Potträning

Spånar bara nu, har han ont i magen före eller i samband med toabesök?
Lite laxerande kan ju även hjälpa där kanske?

Min son som hade lite magproblem(pga överkänslighet mot ett livsmedel) är inte heller hård imagen längre, men kan fortfarande bli lite rädd eller känna att det gör lite ont.
Lite magmedicin brukar underlätta för honom då.
Han har det på recept och barnläkaren förklarade att det i den dosen vi ger är ingen fara att ge även om allt varit normalt.
I början gav vi regelbundet en tid för att underlätta och sen fortsättningsvis för att det skulle kännas ok.

Det är väl just när bajset ska ut, tror det är mest att han är rädd att det ska göra ont. Men får ta upp det på BVC och se vad dom säger.
Vad är det för magmedicin ni får för detta?

Just nu sitter han på toa och inte ett knyst, tittar på en serie på IPad, så tror inte han har ont i magen iaf.
 
Det är väl just när bajset ska ut, tror det är mest att han är rädd att det ska göra ont. Men får ta upp det på BVC och se vad dom säger.
Vad är det för magmedicin ni får för detta?

Just nu sitter han på toa och inte ett knyst, tittar på en serie på IPad, så tror inte han har ont i magen iaf.
Vad skönt, hoppas det löser sej ju fler gånger det går bra!

Vi har laxido junior( om jag inte missminner mej nu)
 
Min yngsta är 2,5, vi fick tipset av en kompis att av med blöjan bara, helt. Hela tiden. (Vi har på natten dock)
Så får man skura helt enkelt.

Men han fattar grejen så länge han inte har nåt på sej. Kalsonger eller byxor på sej så glömmer han av sej. Han får nån belöning ibland eftersom vi vill få igång rutinen och tänket och så.

Han blir irriterad på mitt tjat om att erbjuda pottan hela tiden😎
men får han vara ifred så sitter han sej när han behöver. ’Kansjälv’-typen🙃


Sen kanske det blir lättare till sommaren beroende på hur ni bor? Om han kan få springa ut på gräsmattan tex. Göra en rolig grej av det.



Min kompis har inte börjat ens, då är barnet 3,5 nu. De vet inte hur de ska göra då det inte funkar, alls. Har inga tips kvar och deras idéer är slut. Men de är lite kalla och låter det bero sålänge.
Alltså ge dom boken från blöjfri.se Blöjfri på 3 dagar.
Dom förklarar allt jätte bra och dom har också typ support om man blir osäker.

Allmänt tillägg i tråden.
Angående varför det blir olyckor när barnet har tajta underkläder/kläder är enligt blöjfri att det helänkelt sitter i muskelminnet. Börja med att ha barnet näck ett par dagar och introducera sedan löst sittande kläder.

Jag köper heller inte riktigt att natttorrhet hänger på hormoner annat än när det möjligtvis handlar om exempelvis sängvätning (vet inte vem i tråden som påstod det men skulle så fall gärna vilja ha en källa på det. Mitt starkaste argument mot hela hormongrejen är att barn runt om i världen blir helt torr långt före snittet i Sverige. Tidigast är det i Afrika om jag mins rätt så det skulle betyda att dom ha mindre av dessa hormoner än våra barn?)

Det som däremot är svårt med natttorrhet är att, som vi, vill gärna ge barnet välling innan nattning vilket gör det extremt svårt för barnet att få en chans att bli torr (man kan ju prova själva att dricka 1.5 liter vatten när man lagt sig i sängen och sedan inte kissa på hela natten)

Så jag tror faktiskt helt på tipset att man måste begränsa vätskeintaget timmen innan läggning för att ge barnet en ärlig chans att vara torr hela natten.
 
Alltså ge dom boken från blöjfri.se Blöjfri på 3 dagar.
Dom förklarar allt jätte bra och dom har också typ support om man blir osäker.

Allmänt tillägg i tråden.
Angående varför det blir olyckor när barnet har tajta underkläder/kläder är enligt blöjfri att det helänkelt sitter i muskelminnet. Börja med att ha barnet näck ett par dagar och introducera sedan löst sittande kläder.

Jag köper heller inte riktigt att natttorrhet hänger på hormoner annat än när det möjligtvis handlar om exempelvis sängvätning (vet inte vem i tråden som påstod det men skulle så fall gärna vilja ha en källa på det. Mitt starkaste argument mot hela hormongrejen är att barn runt om i världen blir helt torr långt före snittet i Sverige. Tidigast är det i Afrika om jag mins rätt så det skulle betyda att dom ha mindre av dessa hormoner än våra barn?)

Det som däremot är svårt med natttorrhet är att, som vi, vill gärna ge barnet välling innan nattning vilket gör det extremt svårt för barnet att få en chans att bli torr (man kan ju prova själva att dricka 1.5 liter vatten när man lagt sig i sängen och sedan inte kissa på hela natten)

Så jag tror faktiskt helt på tipset att man måste begränsa vätskeintaget timmen innan läggning för att ge barnet en ärlig chans att vara torr hela natten.
Tack för bra svar:)

Ska tipsa om den boken!

Ang underkläder så har vår son, som det var väldigt tydligt på, nu börjat gå på toa/potta trots kläder. Men han var utan i nästan två veckor för att komma dit.



Och båda våra kunde tidigt vara torra om natten OM de inte dricker för tätt inpå läggdags. Så absolut måste det spela in tänker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Vår son blir 3 år i februari och har varit blöjfri på dagen sedan i början av sommaren. Händer aldrig någon olycka utan han är jätte duktig på att säga till eller gå själv.
Problemet är att personalen på förskolan envisas med att sätta på honom blöja när dom är ute för och eftermiddag samt när han vilar efter lunch. Så i stort sett har han blöja hela dagen.
Personalen skyller på att dom inte hinner hålla koll på om han behöver på toan när dom är ute.
Jag blir tokig och jag vet inte hur jag ska få dom att sluta ta på honom blöja!? Dom gör ju som dom vill.
 
Har läst på nätet att det nu rekommenderas att man börjar öva sitta på pottan innan barnet börjar gå. Frågade bvc-sköterskan vid 8-månaderskontrollen och hon sa att det var dags att börja prova lite redan nu.

Behöver inte komma nåt, men göra det till en mysig stund.

Problemet är bara att liten brukar bajsa när han äter frukost. Känns ju inte som jag vill slita upp honom ur stolen och slänga ner honom på pottan då.
Vi har övat ett par gånger ändå, bara för att han ska få prova sitta där.
När jag väl ser att han behöver bajsa så är han liksom redan igång.

Vad har ni fått för råd, om några, med potträning?
Och ni med äldre barn, hur gick ni till väga?

Lyft snabbt men lugnt upp honom när han bajsar, ta av och sätt honom på pottan. Man kan ju förbereda med att ha tröja istället för body. Han lär sig snart vad som väntar :)

Jag har testat ec/babypottning sen 3 månaders ålder. Bara när jag haft lust och tid , i perioder i början typ väldigt sällan, men fångar ibland kiss efter sömn och ibland annars med. Och numera bajs alltid. Min 8 månaders har sen ett par månader börjat titta på mig men "inåtvänd" blick och fejk-krystar lite när han behöver bajsa. Jag tar av blöja och sätter på pottan där han gör allt. Bekräftar när han kissar eller bajsar att "nu kommer det ......" och frågar alltid Är du färdig? *paus* och räknar ner från 3 till 0 innan jag lyfter honom. Är han inte klar så protesterar han eller passar på att ta i mera och då väntar jag och frågar sen igen.

Upplever att han kan bajsa så mycket bättre och enklare på pottan, pruttas också lätt, än om han sitter på blöjan som det ska kletas ut i. Mycket behagligare blöjbyten också!

Men grunden i ec är att aldrig tvinga! Det blir en naturlig del av livet bara, att kiss och bajs hör hemma där. :)
 
Ska man börja direkt på toaletten eller köra på en traditionell potta? Vad är bäst? Eller kan man använda sig av båda två, men det kanske skapar mer förvirring?

Jag använder mest potta. Bra om bebis signalerar bajsnödig medan vi äter frukost eller lunch, då sitter han på pottan nedanför bordet och ser oss andra. Han tar ibland 20min på sig innan han är helt färdig och då är ju min mat kall..... Men använder ring på toan ibland också men då blir det mer passning för då måste jag ju hålla i. Han bryr sig inte om vilket..
 
Men hur får ni barnen att sitta kvar? Min vill mest springa runt konstant:angel:

Lätt! När dom inte kan gå :laugh: Min 8 månaders är nöjd att sitta still där bara han har en leksak att pilla med och tugga lite på.

Min stora fick jag aldrig någonsin att göra något på potta eller toa innan hon blev blöjfri! Totalt tjurig och ville inte pottas... Vid 2,5 år när jag köpt boken blöjfri på 3 dagar, och enligt den metodiken "Nä nu är alla blöjorna slut, nu får vi kissa i pottan" och när hon varit på tvären har hon fått välja själv mellan pottan eller toan :) hon vart dagtorr på 5 dagar. Nattorr på 7.
 
Svarar mig själv :angel:
Planen är nu att införskaffa pottkalender med kiss- och bajsklistermärken :D, ett gäng kalsonger, stora sängskydd (om jag hittar..) att täcka soffan med. Sen blir det helt enkelt bort med blöjorna, dagtid iaf.
Så får tvättmaskinen gå varm..

Nätterna borde väl vara OK att använda blöja utan att det förstör?

Sätt lillsyskonet på pottan samtidigt som stora på ring på toan kanske? Så får han känna sig stor och visa syskonet?

Jag älskade dock blöjfri på 3 dagar, även om jag var på bristningsgränsen dag 2 innan det plötsligt vände och gick bättre! Jag kompletterade också med kiss och bajs klistermärken. Hon kunde få ett klistermärke av att sitta länge och försöka lyssna efter kisset också. Kände av läget lite...
 
Sätt lillsyskonet på pottan samtidigt som stora på ring på toan kanske? Så får han känna sig stor och visa syskonet?

Jag älskade dock blöjfri på 3 dagar, även om jag var på bristningsgränsen dag 2 innan det plötsligt vände och gick bättre! Jag kompletterade också med kiss och bajs klistermärken. Hon kunde få ett klistermärke av att sitta länge och försöka lyssna efter kisset också. Kände av läget lite...

Har provat men då vill man sitta på pottan istället, så då satt de på varsin potta. Men gjorde inget utan bara satt där.

Har beställt en kalender med kiss och bajs klistermärken faktiskt!
 
Ok det visste jag inte, får ha blöja på natten då iaf och börja byta när vi märker att det är torrt på morgonen.
Jag undrar dock hur detta kommer gå, för han kan både bajsa i blöjan utan att säga nåt, och kissa igenom blöjan så byxorna är blöta (händer ibland om han dricker väldigt mycket och man inte håller koll efter det) utan att säga nåt. Så känns som att han kanske inte kommer bry sig om att bli blöt.

Har haft med paddan till toan så han får spela/titta på något nen det har inte hjälpt.

Jag började med tygblöja på natten när jag slutade med blöjor på stora. Men sa aldrig ordet blöja om dom utan sa att vi tar på en "sån här" för säkerhets skull inatt. Kränkte inte hennes eventuella kända av att vara stor och blöjfri, gav ingen nattlig tvätt för mig. Win win!

Nu med lilla kör jag tygblöjor heltid på dagtid, prioriterar min nattsömn för mycket för någon gång varannan vecka bajsar han på natten så då är engångs. Gillar tygblöjan för det gör inget om jag byter ofta. Kostar mig inget liksom och jag har aldrig på 8 månader haft inotyol eller annan salva på honom. Enstaka gång lite potatismjöl.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Vår son blir 3 år i februari och har varit blöjfri på dagen sedan i början av sommaren. Händer aldrig någon olycka utan han är jätte duktig på att säga till eller gå själv.
Problemet är att personalen på förskolan envisas med att sätta på honom blöja när dom är ute för och eftermiddag samt när han vilar efter lunch. Så i stort sett har han blöja hela dagen.
Personalen skyller på att dom inte hinner hålla koll på om han behöver på toan när dom är ute.
Jag blir tokig och jag vet inte hur jag ska få dom att sluta ta på honom blöja!? Dom gör ju som dom vill.

Usch vad arg jag hade blivit!!!
Det är kränkande för barnet tycker jag.
Det är väl inte hela världen om det blir någon olycka heller?!
De kan väl säga till honom att han får säga till en fröken om han blir nödig och vill ha hjälp in. Och ha massa extra kläder där ifall det behövs.

Det är väl inget konstigt alls att va blöjfri vid närmare 3 år.
Jag hade nog ringt förskolechefen i kommunen om de inte lyssnade på mig. Bara för att höra chefens ställning....
 
Har provat men då vill man sitta på pottan istället, så då satt de på varsin potta. Men gjorde inget utan bara satt där.

Har beställt en kalender med kiss och bajs klistermärken faktiskt!

I min kalender så bytte jag aldrig sida. Tyckte det va roligare att hon fick samla och se alla sina klistermärken hon lyckats med varje gång vi öppnade den. Sen när allt va stabilt och jag va less på allt klistrande så bytte hon in den mot trosor :) vi hade inga trosor första månaden för det är ju lättare att lyckas dra ner (och upp) bara ett klädesplagg när det är bråttom! Plus det där med tighta kläder och muskelminne.
 
Jag har inget barn, bara djur. Jag lärde hästen kissa på kommando genom att säga piiinka då han pinkade och ge honom en godbit. Sen har jag hört att man kan lära små, små bebisar på precis samma sätt. Men självklart ska dom inte ha godis utan bara ett glatt leende och lite beröm.
 
Vår son blir 3 år i februari och har varit blöjfri på dagen sedan i början av sommaren. Händer aldrig någon olycka utan han är jätte duktig på att säga till eller gå själv.
Problemet är att personalen på förskolan envisas med att sätta på honom blöja när dom är ute för och eftermiddag samt när han vilar efter lunch. Så i stort sett har han blöja hela dagen.
Personalen skyller på att dom inte hinner hålla koll på om han behöver på toan när dom är ute.
Jag blir tokig och jag vet inte hur jag ska få dom att sluta ta på honom blöja!? Dom gör ju som dom vill.
Jag hade slutat ta med blöjor helt enkelt
 
Usch vad arg jag hade blivit!!!
Det är kränkande för barnet tycker jag.
Det är väl inte hela världen om det blir någon olycka heller?!
De kan väl säga till honom att han får säga till en fröken om han blir nödig och vill ha hjälp in. Och ha massa extra kläder där ifall det behövs.

Det är väl inget konstigt alls att va blöjfri vid närmare 3 år.
Jag hade nog ringt förskolechefen i kommunen om de inte lyssnade på mig. Bara för att höra chefens ställning....
Ja jag tycker oxå det är kränkande.

Han har massor med extrakläder och han är jätte duktig på att säga till och det har hittills aldrig hänt någon olycka varken hemma eller på förskolan. Och då är vi ändå oftast ute hela dagarna på helgerna och som nu under jullovet. Han säger alltid till.
Men det är soecielt en pedagog dom envisas och säger att dom inte har tid att hålla koll. Ändå är det samma personalstyrka och samma antal barn som på hans förra förskola, och där hade dom honom utan blöja trotts att han då inte var helt torr.
 
Ja jag tycker oxå det är kränkande.

Han har massor med extrakläder och han är jätte duktig på att säga till och det har hittills aldrig hänt någon olycka varken hemma eller på förskolan. Och då är vi ändå oftast ute hela dagarna på helgerna och som nu under jullovet. Han säger alltid till.
Men det är soecielt en pedagog dom envisas och säger att dom inte har tid att hålla koll. Ändå är det samma personalstyrka och samma antal barn som på hans förra förskola, och där hade dom honom utan blöja trotts att han då inte var helt torr.
Åh nu kan jag inte formuleringen exakt men vet många som haft samma problem men fått rätt mot personalen då det står i förskolans regelverk att de ska stödja och uppmuntra barnens utveckling (de får inte hämma den iaf). Vilket betyder att blöjfria barn ska få vara blöjfria även på förskolan! Kontakta förskolechefen och kika i (är för trött, vad tusan heter det? Är det skollagen även för fsk??) så borde ni kunna få dem att sluta 😊
 
Ja jag tycker oxå det är kränkande.

Han har massor med extrakläder och han är jätte duktig på att säga till och det har hittills aldrig hänt någon olycka varken hemma eller på förskolan. Och då är vi ändå oftast ute hela dagarna på helgerna och som nu under jullovet. Han säger alltid till.
Men det är soecielt en pedagog dom envisas och säger att dom inte har tid att hålla koll. Ändå är det samma personalstyrka och samma antal barn som på hans förra förskola, och där hade dom honom utan blöja trotts att han då inte var helt torr.

Men fy vilket beteende. Om det inte går att göra något åt det så kanske det går att skaffa nån slags tygblöja som påminner mer om underkläder? För hans skull så han slipper blöjorna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 618
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp