarna först, just för att de ska ha lite extra tid på sig där ute.

Varje runda har sedan sin egna pärm. I pärmen är det tydlig(!) karta för hur man tar sig till rundan, vägarna man kör är markerade på nästa karta och det finns såklart även en sida där det står hur man tar sig in i de olika portarna (om det är nyckel/bricka, kod och i så fall vilken mm). I pärmen finns också en nedpackningslista och en gångordning. Och justja, längst fram i pärmen står det hur lång tid rundan beräknas ta, var på rundan det finns toaletter, om det finns något annat på rundan som är värt att tänka på (tex om det är någon specifik brevlåda som är gömd eller vad det nu än kan tänkas vara). När man kammat, packat ner och kollat igenom rundan på kartan så går man till kassaskåpet där vi förvarar alla nycklar. Varje runda har sin egna nyckelknippa, tydligt uppmärkt med rundans namn. Tar man bara rätt nyckelknippa, då har man alla nycklar som kan tänkas behövas till rundan.

Tack vare vårt system så är det inga som helst problem att byta rundor stup i kvarten och tanken är att om vi tar in en timmis eller får en vikarie från annat kontor, då ska den personen kunna ta rundan som tillhör den som är borta. Med andra ord, alla ska kunna köra alla rundor och det ska inte vara några problem. Sedan har vi 4 egna rundor som vi snurrar mellan, men det har att göra med att vi inte kör alla rundor alla dagar. När inte vi kör våra rundor, då är det ingen annan som gör det heller så att säga.

Systemet är likadant på Postnords kamningar också, men det är ju ändå ett antal hundra hushåll som inte ligger i samma ordning. Om det finns 500 fack á 1,5 cm att välja på är det inte lätt att veta var "Storgatan 3" har sitt. Det låter kanske löjligt men det TAR tid. På mitt lilla distrikt jag körde på slutet tog kamningen runt 3 timmar per dag. Det är vanligt att man hjälps åt där med, men alla har ganska begränsat med tid så det gäller att steppa upp fort.

Oj, pärmarna måste vara fullproppade? Det finns flera pärmar med olika information, men dessa är inte alltid lämpliga att ta med ut på t.ex. fordon som är olåsta då de innehåller en mängd konfidentiella uppgifter. Vad har ni för rutiner för det, tar ni med er pärmen in i trapphusen och så? Tänker hur det funkar om man redan har fyra flöden (ODR, posten, C5:or och klumpar) rent praktiskt. Eller är alla era fordon låsbara? Pärmarna på Postnord är en levande del i arbetet och uppdateras mer eller mindre dagligen (ska göras i alla fall, det fallerar faktiskt mest hos de som kör mycket samma eftersom "de har koll ändå") men det är verkligen inte uppgifter som får förvaras på vilket sätt som helst.

Nycklar och sådant förvaras inte på ett och samma ställe eftersom alla inte ska ha tillgång till alla typer av nycklar och passerkort, det finns ganska strikta avtal med olika kunder så det ser lite olika ut vart och hur man tar med sig sådant. Kunderna kan ju vara banker, militär, domstolar o.s.v.

Jag ser att jag verkar anti, så är det inte, bara att det är många delar som ska stämma ihop och jag har lite svårt att se hur "bara" rutiner ska byta ut erfarenhet och lokalkännedom. Det har jobbats en hel del med att få fram GPS som kan guida längs turen men det har ännu funkat dåligt på alla småvägar som körs, en del åkervägar finns inte ens med i kartsystemet.

Hur långa turer har ni hos er och hur många hushåll på varje? Hur många flöden jobbar ni i? Vad för fordon? Jag har jättedålig koll på andra operatörer :)
 
Jag tror som sagt också att de försöker styra med mått som inte riktigt fungerar för offentlig verksamhet i New Public Management. Därav min vänstersko analogi och Sovjet. Tex nu har de fått incitament att minska "köerna" i sjukvården igen, frågan är ju då definition av kö och om det finns några köer som är lättare att minska och om man då fokuserar på dem och andra faller ur. Ibland blir ju resultatet som när de fokuserade på att alla skulle få ett förstabesök i primärvården, de fick inget andrabesök helt enkelt.

Sjukvård verkar kunna krumbukta åt alla håll och kanter när privatiserad, som i USA, som verkar vara en total härva. Som kostar nästan lika mycket för staten som om den varit gratis oavsett? Trots att privatförsäkringar och privatpersoner betalar också. Kriminalvården verkar också kunna bete sig helt knasigt som privat. Antagligen eftersom kunden inte kan välja och veta vilken som är bäst och inte kan välja att låta bli. Samtidigt som rättssystemet kraftigt uppmuntras att låsa in folk av ägarna.

Lättare med skor och privat, antingen köper folk dem eller inte. Klart. Lätt att avgöra om skorna är bra eller inte. Och en katastrof som offentligt, mätes antal skor -vänsterskor, mätes i ton, en sko, mätes i par -dåliga skor.

Det som är enkelt är att konstatera att det fungerar dåligt, det som är svårt är frågan hur en förändring skall kunna komma till stånd. Där har jag inget svar alls.
 
Då är dokumentationen uppenbarligen inte vad den borde vara. Klart det är fördel att ha gått rundan innan men med ordentliga i förhand förberedda beskrivningar, kartor och uppmärkning av nycklar så ska det inte vara någon raketteknologi att dela ut post. Och är det det behöver systemet ses över.

Det finns massor med dokumentation :) Det är verkligen inte rocket science, men det är mycket som ska kommas ihåg. Bara lathunden för produktkoder på paket är 16 eller 18 sidor (det finns 83 produktkoder med tilläggstjänster).
 
Hm, du menar att olika arbetsuppgifter på en arbetsplats är tråkigt? Så fungerar det hos oss och på de flesta ställen, vi har olika arbetsuppgifter.

Jag har förklarat precis det här tidigare i tråden, det kan t.ex. handla om att jobba fler kvällar för att andra vägrar göra annat än att köra samma linje. Jag jobbar 7-19 en kväll i veckan, hade fler lärt sig den jobbdagen hade jag inte behövt göra tolv timmar lika ofta utan det kanske hade räckt med en gång varannan vecka.
 
Det finns massor med dokumentation :) Det är verkligen inte rocket science, men det är mycket som ska kommas ihåg. Bara lathunden för produktkoder på paket är 16 eller 18 sidor (det finns 83 produktkoder med tilläggstjänster).
Men när behöver du har produktkoderna på paket när du delar ut brev? Det verkar otroligt otympligt om ni ska släpa runt på pärmar, digitalt och allt är tillgängligt på telefon eller platta som dessutom går att koppla in i bilen och man kan få gps punkter tillsagda. Det fungerar utmärkt i övriga fraktbolag så jag förstår inte varför det skulle vara ett problem på postnord?
 
Jag har förklarat precis det här tidigare i tråden, det kan t.ex. handla om att jobba fler kvällar för att andra vägrar göra annat än att köra samma linje. Jag jobbar 7-19 en kväll i veckan, hade fler lärt sig den jobbdagen hade jag inte behövt göra tolv timmar lika ofta utan det kanske hade räckt med en gång varannan vecka.

Menar det inte illa men du verkar inte trivas jättebra med ditt jobb?
 
Jag beställde nyss mat online. Och kom att tänka på den här tråden.

Det är lite fascinerande att Ica för en spottstyver (99 kr) kan packa mina matkassar enligt vad jag beställt, få det rätt ner på antalet tomater, hålla obruten kylkedja, utan problem köra hit maten och hitta, bära upp den till tredje våningen samt göra detta 1/2 dygn efter min beställning. Och se glada ut under tiden.

Men postnord och andra fraktföretag skulle behöva ev vecka, en tusenlapp och en massa krångel för att ens leverera samma mängd torrvaror samma sträcka i en färdig kartong..

Någonstans känna det som att centralisering och automatisering gått fel. Ett brev som ska 3 km åker 12 mil, kommer med lite tur fram efter två dagar man du kan inte riktigt vara säker. Och postnord tar inget som helst ansvar ens för varken brevet eller leveransen.
 
Men när behöver du har produktkoderna på paket när du delar ut brev? Det verkar otroligt otympligt om ni ska släpa runt på pärmar, digitalt och allt är tillgängligt på telefon eller platta som dessutom går att koppla in i bilen och man kan få gps punkter tillsagda. Det fungerar utmärkt i övriga fraktbolag så jag förstår inte varför det skulle vara ett problem på postnord?

För att de flesta kör både paket och brev?
 
Så svårt är det inte, jag har åkt runt och lagt papper i alla brevlådor, men man kan inte köra full fart som en del vikarier gör. Att lägga upp slingan och märka in var brevlådorna finns kan inte heller vara något problem, det fungerar utmärkt med skolbussarna som ska hämta upp barn i tid för skolan och där hoppar det in vikarier med jämna mellanrum.
För mig blir det alltmer uppenbart att det är ett ledningsproblem där man har låtit hela verksamheten få genomsyra hur svårt och omöjligt det är istället för att jobba på att hitta enkla lösningar och inse att det inte ser exakt lika ut på varje plats.

Adresserade lappar som inte får blandas ihop med grannens, någon annan med samma namn, någon som bott där innan, som inte får läggas i inaktiva lådor, ska komma i rätt ordning, kombinerat med ODR, paket, klumpar, ska köras till 500 hushåll som ligger runt 12-20 mils sträcka, är det ungefär vad du gjorde?
 
För att de flesta kör både paket och brev?
Men när paket är väl sorterat i bilen så kan man väl aldrig behöva hålla på och kolla vilken kod den har i en tjock pärm? Om det är något utöver det vanliga så får man ha en "dagslista" med sig i bilen så slipper man lägga tid på att slå upp gång på gång. Eller digitalisera så är problemet löst.
 
Adresserade lappar som inte får blandas ihop med grannens, någon annan med samma namn, någon som bott där innan, som inte får läggas i inaktiva lådor, ska komma i rätt ordning, kombinerat med ODR, paket, klumpar, ska köras till 500 hushåll som ligger runt 12-20 mils sträcka, är det ungefär vad du gjorde?
Du sa att det var svårt att hitta brevlådorna och nej det är inte svårt. Att sortera posten har jag inte skrivit något om.
 
Men när paket är väl sorterat i bilen så kan man väl aldrig behöva hålla på och kolla vilken kod den har i en tjock pärm? Om det är något utöver det vanliga så får man ha en "dagslista" med sig i bilen så slipper man lägga tid på att slå upp gång på gång. Eller digitalisera så är problemet löst.

Jag förstår inte riktigt, såklart måste man även vid leverans hålla koll på vad för typ av paket det är och därmed vilka regler som finns kring avlämning, signering, kodning vid misslyckad utlämning och hur det ska omhändertas vid återkomst?
 
Det finns massor med dokumentation :) Det är verkligen inte rocket science, men det är mycket som ska kommas ihåg. Bara lathunden för produktkoder på paket är 16 eller 18 sidor (det finns 83 produktkoder med tilläggstjänster).
Vad gör produktkoderna för nytta under postutdelning? Är det det första du tänker på när det gäller att dokumentera postrundor så förstår jag att det är problem.
 
Jag har förklarat precis det här tidigare i tråden, det kan t.ex. handla om att jobba fler kvällar för att andra vägrar göra annat än att köra samma linje. Jag jobbar 7-19 en kväll i veckan, hade fler lärt sig den jobbdagen hade jag inte behövt göra tolv timmar lika ofta utan det kanske hade räckt med en gång varannan vecka.
Det är ett arbetsledningsproblem och kan beröra anställningsavtal. Det är inget unikt för posten. Jag jobbar kvällar och helger, det gör inte alla kollegor.
 
Vad gör produktkoderna för nytta under postutdelning? Är det det första du tänker på när det gäller att dokumentera postrundor så förstår jag att det är problem.

Hanteringen för leverans, kvittering och omhändertagande är olika beroende på vilken tjänst avsändaren valt.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
599
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 022
Senast: _Elly_
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 582
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp