Potatisodling för hemmabruk

Miao

Trådstartare
Jag ÄLSKAR potatis i alla dess former och variationer! I vårt förra hus så hade vi två mindre potatisland som gav rätt mycket potatis trots noll koll hos mig som odlare.

Jag har blivit lite sugen på att odla potatis igen, men troligtvis i pallkragar den här gången (om det ens fungerar att odla potatis i pallkrage, men jag kan inte tänka mig att det inte gör det?).

Så nu vill jag ha lite inspiration från er som odlar potatis i liten till mellanstor skala (ej om någon har potatisindustri :D )! Hur ser dina odlingsplättar ut? Hur sköter du odlingen? Hur förvarar du potatisen, och hur länge håller sig potatisen ätvärdig efter skörd? Har du någon favoritpotatis? Osv osv, berätta allt!

Bilder är alltid roligt :up: !
 
Senast ändrad:
Vi har ett vanligt land som inte sköter speciellt mycket alls. Rensar ogräs ett par gånger kanske.

Det skulle räcka längre om vi hade bättre förvaringsmöjligheter men vi har för varm källare. Brukar ha en del i grannens jordkällare och där håller det bra.

Vi har mandel och runda, ingen aning om sort men mandel är ju godast :)
 
Vi har ett vanligt land som inte sköter speciellt mycket alls. Rensar ogräs ett par gånger kanske.

Det skulle räcka längre om vi hade bättre förvaringsmöjligheter men vi har för varm källare. Brukar ha en del i grannens jordkällare och där håller det bra.

Vi har mandel och runda, ingen aning om sort men mandel är ju godast :)

Hur mycket längre hållbarhet skulle du gissa det är på potatis som legat i kall jordkällare och potatis som befinner sig mer i rumstemperatur :)? Alltså gissningsvis på ett ungefär , om du funderat på det!
 
Potatis i en vettig jordkällare håller till nästa sommar.

Potatis behöver bara kupas och rensas från värsta ogräset.
 
Min sambo gillar maskiner och redskap, så vi har en potatissättare och en pärsprätt.
I år satte vi 10 kg princess som är min/vår absoluta favorit.

Vi förvarar i jordkällare, det funkar bra för oss.
 
Vi har odlat Asterix för husbehov i många år. Den förvarar vi i backar i stallet eftersom vi aldrig lyckas göra iordning jordkällaren, men stallet funkar hur bra som helst.
Vanligt land på sandjord med hästskit som gödning. Rensar ogräs mellan de kupade raderna vid behov och lust... vattnar aldrig.

Förra året testade vi att odla i bädd. Det tänker jag inte göra igen.
Nästa år ska jag prova en kombo av vanliga kupade rader och täckodling.
 
Jag har lite självsatt potatis upptäckte jag nu i sommar. Jag ingen aning om sort men de får en dusch av slangen när jag ändå går förbi och vattnar det övriga självsådda eller odlade.

Har du sett programmet på SVTplay om tanten som har 200 sorter? :)
 
Hur mycket längre hållbarhet skulle du gissa det är på potatis som legat i kall jordkällare och potatis som befinner sig mer i rumstemperatur :)? Alltså gissningsvis på ett ungefär , om du funderat på det!

I jordkällare över vintern. Rumstemp kanske några veckor/månad. Har inte funderat så noga på det faktiskt utan mest konstaterat att den inte håller hos oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp