Potträning vid 18 månader

Stundtals är vi det. Med förtydligande att alla 15 oftast inte är på plats samtidigt. Men 10-13 st är inte ovanligt att vara själv på. Tanken är väl då att en annan avdelning ska stötta upp, men då är de bara två där och det är svårt att klona sig. Så är det nån som har nåt intressant jobb till undertecknad kan man hojta till!

Slut på OT.
Men herregud. Jag hade aldrig i livet lämnat mitt barn på ett sånt ställe! Det är ju helt horribelt!
 
I finland funkar det INTE så. Omg.
Det är väldigt vanligt även på mindre orter. Det normala på de kommunala förskolorna på ”min” ort är 19-20 barn på 2-3 personer.
Våra barn kommer gå i grannkommunens förskola privat regi, där har de max 3barn per anställd och små grupper vilket känns mer rimligt.
 
Kommit på den geniala idéen att potträna lillebror 18,5 månader :angel:

Dag två så lite tidigt att utvärdera. Han sitter gärna på pottan men ännu har vi inte lyckats ”fånga” nått i den. Däremot är jag tidsmässigt rätt rätt för han har oftat kissat inom 2 min efter pottning. Han håller sig ca 2 timmar (blöja på sovdags)

Men hur många dagar skulle ni ge detta experiment. Oss gör det inget att det blir 10 par byxor per dag (funkade i alla fall med storebror att bli torr vid 2,5 år fast han använde byxor, tog kanske 4-5 dagar)

På tisdag skall de tillbaka till dagis och gissar att personalen kanske inte är helt på min linje :rofl: (vi har diskussioner om storebror ickesovande redan, barn i småbanrsgruppen SKALL sova middag)

Vi kämpar fortfarande med att få barnet blöjfri. Funkar hemma men inte på förskolan. Men våran dotter är ju tre.

Vi och förskolan har gett upp att hon ska gå på pottan där. Ingen press känner vi. Hon visar tydligt att hon inte vill och då är det så.
Vi har kämpat sen i somras hemma. Nu hoppas vi att böckerna hon fick i julklapp kan hjälpa henne på traven lite och massa pepp från oss.
 
Det är väldigt vanligt även på mindre orter. Det normala på de kommunala förskolorna på ”min” ort är 19-20 barn på 2-3 personer.
Våra barn kommer gå i grannkommunens förskola privat regi, där har de max 3barn per anställd och små grupper vilket känns mer rimligt.
Barn över tre år räknar man 7-8barn per vuxen här och det tycker jag att är helt ok. Men genast vi pratar böljbarn och yngre är det max 4. Det kan ju inte funka annars?!
 
Vi kämpar fortfarande med att få barnet blöjfri. Funkar hemma men inte på förskolan. Men våran dotter är ju tre.

Vi och förskolan har gett upp att hon ska gå på pottan där. Ingen press känner vi. Hon visar tydligt att hon inte vill och då är det så.
Vi har kämpat sen i somras hemma. Nu hoppas vi att böckerna hon fick i julklapp kan hjälpa henne på traven lite och massa pepp från oss.

Storebror blev blöjfri vid 2 år 7 månader. Gjorde ett ryck vid 2 år men då sa BVC att det är för tidigt. Och jag lyssnade på dem. Går det inte nu så går det inte med lillebror. Men jag är trött på blöjor efter två täta barn 🤫
 
Barn över tre år räknar man 7-8barn per vuxen här och det tycker jag att är helt ok. Men genast vi pratar böljbarn och yngre är det max 4. Det kan ju inte funka annars?!
Detta är blöjbarn jag pratar om. Och nej, det tro fasen inte det blir nån högre kvalitet på hur barnen har det. Flertalet vänner och bekanta gör inget annat än suckar över hur det är. Vi har ”tur” att min arbetsplats ligger ca 5min ifrån det privata i grannkommunen. Annars hade det varit svårt att få till logistiken att ha barnen där.
 
Barn över tre år räknar man 7-8barn per vuxen här och det tycker jag att är helt ok. Men genast vi pratar böljbarn och yngre är det max 4. Det kan ju inte funka annars?!

7-8 barn per vuxen är också mycket tycker jag! Den bild som speglas här är inte riktigt rättvis. Vår förskola har 4,6 barn per personal och max 14 barn per barngrupp, som jämförelse till skräckexempeln här. Det varierar alltså stort mellan kommuner och förskolor.
 
7-8 barn per vuxen är också mycket tycker jag! Den bild som speglas här är inte riktigt rättvis. Vår förskola har 4,6 barn per personal och max 14 barn per barngrupp, som jämförelse till skräckexempeln här. Det varierar alltså stort mellan kommuner och förskolor.
Galet att det får vara sån stor skillnad. Lär krävas en lagändring antar jag. Men slut på OT nu, sorry @vinkelina
 
Det tror jag inte. Att sätta på pottan vid blöjbyte blir ju lite fel.
Men att få in vana är bra, absolut.
Vi har dock inte bett dagmamman sätta sonen på pottan när han är där, inte än.
Varför skulle de bli fel? Vi låter alla barn sitta på potta vid blöjbyte och har alltid gjort så med min egen son också sedan han föddes. För mig är det jätte viktigt att erbjuda barnen möjlighet att utföra sina behov någon annanstans än i blöjan eftersom jag skälv inte skulle vilja pinka och bajsa i blöja.
 
Storebror blev blöjfri vid 2 år 7 månader. Gjorde ett ryck vid 2 år men då sa BVC att det är för tidigt. Och jag lyssnade på dem. Går det inte nu så går det inte med lillebror. Men jag är trött på blöjor efter två täta barn 🤫
Då skulle jag byta BVC sköterska om dom hävdade att barnet va för litet vid 2 år. Har dom helt missat baby potting?
 
Stundtals är vi det. Med förtydligande att alla 15 oftast inte är på plats samtidigt. Men 10-13 st är inte ovanligt att vara själv på. Tanken är väl då att en annan avdelning ska stötta upp, men då är de bara två där och det är svårt att klona sig. Så är det nån som har nåt intressant jobb till undertecknad kan man hojta till!

Slut på OT.

Låter vidrigt, hoppas du får tag i en annan arbetsplats. Här går de nio barn och de är två pedagoger, känns väldigt bra!
 
I barngrupp diskutionen så räknar vi i min kommun 6 barn per pedagog i budgeten oavsett ålder på barn . Ute i verksamheten är man ofta mer personal på små barn men riktlinjerna är ändå att vi på huset ska vara minst 1 personal på 6 barn.

Till er som vill ha tips och idéer kring potträning rekommenderar jag blöjfri.se finns också en bok i samma tema potträning på 3 dagar. Även om man inte följer deras koncept rakt av så upplevde vi att vi fick mycket tipps och idéer samt mer förståelse för de olika faser barnet går igenom i samband med att de slutar med blöja.
 
Då skulle jag byta BVC sköterska om dom hävdade att barnet va för litet vid 2 år. Har dom helt missat baby potting?

Tja. Hon är den bästa vi har träffat där. Den vi hade innan var såååå bekymrad hur vi skulle göra när storebror fick en tid 3 dagar innan mitt bf med lillebror. Tänk om jag låg på BB då? Konstatera att ja men då får väl pappa komma och inte jag kan. Hon blev helt paff av det förslaget
 
Varför skulle de bli fel? Vi låter alla barn sitta på potta vid blöjbyte och har alltid gjort så med min egen son också sedan han föddes. För mig är det jätte viktigt att erbjuda barnen möjlighet att utföra sina behov någon annanstans än i blöjan eftersom jag skälv inte skulle vilja pinka och bajsa i blöja.
För att barnet då precis kissat eller bajsat och därmed kommer det med största sannolikhet inte nåt på pottan, tänker jag. Bättre sätta när man har större chans fånga nåt.
 
För att barnet då precis kissat eller bajsat och därmed kommer det med största sannolikhet inte nåt på pottan, tänker jag. Bättre sätta när man har större chans fånga nåt.
På förskolan byts det oftast på rutintider 3 gånger per dag och vid behov där i mellan så det kommer ganska ofta på pottan. På förskolan är det ju ypperligt också bara för att många av de yngre tycker det är roligt att göra som de större barnen så även om det inte kommer något på pottan tänker jag att man har vunnit mycket bara genom att barnet är nyfiken VILL gå på toa/potta.
 
Tja. Hon är den bästa vi har träffat där. Den vi hade innan var såååå bekymrad hur vi skulle göra när storebror fick en tid 3 dagar innan mitt bf med lillebror. Tänk om jag låg på BB då? Konstatera att ja men då får väl pappa komma och inte jag kan. Hon blev helt paff av det förslaget
Va hon brydd att pappan inte va med dig på BB eller att pappa kunde ta med barnet?
Oasvett så borde väl det kanske inte heller ha varit ett problem att avboka tiden om det skulle varit så att det sammanföll kan man tycka 😁
 
Va hon brydd att pappan inte va med dig på BB eller att pappa kunde ta med barnet?
Oasvett så borde väl det kanske inte heller ha varit ett problem att avboka tiden om det skulle varit så att det sammanföll kan man tycka 😁

Att pappan skulle komma med barnet var det stora problemet. Kan pappor göra sådant 😳.
 
  • Haha
Reactions: Is

Liknande trådar

Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 503
Senast: Tora
·
Småbarn Vid vilken ålder är det "lämpligast" att börja potträna? Typ om det är vid någon ålder som barnet känner att h*n är kissnödig men ändå...
Svar
9
· Visningar
2 116
Senast: Magini
·
Småbarn Ja, potträning alltså. Tänk att hon redan är så stor att jag kan starta en sån tråd :love:. Jag tror att min lilla är redo att börja...
2
Svar
24
· Visningar
2 851
Senast: Elinkan
·
Småbarn Vad har ni för knep och tips vad gäller potträning? Hur gamla är/var barnen? Vad för potta använde ni? Har ni någon särskild blöja...
2
Svar
27
· Visningar
8 098
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp