Pott problem och tal experter

Corminta

Trådstartare
Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om.

Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva aring ska vara - en tornado varning. Men jag har tva funderingar jag behover nya ogon pada jag stampar lite sjalv.

Vi har provat pottan ett tag och lyckats fa till ett par kisserier for nagon manad sedan. Han tycker det ar roligt att sitta pa pottan och lasa en bok eller sjunga. Siter en stund (5-10 min) och vill sjalv ga och satta sig. Nu ar grejen att han borjat visa intresse for att sitta pa pottan I samband med tvaan, vilket ar great! Men, bara efter att det hant.
Hur gor ni? Jag vill ju saklart uppmuntra till att pottan ar till for det ocksa men det blir ju jakligt bokigt (och ratt kladdigt insag jag idag). Kravdes en helsanering av bade barn,badrum och mamma.
Tvattar ni upp kladdet forst och sen sitter pa pottan?
Sitter ni pa pottan med blojan pa och sen stadar?
Later ni det vara och skrubbar rasket efterat?

Sen har jag en jakligt konstig fraga. Vi var pa tvaars kollen I torsdags (fyllde tva I tisdags) och erbjods en talpedagog da jag svarade nekande till att sonen anvander tva nya ord I veckan.
Min forsta reaction var "wtf, varfor skulle han behova det redan??" men sen borjade jag fundera.
Vad far man ut av en talpedagog? Kan det finnas fordelar med att ga hos en aven om man inte ar efter I utvecklingen?
Och nar bor man bli orolig over spraket? Ar jag korkad?
 
Sv: Pott problem och tal experter

Nu är jag inte mer än en månad in i min logopedutbildning men efter vad jag förstått så långt så ju tidigare man sätter in stöd desto bättre är det. Språket kommer oerhört tidigt och vi har de största delarna lagda redan vid 4 års ålder. Efter det är det mest finslipning.

Nu är det en viss skillnad mellan en logoped och en talpedagog och som sagt, jag är långt ifrån någon expert (än :p ). Huruvida det är nödvändigt eller inte är svårt att säga men jag tror inte det finns några direkta nackdelar med det hela. Kanske upptäcks det att det inte finns några problem och då har ni fått ett extra kvitto på det. Eller så finns det något att rätta till och då har ni fått en tidig start.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Som en hogst partisk och okunnig mamma tycker jag inte han har problem.
Han fyllde som sagt tva I veckan, anvander inte jatte mycket ord an men gor sig definitivt forstadd anda (kanske att vi ska bli lite strangare med att fa honom att forsoka saga sjalva orden till det han vill?)
Han ar forsta barnet, umgas inte jatte mycket med andra I sin alder och ar tva sprakig. Dessutom har han précis inset att han kan vara blyg sa att prata infor framlingar blir svarare just nu ist for lattare.

Det jag tycker kanns mest lockande ar ju att mojligen kunna fa se hur de jobbar sa jag kan anvanda lite samma tekniker sjalv?
 
Sv: Pott problem och tal experter

Är du nyfiken så gå dit :) Talpedagogen kan svara på alla dina funderingar och komma med tips bra mycket bättre än jag kan. Det jag kan säga är att rätta ord inte brukar vara något man rekommenderar. Gärna upprepa ordet barnet vill få fram i bekräftande ordalag "Ja, det är en helikopter där" men inte rätta "Det heter helikopter".
 
Sv: Pott problem och tal experter

Följ din instinkt!

Vår son var på två-årskontroll för ett par veckor sedan och det är högst tveksamt om han lär sig två nya ord i veckan, det skulle vara den veckan som gått nu i så fall. Från 1,5 årskontrollen till 2-årskontrollen lärde han sig kanske fem nya ord... Det samt att han inte svarade på BVC-sköterskans uppmaningar vid kontrollen (peka på bilen, var är pappa m.m. ) gjorde att hon misstänkte att han är hörselskadad. Nu är ju vi ganska trygga föräldrar som känner vår son och hörselskadad är han definitivt inte. Blyg och lite sen språket- absolut. Men han hör precis allting han vill höra.

Dessutom råkar jag ju veta att jag själv knappt så någonting innan jag fyllde fyra, men det "problemet" finns knappast kvar i vuxen ålder. (Dock fick jag gå till talpedagog då jag läspade, så helt perfekt var jag inte).

Gå till talpedagogen en gång eller två och testa, om du vill.

Pottan har jag inga svar på, vi har tvättat sonen först och satt han på pottan sen. Men om det är rätt eller fel vet jag inte.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Det jag har läst om tvåspråkiga barn är att de ofta är lite senare med talet, men jag kommer inte ihåg varifrån så googla!

Rumpnisse: Den kontrollen kommer bli intressant, vår son svarar i aldrig på uppmaningar från sådana han inte känner väl. Knappt ens det fast man vet att han kan, han har ofta för mycket annat och göra:p
 
Sv: Pott problem och tal experter

Tvåårskontroll??? Tror inte vi ska till BVC igen förrän dottern är 2 1/2-3 år. Vi fick erbjudande om vi ville ha en vägning/mätning som tvååring, men inget om en kontroll....

Åter till frågan...
Dottern är två år och nästan två månader gammal. Först den senaste veckan har hon börjat ploppa ord. Nästan så att hon kommit med ett nytt ord om dagen.
Men när hon precis fyllt två, nä då sa hon inte speciellt mycke alls. Och verkligen inte två nya ord i veckan. Möjligtvis ett nytt ord i månaden.
Vi har mest känt att -äh, det kommer när det kommer.
Och nu babblar hon konstant:meh:. Så på två månader har det gått från nästan ingenting till konstant babblande där man börjar förstå det mesta hon säger.

Med pottan har vi gjort så att hon har fått sitta när hon känner för det. När vi gått på toa har hon satt sig på pottan.
Detta började vi lite med när hon var 1 1/2. Det var långt ifrån alla gånger det kom något i pottan.
Ibland satt hon bara där och bläddrade i en tidning. Men hon satte åtminstone sig där självmant, sen om det kom något eller inte spelade mindre roll.
Hon har alltid varit lätt att läsa av, så vi lyckades fånga henne ett par gånger när hon skulle till att bajsa, och satte henne på pottan istället(strax innan hon fyllde två)
Första gången vägrade hon, andra gången kom det bajs och sen fortsatte hon gå på pottan och göra tvåan.
Nu har hon varit blöjfri i tre månader dagtid. Hon har fortfarande nattblöja då hon inte klarar av att hålla sig hela natten.
Kände lite med dottern att det kommer när hon är redo, och det gjorde det.
 
Senast ändrad:
Sv: Pott problem och tal experter

Oj, min grabb lärde sig nog inte två nya ord i veckan när han var 2 år. Han har inga problem med talet nu när han är 5 år (förutom att han inte kan säga r ordentligt). Just det skulle jag inte oroa mig för, men det kan ju vara intressant att gå till en talpedagog.

Med pottan skulle jag nog försöka torka bort det värsta lite snabbt och sedan sätta barnet på pottan och städa upp efteråt. Det är inte så att ditt barn bajsar med en viss regelbundenhet? Då kan man ju försöka sätta barnet på pottan och ge det en bok eller något annat att pyssla med när man tror att det kan vara på gång. Vi hade tur med grabben, han bajsade alltid efter frukost så det himla snabbt att potträna honom.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Jag vet inte om jag ar petig ocksa. Jag tycker tex inte han har "lart" sig ett ord for att han harmar ett ord nagon gang da och da. Nar han anvander det och inser vad det betyder ar en annan sak for mig.
Han anvander mkt "e daddy" eller "is daddy". "O du (gor du) why, affo (varfor) Chewy (hunden) kitty, ball, brum (allt med motor) fog(frog), tuttles (turtles) etc
Och ibland far man en chock tex I'll take that eller not yet.
Han kopplar ihop saker tex laste vi nyss en bok om regn och da ville han sjunga Imse vimse spindel.

Han har précis borjat inse att han vill ha blojan bytt vid bade kiss och bajs och ganska direct verkar han ha kopplat detta med att sitta pa pottan. Daremot har vi inte fatt nagot tillsagelse innan han gar an. For att tag sedan forsokte jag fa honom pa pottan sa fort han vaknade pa morgonen och det funkade varannan dag ungefar. Sen borjade pappa vacka da jag jobbade langre och det slutade.

Obs, jag ar inte orolig for vare sig talet eller pottan. Daremot maste jag lista ut hur vi ska ova utan att ha bajs pa varenda yta I hela badrummet for det ar inte sa roligt.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Jag kan ingenting om hur barn bör utvecklas när det kommer till sånt här egentligen, men min första reflektion var att språket måste vara hyfsat sent.. Eller så lever jag i en annan värld bara helt enkelt, för jag trodde/tyckte att min dotter är sen med det, och hon är nu 21 mån (egentligen 20 mån, född för tidigt) och kan många ord och lär sig minst 5-7 nya ord i veckan (inte bara härma, utan hon säger ord och vet om vad dom betyder). Går rasande fort just nu verkligen. Hennes storebror var före henne, så jag har som sagt haft känslan av att hon är efter..

Det här med blöjfrihet är svårt tycker jag. Dottern är i alla fall inte ens i närheten av redo där tycker jag, hon har precis lärt sig att säga till när något händer med blöja på och att den ska bytas, men mer än så vill hon inte. Sonen blev torr vid ca 2,5 års ålder hemma och på dagis, men bytte sen avdelning och gick tillbaka till blöja ett drygt halvår till där då.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Men varför lär man sitt barn ett ord som "brum" för fordon, det är ju inte ens ett riktigt ord? Min son är 2 år och en månad och han förstår och kan säga exempelvis bil, grävskopa, polisbil, lastbil, cykel och motorcykel. Verkar omständligt att först lära sig ett ord som inte finns och sedan det riktiga ordet.

Några kompisar till mig har en pojke som är ett halvår äldre och han pratar nästan inget alls. De använder också många hittepåord som brum för bil, tutt-tutt för amma och blöj-blöj för blöja.
 
Sv: Pott problem och tal experter

För att bilen säger brum o många barn härmar ljud de hört!?
 
Sv: Pott problem och tal experter

För att bilen säger brum o många barn härmar ljud de hört!?

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att bilen säger just brum iofs. Men
du menar att det är barnet själv som börjar säga brum och fortsätter säga brum fast föräldrarna konsekvent säger bil, grävskopa etc? Jag har faktiskt inte varit med om att mitt barn hittar på ord på det sättet utan han försöker härma oss när vi berättar vad något heter. T ex har han aldrig sagt vovve utan hund fastän han hört vår hund skälla många gånger och då kanske istället borde säga vov eller vovve om hundar. Nu säger han vår hunds namn istället när han pratar om eller till henne, andra hundar är hund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pott problem och tal experter

Min son har egna ord, kaffe heter buppa, kvittar har mycket vi säger kaffe.
Egna orden brukar växa bort, men för vissa stannar de längre.

Jag tror barnens ord har mer att göra med deras intressen än våra faktiskt. Tycker barnet något är kul kommer de säga ordet, hur krångligt det än är.
(min son sa traktor helt felfritt innan mamma...)
 
Sv: Pott problem och tal experter

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att bilen säger just brum iofs. Men
du menar att det är barnet själv som börjar säga brum och fortsätter säga brum fast föräldrarna konsekvent säger bil, grävskopa etc? Jag har faktiskt inte varit med om att mitt barn hittar på ord på det sättet utan han försöker härma oss när vi berättar vad något heter. T ex har han aldrig sagt vovve utan hund fastän han hört vår hund skälla många gånger och då kanske istället borde säga vov eller vovve om hundar. Nu säger han vår hunds namn istället när han pratar om eller till henne, andra hundar är hund.

Jag håller med dig i sak, tycker det är onödigt att lära barn ord som faktiskt inte är ord. Men, vår son säger tex något som liknar "vovve" istället för "hund". Vi har aldrig sagt vovve, aldrig. Kanske säger de vovve på förskolan, men det har jag väldigt svårt att tro. Han har snappat upp det någonstans, eller så är det bara en tillfällighet, men det är det ordet han använder för hund. Det spelar som sagt var ingen roll att vi rättar och säger "hund", för han fortsätter med sitt "vovve" på utandning.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Kommer inte vovve av att hunden säger just vov-vov då? Det låter ju faktiskt lite vov när de skäller. Har han hört nån hund skälla?
 
Sv: Pott problem och tal experter

Kommer inte vovve av att hunden säger just vov-vov då? Det låter ju faktiskt lite vov när de skäller. Har han hört nån hund skälla?

Oh, vad du är smart. Han har en sådan där bok med knappar där man kan få fram djurläten! Jag har inte alls tänkt så :banghead:.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Sådana böcker har vi med (eller hade till den numera treårige bonussonen) och tror att mycket kommer från dem! Där säger ju bilen "brum" och hunden "voff-voff". De härmar ljuden och så blir det deras namn på saken.

Vi använda heller aldrig vovve utan sa hund hela tiden. I början använde han vovve men är nu helt inne på att det heter hund. Så känns som det kommer ganska naturligt. Inte många större barn som går runt och säger vovve eller brum...
 
Sv: Pott problem och tal experter

Nu ar det ju iof helt ovesantligt men ja. Vi sager bil, buss, motorcykel, traktor (likadant pa engelska) och han sager ett "motor ljud". Brum ar val inte helt ratt, vrom eller rrmmm ar nog narmare men va fasen.
Likadant sager jag alltid hund eller hundens namn om andra hundar an var egen och anda ar de allihop "Chewy" (eller kitty om de ar sma och hariga).
 
Sv: Pott problem och tal experter

Klart att du ska ta emot en talpedagog ifall de erbjuder er en, men du måste ju också förklara att barnet är tvåspråkigt och sedan få hjälp med just den biten. Barn som lär sig två språk från början blir ofta lite sena med talet utan att det är någonting konstigt med det.

Men det är ju aldrig negativt att få hjälp och tips och idéer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 878
Senast: Ravishing
·
Övr. Hund Nu borjar min bli riktigt skendracktig igen och jag blir galen hur seg ... eller hysterisk hon blir.:crazy: Antingen orkar hon knappt ga...
Svar
15
· Visningar
2 240
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp