marieka

Trådstartare
varför får man inte ge potatis till hundar? Blir dem förstoppade? Är det rå som är farligt, eller gäller det i vilken form so m helst?
 
Kokad potatis går bra att ge, bara man tagit bort gröna delar och groddar.
Rå ska man inte ge, men jag vet inte om det är farligt?
 
Det var en veterinär som berättade att det beror på att hundar är väldigt känsliga för solanin, dvs det gröna på potatisarna. De är så pass känsliga att det inte räcker med att man skär bort det gröna, eftersom små mängder solanin kan finnas kvar i potatisen ändå. Småbarn ska ju inte heller äta potatis med lite grönt skal, så det känns som en rätt rimlig förklaring.

// Isa
 
Precis, det är det gröna som är giftigt. Så finns det inget grönt på potatisarna så är de okej både råa och kokta.
 
jag har fått för mig att hundar inte kan smälta kokt potatis? vår spyr varje fall upp det om han äter för stora bitar! :confused:
 
Rå potatis har aldrig mina kunnat smälta, utan dom spyr upp det direkt om biten är större än 1 cm eller så.

Kokt potatis äter våra ganska ofta, när vi äter det och det går jättebra :)
 
Men man ska aldrig skära bort det gröna på en potatis, man ska slänga hela potatisen eftersom giftet finns i den trots att det inte syns. :idea:

Får inte folk lära sig att hantera råvaror längre? :confused:
 
Potatis ska man inte ge ffa polarhundsraser. De kan inte smälta ner potatisen. (Stärkelsen?)
Min hane kackar ut bitarna i samma storlek som han svalde dem. Samma sak gör han med majs...

Sen som säkert alla vet så ska man inte ge hundar blodpalt, det fick jag komma på alldeles själv :(
 
här i skåne finns ingen blodpalt, men väl blodkorv och blodpudding. är det också farligt? mina hundar har ätit (kokt) potatis många gånger utan att bli sjuka.
 
Re: blodpalt?

Är det paltbröd det som vissa äter till fläsk??
 
Blodmat ska tydligen vara allt för starkt för våra hundars magar.

Och om potatis, ingen hund jag gett potatis till har blivit dålig av det, de har bara pluttat ut den i samma format den svaldes i...
 
Re: blodpalt?

Njae... (hur förklarar man detta? :crazy:).
Palt är runda bollar av en deg du kokar i vatten... Sedan äter du dem med smör, sylt eller något annat kul... (jag ÄR värdelös på att förklara saker).
 
Re: potatis (och blodpalt)

När min vovve fick blodpalt så var det inte regelrät rännskita han fick, det liksom "dammade" ur baken på honom. Ungefär som när man duschar till med en blomspruta och så small det lixom där baki...
Mao så blir de en smula lös i magen om man har otur...
 
Det får man väl?
Jag ger alltid mina hundar en bit rå potatis när jag står och skalar.
Däremot kanske det inte är så stor idé att utfodra dem med potatis för de tar nog inte upp så mycket ur potatisarna utan det kommer i regel ut "obearbetat" om man ger kokt potatis i bitar.
Lök och choklad/kakao ska man inte ge, men varför inte potatis?
 
Enligt det jag har läst så kan hundar inte tillgodogöra sej potatis pga cellulosan...den måste alltså vara kokt och av någon anledning så måste den även vara mosad för annars tycks den inte tas upp av kroppen lika bra.Samma sak gäller för majs...inga levande ting kan plocka upp majs i kroppen i hel form...inte ens vi människor...majsen måste också mosas när den ges till hund...annars passerar den rakt igenom.
 
Men gör det nått att det passerar rakt igenom? Är det skadligt på nått vis?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hundens mankhöjd Utrymme för en ensam hund < 25 cm 2 m² 25–35 cm 2 m² 36–45 cm 2,5 m² 46–55 cm 3,5 m² 56–65 cm 4,5 m²...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 820
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 520
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 092
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp