Potatisen, då?

Petruska

Trådstartare
Ordet "sommartorka" har ju närmast fått en ny betydelse denna vår och sommar. Både bönder och hästägare oroar sig för vallskörden och för betet. Spannmålsskörden ser ut att bli rekordliten. Bevattningsförbud råder.

Ja, ni vet.

Men ingen pratar om POTATISEN! Denna gröda varpå den svenska befolkningstilväxten vilar.

Varför hör vi inget om årets potatisskörd?

Vet någon hur det går med potatisodlingen i år?
 
Ordet "sommartorka" har ju närmast fått en ny betydelse denna vår och sommar. Både bönder och hästägare oroar sig för vallskörden och för betet. Spannmålsskörden ser ut att bli rekordliten. Bevattningsförbud råder.

Ja, ni vet.

Men ingen pratar om POTATISEN! Denna gröda varpå den svenska befolkningstilväxten vilar.

Varför hör vi inget om årets potatisskörd?

Vet någon hur det går med potatisodlingen i år?

Jag bor omgiven av skånska odlingar. Här har de övergett säd och betor helt (rapsen hann väl gå i frö innan torkan ens blev en stor grej så där vet jag inte om det någonsin var aktuellt att göra någon insats) men vattnar intensivt på potatisfälten. Där sprutan inte varit på ett tag slokar blasten, men de hinner runt på nästa varv innan den helt lägger sig ner... De ser mindre ut än jag minns från tidigare år, men inte dramatiskt. Hur det ser ut under mark har jag såklart ingen aning om. :p

Betfälten är låga och glesa (man ser varje bladrosett för sig och marken emellan, bladen är max 1dm hög), sädesfälten (diverse) är extremt lågväxta - jag tror många fält blir svåra att alls slå O_o - och har stora stendöda områden i sig. Som referens för hur det gått för annat som odlas i området.

Härikring brukar odlas morötter också, har inte sett några sådana fält i år dock. Kan tänka mig att det är ett tufft år för dem med?
 
Potatis och grönsaker vattnas. Normalt sett från närliggande sjöar, alltså inte dricksvatten utan sjövatten, men visst kan tillgången komma att påverkas när det inte regnar alls och frågan är hur länge till odlarna ens får vattna.
 
Vet någon hur det går med potatisodlingen i år?
Inspekterade min egna lilla potatisodling igår. Inte en droppe vatten har jag kostat på dem. I den torra jorden fanns ändå ett antal små söta potatisar. Även i land där jag inte satt några växer det potatis som hittat dit själv. Ska låta dem vara kvar till fram i höst nån gång. Eller till jul kanske. Julpotatis; The New Thing. :p
 
Men de vattnas ju även vanliga år? (I alla fall i mina trakter.) Vad jag tycker mig se är att det som brukar räcka i år inte alls ser ut att nå samma effekt, och inte heller verkar det finnas något sätt att utöka? Jag har aldrig sett potatisen sloka tidigare, tvärtom har det sett typ vattensjukt ut när de vattnat... Vattensprutan går dygnet runt och de är ute och flyttar på dem nästan varje gång jag ser fälten (går inte längre förbi där flera gånger per dag). Men plantorna är absolut vid liv, och de växer. :up:
 
Vi har stora potatisodlingar runt huset och de har inte fått vatten mer än de två regnstänken som kommit i sommar... Vet inte vad de är för mirakelplantor bonden satt men det ser fint och frodigt ut, i alla fall ovan mark. Jag satte åtta egna sättpotatisar innan jag fick veta att jag inte fick det pga att det kunde smitta bondens potatis, men alltså, hans plantor var större än mina trots att jag kånkat vatten varje dag till dem. :meh: Det var ju säkert olika sorter men ändå retsamt att se. :p
 
Runt mig har de börjat vattna betydligt tidigare än andra år.
Det jag hör är att potatisen går i blom för tidigt. Den brådmognar - så man tror att skörden blir betydligt sämre, med färre knölar. De gör färre nya (inga fler alls?') efter blomning
 
Vi har stora potatisodlingar runt huset och de har inte fått vatten mer än de två regnstänken som kommit i sommar... Vet inte vad de är för mirakelplantor bonden satt men det ser fint och frodigt ut, i alla fall ovan mark. Jag satte åtta egna sättpotatisar innan jag fick veta att jag inte fick det pga att det kunde smitta bondens potatis, men alltså, hans plantor var större än mina trots att jag kånkat vatten varje dag till dem. :meh: Det var ju säkert olika sorter men ändå retsamt att se. :p
Jag vet känslan. Som när grannens foderbönor ser skördefärdiga ut innan mina få bönplantor ens gått i blom.
 
Runt mig har de börjat vattna betydligt tidigare än andra år.
Det jag hör är att potatisen går i blom för tidigt. Den brådmognar - så man tror att skörden blir betydligt sämre, med färre knölar. De gör färre nya (inga fler alls?') efter blomning
Det där är vad jag ungefär hade gissat. Jag är förvånad över att vi inte hör något om det, jfr vall och spannmål.
 
Men de vattnas ju även vanliga år? (I alla fall i mina trakter.) Vad jag tycker mig se är att det som brukar räcka i år inte alls ser ut att nå samma effekt, och inte heller verkar det finnas något sätt att utöka? Jag har aldrig sett potatisen sloka tidigare, tvärtom har det sett typ vattensjukt ut när de vattnat... Vattensprutan går dygnet runt och de är ute och flyttar på dem nästan varje gång jag ser fälten (går inte längre förbi där flera gånger per dag). Men plantorna är absolut vid liv, och de växer. :up:
I mina trakter vattnas normalt inte åkrarna. Jag antar att bönderna inte har några bevattningsmaskiner att ta till år som detta. Vi brukar vara rikt välsignade med regn.

På grund av tung lerjord odlas inte potatis här, därav min fråga.
 
Ordet "sommartorka" har ju närmast fått en ny betydelse denna vår och sommar. Både bönder och hästägare oroar sig för vallskörden och för betet. Spannmålsskörden ser ut att bli rekordliten. Bevattningsförbud råder.

Ja, ni vet.

Men ingen pratar om POTATISEN! Denna gröda varpå den svenska befolkningstilväxten vilar.

Varför hör vi inget om årets potatisskörd?

Vet någon hur det går med potatisodlingen i år?

Konstigt nog så ser det hyfsat ut här hemma men regn önskas. Vi vattnar aldrig men hade vi haft grejer för det och tillgång till vatten så hade vi nog gjort det i år. Färsken som sattes i början på maj är till och med klar nu. Hur resten blir återstår att se men potatisen är uppenbart en liten överlevare.
 
Konstigt nog så ser det hyfsat ut här hemma men regn önskas. Vi vattnar aldrig men hade vi haft grejer för det och tillgång till vatten så hade vi nog gjort det i år. Färsken som sattes i början på maj är till och med klar nu. Hur resten blir återstår att se men potatisen är uppenbart en liten överlevare.
Bedriver du jordbruk eller nån sorts odling i större skala? Ungefär var i landet?

Potatis blir ju ofta god om den får "svälta" lite, men någonstans bör ju den nedre gränsen för dess vattenbehov gå.
 
Bedriver du jordbruk eller nån sorts odling i större skala? Ungefär var i landet?

Potatis blir ju ofta god om den får "svälta" lite, men någonstans bör ju den nedre gränsen för dess vattenbehov gå.

Sambon bedriver jordbruk med enbart potatis, i mellersta Sverige. Har aldrig varit med om en sån här torka förut så det visar sig längre fram hur det påverkar. Det är iaf värre för gräs- och spannmålsbönderna.
 
Det är så intressant, för här vattnas ALLT, alltid (om det nu inte är överdrivet mycket regn). Majs, spannmål, raps, potatis, betor, ärtor. Allt.

Spannmålet ser bra ut, potatisen ser bra ut, rapsen är klar, majsen växer på. Det enda som ser lite trist ut är betorna, men de har ju ganska lång tid på sig och de har antagligen blivit bortprioriterade. Vallarna har också fått lite vatten, så det har skördats.

Alla bönder har bevattningsmaskiner och djupborror, beror antagligen på sandjorden. Men vi har också jord av klass 8-9, så det kan även bero på det.
 
Det är så intressant, för här vattnas ALLT, alltid (om det nu inte är överdrivet mycket regn). Majs, spannmål, raps, potatis, betor, ärtor. Allt.

Spannmålet ser bra ut, potatisen ser bra ut, rapsen är klar, majsen växer på. Det enda som ser lite trist ut är betorna, men de har ju ganska lång tid på sig och de har antagligen blivit bortprioriterade. Vallarna har också fått lite vatten, så det har skördats.

Alla bönder har bevattningsmaskiner och djupborror, beror antagligen på sandjorden. Men vi har också jord av klass 8-9, så det kan även bero på det.
Bor du i Skåne? Det låter så på växtslagen? Det är där jag har fattat att åkrar vattnas överhuvudtaget. För mig kändes det nästabnlika udda som att vattna skogen.

Jag bor i en av Sveriges mest nederbördsrika regioner, plus då att lerjorden håller vatten. Men i år tror jag att många bönder önskar att de hade bevattningsmaskiner här.
 
Även här vattnas det alltid, bor på slätten i Östergötland.
Alla bönder jag känner till har dammar och bevattningsutrustning.
Bor nära en stor potatisodlare och jag tycker det ser ut som vanligt.
 
Bor du i Skåne? Det låter så på växtslagen? Det är där jag har fattat att åkrar vattnas överhuvudtaget. För mig kändes det nästabnlika udda som att vattna skogen.

Jag bor i en av Sveriges mest nederbördsrika regioner, plus då att lerjorden håller vatten. Men i år tror jag att många bönder önskar att de hade bevattningsmaskiner här.
Nordöstra Skåne. För mig är det så udda att det inte vattnas alls.
 
Mina föräldrar är potatisodlare på Gotland. På sandjordarna har dom bevattning. Det måste bevattnas en massa även ett normalregnigt år, för att dom inte ska få problem med skorv mm. På dom utdikade myrarna brukar fukten hålla i sig från sättning till in i juli. Men kommer det inget regn på hela sommaren ligger den potatisen dåligt till. Även på sandjorden finns det nog risk att vattnet i dammarna inte räcker till, om det inte kommer åtminstone ett par rejäla regn på hela sommaren.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 389
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp