Potträning

Kilauea

Trådstartare
Har läst på nätet att det nu rekommenderas att man börjar öva sitta på pottan innan barnet börjar gå. Frågade bvc-sköterskan vid 8-månaderskontrollen och hon sa att det var dags att börja prova lite redan nu.

Behöver inte komma nåt, men göra det till en mysig stund.

Problemet är bara att liten brukar bajsa när han äter frukost. Känns ju inte som jag vill slita upp honom ur stolen och slänga ner honom på pottan då.
Vi har övat ett par gånger ändå, bara för att han ska få prova sitta där.
När jag väl ser att han behöver bajsa så är han liksom redan igång.

Vad har ni fått för råd, om några, med potträning?
Och ni med äldre barn, hur gick ni till väga?
 
Har läst på nätet att det nu rekommenderas att man börjar öva sitta på pottan innan barnet börjar gå. Frågade bvc-sköterskan vid 8-månaderskontrollen och hon sa att det var dags att börja prova lite redan nu.

Behöver inte komma nåt, men göra det till en mysig stund.

Problemet är bara att liten brukar bajsa när han äter frukost. Känns ju inte som jag vill slita upp honom ur stolen och slänga ner honom på pottan då.
Vi har övat ett par gånger ändå, bara för att han ska få prova sitta där.
När jag väl ser att han behöver bajsa så är han liksom redan igång.

Vad har ni fått för råd, om några, med potträning?
Och ni med äldre barn, hur gick ni till väga?

Jag har två stora barn och en i potträningsåldern (9 mån). BVC har egentligen aldrig sagt något men jag tog (dag)blöjan tidigt (14 mån) från mellanbarnet, och jag upplevde att det var mycket lättare än med äldsta som blev blöjfri i mer ”normal” ålder (drygt 2 år).

En stor skillnad nu mot när mina stora barn var små (och det var ändå inte så länge sedan, de är 6 och 9 nu) är att jag upplever EC på små barn som väldigt mycket vanligare idag. Jag har dock inte kört med det, utan själv snickrat ihop en ”metod” som jag tycker fungerar bra. Den består i princip av att 1) lära bebisen kissa på toan och 2) kartlägga bebisens kissningsrutiner och rutinkissa enligt det mönstret. Men ”hur” får jag skriva mer om senare för nu vaknade bebisen :D
 
Vår Bvc-tant (haha du fattar @hemlig ) pratade om det sist också på vårt 8-månaders hembesök. Hon menade på att det är bra att lära dom tidigt eftersom det är en viss "teknik". Hon sa att likväl som det behöver öva på att gå behöver de också lära sig att bajsa på pottan. Vi har lite samma problem som du att vi inte märker att det behövs bajsas förrän det redan är gjort men hon tyckte man kunde sätta på pottan direkt när de vaknar och sen någon gång till under dagen om man inte har några direkta rutiner på skitandet ;) Vi har dock bestämt att vi köper en sån ring till toan istället, känns som mindre steg att gå på toa längre fram och om man är iväg kanske det skulle gå att hålla över vanliga toaletten och att han då förstår vad det är vi vill att han ska göra :)
 
Sonen var också en ätskitare så mina försök till EC blev inte så lyckade. Så vi lät det vara helt. När han nyss fyllt 2 så hade jag 14dagars semester med honom själv, vi omlottade. Då passade jag på att ta av blöjan och bara köra på. Jag köpte också en bok "oh crap! Potty training..."
Den gav några några aha! Och en hel del tänkvärt, även om den är väldigt amerikansk.
När vi väl bestämt oss så tog vi inte på blöjan igen förrän det var sovdags och visst blev det många pölar överallt, speciellt första veckorna men sen vågade vi oss iväg på lite äventyr när sambon också gick på semester. Jag var så glad sen på hösten när jag blev gravid med lillasyster att han var blöjfri.
 
Vår Bvc-tant (haha du fattar @hemlig ) pratade om det sist också på vårt 8-månaders hembesök. Hon menade på att det är bra att lära dom tidigt eftersom det är en viss "teknik". Hon sa att likväl som det behöver öva på att gå behöver de också lära sig att bajsa på pottan. Vi har lite samma problem som du att vi inte märker att det behövs bajsas förrän det redan är gjort men hon tyckte man kunde sätta på pottan direkt när de vaknar och sen någon gång till under dagen om man inte har några direkta rutiner på skitandet ;) Vi har dock bestämt att vi köper en sån ring till toan istället, känns som mindre steg att gå på toa längre fram och om man är iväg kanske det skulle gå att hålla över vanliga toaletten och att han då förstår vad det är vi vill att han ska göra :)
Jag ansträngde mig och skrev faktiskt bvc-sköterska nu :p.
 
Vi har rutinpottat från det att dottern var några veckor gammal. Så länge hon ammades till störst del hade vi svårt att få bajset i toan istället för blöjan då hon bajsade under tiden. Ett tag ammades hon på toan av den anledningen :angel: Numera, 15 månader gammal, kan hon hålla sig betydligt bättre och bajsar i stort sett bara på toan om vi inte mer eller mindre helt struntat rutinpottningen en stor del av dagen. Även kisset börjar hon kunna hålla bättre men när hon känner sig kissnödig och springer till toadörren för att visa så är det i regel för sent. Så vi har fortsatt att rutinpotta för att undvika kiss i blöjan (använder tygblöjor). Vissa dagar är hon torr hela dagen andra dagar går det uppåt 3-4 blöjor.

Jag tror det viktiga är, som du gör, att barnet inte känner sig pressat att "prestera" på toan utan kommer det så gör det annars så får det lov att komma i blöjan men då har barnet iallafall blivit erbjuden att göra det på toan eller pottan. Det är bara att fortsätta att erbjuda, plötsligt förstår de vad de ska göra och tycker det är bekvämare :)
 
Pottade massor fram till typ 8 månader, sedan har det blivit svårare och svårare... Ska göra en ny insats nu till jul.
 
Vår son är nu snart 11 månader och jag har faktiskt funderat över om man skulle börja potträna honom men trott att det var alldeles för tidigt? O_o Han har inte heller några rutiner på bajsandet idag och inga särskilda tecken på att det är på gång, men han skulle säkert kunna testa att potta lite. Känner dock att jag inte kan NÅGONTING alls om det (första barnet). Berömmer man om det kommer något i pottan t.ex.?
 
Vår son är nu snart 11 månader och jag har faktiskt funderat över om man skulle börja potträna honom men trott att det var alldeles för tidigt? O_o Han har inte heller några rutiner på bajsandet idag och inga särskilda tecken på att det är på gång, men han skulle säkert kunna testa att potta lite. Känner dock att jag inte kan NÅGONTING alls om det (första barnet). Berömmer man om det kommer något i pottan t.ex.?
Jag säger att han är duktig som sitter på pottan, oavsett om det skulle komma nåt eller ej. Så det blir trevligt att sitta där liksom.
 
Så till ”hur” då :D

Flera i tråden har ju pratat om bajs men jag har som sagt börjat med kisset och då har bajsandet så småningom följt med på köpet utan att jag tänkt på det speciellt.

Först har jag alltså lärt barnen att kissa på toan (med äldsta barnet körde vi på potta men det ledde till en knölig period när vi var tvungna att ha med oss pottor överallt, så med de andra har jag kört på toan direkt och pottan mer någon gång ibland - självklart kan man blanda som man tycker men mitt tips är i alla fall att introducera toan tidigt). Det har jag gjort ungefär som @Pengy s BHV-sköterska (jag tror faktiskt det är den korrekta termen numer, från BarnHälsoVård. Och ja, jag tjuvläser er tråd lite ;)) föreslog - jag har satt dem på toan så fort jag tagit av blöjan på morgonen och när det kommit kiss (vilket det absolut inte gör varje dag i början) har jag sagt typ att ”nu kommer kisset! Så skönt att kisset kom i toan!” med glad (men lugn) röst. Jag har upplevt att mina bebisar lärt sig det där där rätt snabbt och nu kan jag t ex fråga min bebis ”har du något kiss till toan?” om det inte kommer något och då provar han oftast.

När den delen sitter så har jag jobbat mig vidare genom dagen. När bebisen kissat på morgonen så vet jag ju vad klockan varit då, och så försöker jag kartlägga nästa kisstillfälle. Med den nuvarande bebis så vet jag till exempel att han brukar kissa rätt snart igen, så just nu försöker jag hitta när det är lämpligt att köra nästa toabesök. Med mellanbarnet minns jag att jag erbjöd toabesök ungefär var 90:e minut i början när vi kommit upp på hela blöjfria dagar, med äldsta som var större körde vi varannan timme i början.

Jag tar bort alla kläder från underkroppen (inklusive blöjan då) när jag börjar kartlägga ”kommande kissningar” (under våra ”blöjfriträningstider” då, just nu med nuvarande bebis är det en stund varje morgon). Det betyder förstås att det kommer att hända ”olyckor” men jag tänker att det är en del av processen - bebisen blir mer och mer medveten om sitt kissande och jag säger bara ”oj, här var det kiss” och torkar upp, verkligen helt odramatiskt.

Efter en tids rutinpottning har mina barn kommit till ett stadie där de inte längre velat gå på toa med ”sitt” intervall, och det har varit ett tecken på att de inte längre behövt det utan då har vi provat oss fram till vad som fungerar istället.

När bebisen haft koll på att det är i toan man ska kissa (och bajsa) har de först fått börja använda byxor igen, och sedan har vi lagt till underkläder.

När vi varit iväg på utflykter där en kissolycka skulle vara besvärlig så har jag kört med blöja på men erbjudit toa/potta vid vanliga intervall.
 
Vår son är nu snart 11 månader och jag har faktiskt funderat över om man skulle börja potträna honom men trott att det var alldeles för tidigt? O_o Han har inte heller några rutiner på bajsandet idag och inga särskilda tecken på att det är på gång, men han skulle säkert kunna testa att potta lite. Känner dock att jag inte kan NÅGONTING alls om det (första barnet). Berömmer man om det kommer något i pottan t.ex.?

Jag säger som sagt något uppmuntrande när det kommer något (hur ska de annars veta att det är just det man använder en toalett till) men jag säger inget särskilt under själva sittandet precis som jag inte säger något särskilt när jag sätter dem på andra ställen :p.
 
Angående beröm brukar jag bara säga "nu kommer det kiss/bajs" för att undvika att hon känner sig pressad. Vi sitter ofta och sjunger, pratar och tittar på olika saker (perfekt tillfälle att lära barnet ord som handfat, sopkorg, tvättkorg osv.)

Jag har sagt att hon var duktig vid ett enda tillfälle och det var när hon kämpat länge med att få ut bajset vid förstoppning och var alldeles gråtfärdig. För att hon inte skulle bli avskräckt från att gå på toa senare gjorde jag det som en liten avledningsmanöver.
 
Ska man börja direkt på toaletten eller köra på en traditionell potta? Vad är bäst? Eller kan man använda sig av båda två, men det kanske skapar mer förvirring?
 
På mina två väldigt olika barn så blev äldsta blöjfri oerhört odramatiskt rätt tidigt, vid ett och ett halvt typ. Då bajsade han redan på toan sen länge. Han har aldrig gått på pottan, bara toan, utan barnring.
Eftersom han av magproblemsskäl redan bajsade på toan blev det väldigt naturligt med att kissa där sen.


Den yngste är inte alls lika enkel. Han vill gärna ha blöjan, och han måste vara helt utan byxor/kalsonger annars går det inte.
Toan funkar typ inte. Medan pottan fungerar bättre. Det är olika så man får testa lite och se vilket humör vi är på 😁
Vi kämpar just nu, när vi är lediga, två och ett halvt år är han.

Att pottan funkar på yngre är nog mest att han kan ha den framför teven eller ’där han är’. Han är rastlös och sitta still är inte hans melodi riktigt.😇
i somras funkade det ju superbra, bara att gå ut på gräsmattan liksom 😎

Vi har ingen rutin så som man säkert ’ska’ ha. Vi har heller inte pottat sen de var små eller så utan började väl säkert ’sent’.
(Men många jag känner i samma ålder som yngsta är inte påbörjade att bli blöjfria och ålder som äldsta inte alltid heller. Hälften kanske)
Tycker det är smidigt när det går att prata med dom lite. Men inte börja för sent heller.


Den lilla frågar vi typ konstant 😊 han får sätta sej efter mat eller dryck, bajsa vet vi ungefär på dygnet när det blir så en kan vara med då och försöka hinna.
Han sitter inte kvar om han inte är nödig, men frågar man svarar han jakande om han är nödig.
Stora klarar sej helt själv, han är tre och ett halvt. Oerhört smidigt 😁
 
Men hur får ni barnen att sitta kvar? Min vill mest springa runt konstant:angel:

Ibland fungerar det inte alls och då slipper hon sitta kvar på toan. Det brukar gå lite i perioder. Vi använder en bumbosits och den är inte jättelätt att ta sig ur på egen hand. Särskilt inte när hon var mindre. Nu får vi vara på vår vakt så hon inte häver sig åt sidan.

Sen blir det mycket sång och lek för att hon ska tycka det är ok att sitta kvar. Vissa gånger är det nästan svårt att få henne därifrån, andra gånger är det knappt någon idé att ens försöka få henne att sitta där.
 
Ska man börja direkt på toaletten eller köra på en traditionell potta? Vad är bäst? Eller kan man använda sig av båda två, men det kanske skapar mer förvirring?

Vi har provat både potta och toalett men konstaterade att det var mycket smidigare för oss att det kom direkt i toan istället för att vi skulle behöva tömma en potta (och dessutom se till att dottern inte hinner stoppa ner handen i den innan den är tömd och rengjord..). Vi tyckte även att det var lättare att få henne att sitta kvar på toan än på pottan. För andra kan det säkert vara tvärtom, dvs. att det är lättare att få barnet att sitta kvar på pottan än på toan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 612
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp