Postorder och shopping i corona-tider?

Krans

Trådstartare
Kanske en superdum fråga...Shoppar ni i affärer och beställer ni på postorder såhär i corona-tider? Har några paket på kommande från wish som jag beställde i typ januari...Känns väl sådär. Hur länge kan viruset leva på döda ting? Mvh "Bojkotta shopping?"
 
Kanske en superdum fråga...Shoppar ni i affärer och beställer ni på postorder såhär i corona-tider? Har några paket på kommande från wish som jag beställde i typ januari...Känns väl sådär. Hur länge kan viruset leva på döda ting? Mvh "Bojkotta shopping?"

Shoppar precis som vanligt. Jag slickar ju liksom inte på paketen och det finns en massa annat på paketen som inte är så trevligt (tänk hur en lastbil ser ut, du skulle väl inte äta från golvet på den) dvs man tvättar händerna efter man hanterat paket.
 
Fick sidoinfo (nej, ingen källa) att viruset under rätt omständigheter kan överleva 17 dagar på döda ytor. Känns sådär. Nej, jag har av flera andra skäl inte beställt något från Kina och kommer heller inte att göra det under de närmsta 50 åren. Av så oändligt många skäl, men främst etiska.
 
Förstår inte grejen med Wish öht faktiskt och det är snarare bra att folk slutar köpa därifrån.

Har inte ändrat mina köpevanor men har heller aldrig rantat runt mycket i butiker överlag utan köper det som behövs.
Skulle inte oroa mig för virus på döda ting. Har god handhygien och har alltid haft smittskyddstänk även innan Coronan kom hit.
Tillhör inte riskgrupp.
 
Nej, saker från Wish är ingen fara.

Men har funderat lite grann på något som kanske går under denna rubrik:
Jag tänker att jag gärna stödja företag med att handla online eller att köpa från Tradera men känns dumt att folk ska ränna till postombud? Eller att behöva själv hämta upp hos ombud. Jag har mest beställt småsaker tidigare från Tradera och de har nog mestadels landat i brevlådan men känner lite obehag över att det skulle behöva hämtas hos ombud för att paketet blivit för stort.
 
Kanske en superdum fråga...Shoppar ni i affärer och beställer ni på postorder såhär i corona-tider? Har några paket på kommande från wish som jag beställde i typ januari...Känns väl sådär. Hur länge kan viruset leva på döda ting? Mvh "Bojkotta shopping?"
Jag gör både och, dvs precis som jag brukar. Däremot har jag aldrig beställt något från Kina, och tänkte väl inte precis börja göra det nu heller. Men, som sagt, annars gör jag som vanligt - beställer vissa saker via postorder och handlar annat i affär....
 
Nej, saker från Wish är ingen fara.

Men har funderat lite grann på något som kanske går under denna rubrik:
Jag tänker att jag gärna stödja företag med att handla online eller att köpa från Tradera men känns dumt att folk ska ränna till postombud? Eller att behöva själv hämta upp hos ombud. Jag har mest beställt småsaker tidigare från Tradera och de har nog mestadels landat i brevlådan men känner lite obehag över att det skulle behöva hämtas hos ombud för att paketet blivit för stort.

Jag hämtar hos mitt vanliga ombud där jag också handlar. Om jag skulle vänta på mer än ett paket väntar jag till ”alla” är på plats.
 
Nej, saker från Wish är ingen fara.

Men har funderat lite grann på något som kanske går under denna rubrik:
Jag tänker att jag gärna stödja företag med att handla online eller att köpa från Tradera men känns dumt att folk ska ränna till postombud? Eller att behöva själv hämta upp hos ombud. Jag har mest beställt småsaker tidigare från Tradera och de har nog mestadels landat i brevlådan men känner lite obehag över att det skulle behöva hämtas hos ombud för att paketet blivit för stort.
Men hämta från ett ombud är väl inte värre än att handla i affär?
 
Men hämta från ett ombud är väl inte värre än att handla i affär?
Nu försöker jag undvika det ;) Men annars ja. Mina närmsta affärer har tyvärr inget ombud så måste antagligen åka kollektivt dit enbart för att hämta ut något. Är jag redan ute på vift så okej men att fara bara till en affär/köpcentrum:confused: för något som inte är väldigt viktigt.
 
Men har funderat lite grann på något som kanske går under denna rubrik:
Jag tänker att jag gärna stödja företag med att handla online eller att köpa från Tradera men känns dumt att folk ska ränna till postombud? Eller att behöva själv hämta upp hos ombud. Jag har mest beställt småsaker tidigare från Tradera och de har nog mestadels landat i brevlådan men känner lite obehag över att det skulle behöva hämtas hos ombud för att paketet blivit för stort.
Varför känns det dumt att gå till ombud? Sedan vet jag inte hur det är överallt i Sverige, men om du tex handlar via sellpy och bor där Citymail levererar så kan du få det hem till dörren, förutsatt att det inte är något jättegigantiskt paket du ska ha såklart. Nu finns ju inte allt på sellpy såklart, men kom att tänka på det när du ändå nämnde tradera :)
 
Varför känns det dumt att gå till ombud? Sedan vet jag inte hur det är överallt i Sverige, men om du tex handlar via sellpy och bor där Citymail levererar så kan du få det hem till dörren, förutsatt att det inte är något jättegigantiskt paket du ska ha såklart. Nu finns ju inte allt på sellpy såklart, men kom att tänka på det när du ändå nämnde tradera :)
Ett problem är ju att vi som faktiskt sitter i isolering inte kan få hjälp att hämta ut paket. Det är ingen som vill/kan åka ut till mig för att hämta leg + fullmakt för att hämta ut min bankdosa, åka tillbaka hit med den och sen åka hem. Det är en halv dags projekt och rätt många mil...

Bankdosan får vackert ligga kvar hos ombudet tills min isolering är klar om X antal dagar/veckor.
 
Jag försöker undvika att ha något som helst med posten att göra just nu, inte främst pga just smittan utan för att postgången är extremt opålitlig. Skickade iväg ett paket som skulle ned till mina föräldrar i Portugal den 16'e mars, paketet har fortfarande inte lämnat Sverige, så räknar kallt med att det kanske hinner komma fram lagom till midsommar eller något åt det hållet. Har beställt ett paket från ett svenskt företag som i fredags tagnerade 2 veckor utan att vara levererat än trots att det skickades ganska snabbt. Nöjesshopping får vackert vänta och nödvändiga saker som tex medicin som behövs till ett visst datum försöker jag köpa direkt över disk på apotek istället.
 
Shoppar precis som vanligt. Jag slickar ju liksom inte på paketen och det finns en massa annat på paketen som inte är så trevligt (tänk hur en lastbil ser ut, du skulle väl inte äta från golvet på den) dvs man tvättar händerna efter man hanterat paket.

Kan tillägga att jag inte köpt något från Kina på flera år och tänker inte börja nu men inte pga corona.
 
@Red_Chili För att det blir en extra tur med kollektivtrafik. Extra risk när många antagligen kommer hämta ut paket, hm... Ja, jag vet att det låter fånigt.

Tyvärr bor jag inte där sådana alternativ finns :)
och just Sellpy ogillar jag starkt:rofl:
 
Jag har inte ändrat mina köpvanor. Alls. Jag handlar i butik , på Tradera och/eller per postorder beroende på vad jag handlar. Wish har jag aldrig handlat med, och har ingen lust till heller.
 
Min fundering är mer om jag bör låta bli att beställa allt som inte är livsnödvändigt mer eller mindre, för att minska risken för postombuden/buden som levererar paketen. Bor i UK så vi är i lockdown så det finns inga affärer att gå till, jag är lite sugen på att utnyttja all min tid till att sticka, men känns själviskt att bidra till att lager- och budpersonal måste jobba för att jag vill ha lite stickor och garn linksom?
 
Min fundering är mer om jag bör låta bli att beställa allt som inte är livsnödvändigt mer eller mindre, för att minska risken för postombuden/buden som levererar paketen. Bor i UK så vi är i lockdown så det finns inga affärer att gå till, jag är lite sugen på att utnyttja all min tid till att sticka, men känns själviskt att bidra till att lager- och budpersonal måste jobba för att jag vill ha lite stickor och garn linksom?

Eller så är det bra att dom faktiskt har jobb? :) Istället för att få sparken pga arbetsbrist.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 522
Senast: Gunnar
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 753
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 469
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag funderar mycket över vad det egentligen var som hände med mitt förhållande och hur det kunde bli som det blev… Jag funderar på om...
2
Svar
23
· Visningar
3 578
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp