Potträning

Det är bara en avdelning på förskolan så att samarbeta med annan avdelning går inte. Vår son är vad jag förstått oftast ensam kvar när pappa hämtar honom 16.30. Antar att några barn är kvar till strax efter kl 16. Men det är många barn från flyktingfamiljer där inte båda föräldrarna jobbar så det är inte alls många barn kvar på em.
Det är barn 1-4 år på denna förskola och jag vet inte hur dom gör med de andra barnen. Hen som är 4 vet jag inte har blöja, men jag tror knappast att hen fixar att gå in på toan själv vad gäller både kläder och att torka sig efter nr 2.
Ska bli intressant att höra vad förskolechefen säger.

Ah, ja problemet med bemanning blir såklart vanligare på en så liten förskola. Det är många timmar att täcka upp. Tyvärr finns det inget fixt antal barn per vuxen, men de ska likväl följa läroplanen, vilket de inte gör om de fortsätter såhär. Läroplanen för förskolan finns att läsa på Skolverkets hemsida.
 
Ah, ja problemet med bemanning blir såklart vanligare på en så liten förskola. Det är många timmar att täcka upp. Tyvärr finns det inget fixt antal barn per vuxen, men de ska likväl följa läroplanen, vilket de inte gör om de fortsätter såhär. Läroplanen för förskolan finns att läsa på Skolverkets hemsida.
Saken är den att det är lika bemanning i hela kommunen, alla fall på de förskolor där bekantas barn går. Och där är det inga problem med att barnen inte får vara utan blöja om föräldrarna vill det. Samma sak på vår gamla fsk, bytte i höstas pga att jag bytte syselsättning, där fick han vara utan blöja både inne och ute trotts att han då inte var lika duktig på att säga till. Och dom har samma bemanning som vår nya fsk.
Så vill man så går det ju tydligen...

Tack all fall för ”stöd”. Känns lättare att stå på sig när man inte är själv i sin uppfattning 😊
 
Saken är den att det är lika bemanning i hela kommunen, alla fall på de förskolor där bekantas barn går. Och där är det inga problem med att barnen inte får vara utan blöja om föräldrarna vill det. Samma sak på vår gamla fsk, bytte i höstas pga att jag bytte syselsättning, där fick han vara utan blöja både inne och ute trotts att han då inte var lika duktig på att säga till. Och dom har samma bemanning som vår nya fsk.
Så vill man så går det ju tydligen...

Tack all fall för ”stöd”. Känns lättare att stå på sig när man inte är själv i sin uppfattning 😊

Låter definitivt som ren lathet. Jag blir så irriterad å dina vägnar.

Sonen har varit blöjfri på dagen i 1.5år nu, det dröjde 1 år innan han sa ifrån när han behövde gå, men det syntes ofta på honom. Gick han bara regelbundet så var det inget problem. Först nu kan han gå själv och kissa utan hjälp 3.5år, men behöver påminnas ofta ändå. Under hela tiden har han varit utan blöja på fsk. "Funkar det hemma så funkar det här" säger personalen.
Många blöta kläder har det blivit, men det bekommer oss inte det minsta, det är en del av inlärningsprocessen.

Stå på dig!
 
Låter definitivt som ren lathet. Jag blir så irriterad å dina vägnar.

Sonen har varit blöjfri på dagen i 1.5år nu, det dröjde 1 år innan han sa ifrån när han behövde gå, men det syntes ofta på honom. Gick han bara regelbundet så var det inget problem. Först nu kan han gå själv och kissa utan hjälp 3.5år, men behöver påminnas ofta ändå. Under hela tiden har han varit utan blöja på fsk. "Funkar det hemma så funkar det här" säger personalen.
Många blöta kläder har det blivit, men det bekommer oss inte det minsta, det är en del av inlärningsprocessen.

Stå på dig!
Tack!
Ja storasyster som är 8,5 nu var inte alls lika duktig på att gå på toan i tid. Var ofta blöta kläder på hyllan när vi hämtade ända upp till kanske 4,5 års ålder. Helt enkelt för att hon höll sig tills det var för sent för att hon inte ville avbryta leken. Men på den gamla förskolan var det inga som helst problem heller. Jag saknar vår gamla förskola! 😔

När det ibland har varit vikarier på em så har han varit utan blöja ute och det har gått hur bra som helst!
 
Alltså ge dom boken från blöjfri.se Blöjfri på 3 dagar.
Dom förklarar allt jätte bra och dom har också typ support om man blir osäker.

Allmänt tillägg i tråden.
Angående varför det blir olyckor när barnet har tajta underkläder/kläder är enligt blöjfri att det helänkelt sitter i muskelminnet. Börja med att ha barnet näck ett par dagar och introducera sedan löst sittande kläder.

Jag köper heller inte riktigt att natttorrhet hänger på hormoner annat än när det möjligtvis handlar om exempelvis sängvätning (vet inte vem i tråden som påstod det men skulle så fall gärna vilja ha en källa på det. Mitt starkaste argument mot hela hormongrejen är att barn runt om i världen blir helt torr långt före snittet i Sverige. Tidigast är det i Afrika om jag mins rätt så det skulle betyda att dom ha mindre av dessa hormoner än våra barn?)

Det som däremot är svårt med natttorrhet är att, som vi, vill gärna ge barnet välling innan nattning vilket gör det extremt svårt för barnet att få en chans att bli torr (man kan ju prova själva att dricka 1.5 liter vatten när man lagt sig i sängen och sedan inte kissa på hela natten)

Så jag tror faktiskt helt på tipset att man måste begränsa vätskeintaget timmen innan läggning för att ge barnet en ärlig chans att vara torr hela natten.

Det var jag som skrev om hormoner, https://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/23/sangvatning

Jag är medveten om att moderna blöjor lett till att barn i Sverige blir torra allt senare, men jag blir väldigt tveksam till ett svepande ”men barnen i Afrika..!”. Jag påstår att det är skillnad på natt och dag. Jag har som sagt haft ett barn som var dagtorr vid 14 månader, han var inte nattorr särskilt mycket tidigare än mitt andra barn som var dagtorr vid dryga två (faktiskt tvärtom, han kan fortfarande kissa på natten ibland trots att han nu är 6). Däremot var de båda i huvudsak nattorra vid den åldern som blöjfri.se som du hänvisar till och som säger emot hormon-/kroppslig mognad-argumentet ( https://www.blojfri.se/liberonatt/ ), men som du ser på första länken så är 2-4 år ”normalt”.

Att begränsa vätskeintaget inför natten håller jag med om att är en bra idé! :)
 
Tack! Är bra att ha något att luta sig mot. Man känner sig ganska hjälplös när personalen bara säger att dom inte har tid att hålla koll om han behöver på toan när dom är ute. Lämnar jag honom när dom just har gått ut så tar jag aldrig på blöja och då blir personalen sur. Eller det är främst en pedagog det handlar om, som tycks vara någon självutnämnd chef på stället och är negativ till det mesta och kan inte ta skämt.

Jag tycker han är otroligt duktig som alltid har stenkoll på när han har blöja och inte. Har han blöja så kissar han i den så det är ju inte konstigt att personalen upplever att han inte säger till när han behöver på toan.

Min unge kissar i blöjan om han har och har han inte säger han till, det betyder ju verkligen i mina ögon att de har koll!
 
Min unge kissar i blöjan om han har och har han inte säger han till, det betyder ju verkligen i mina ögon att de har koll!
Ja precis så gör vår son också. Har han blöja så kissar han i den. Händer att han säger till när han kommer hem och har på sig blöjan från dagis. Men det är nog för att han är van att alltid gå på toan hemma. På morgonen när han vaknar säger han till att han behöver kissa och samma på kvällen om han inte somnat ordentligt. Så i mina ögon är han ”kruttorr” på dagen, och det oavsett vart vi är.
 
Har nu pratat med förskolechefen och hon skulle prata med personalen på måndag. Hon tyckte att det lät helt galet att dom inte skulle kunna följa barnen på toan eller gå in och byta blöja. Var även annat jag tog upp som att vi inte fått förlänga tiden på em med 15 min. Självklart får vi det sa hon, dom ska kunna ha öppet till kl 19 om det behövs.
Det är speciellt en pedagog som är den som styr och säger hur det ska vara och negativ till allt. Chefen frågade om det var någon speciell i personalen som motarbetade mina ”krav”. Det verkar som att det är fler som har klagat på just den människan...
 
Har nu pratat med förskolechefen och hon skulle prata med personalen på måndag. Hon tyckte att det lät helt galet att dom inte skulle kunna följa barnen på toan eller gå in och byta blöja. Var även annat jag tog upp som att vi inte fått förlänga tiden på em med 15 min. Självklart får vi det sa hon, dom ska kunna ha öppet till kl 19 om det behövs.
Det är speciellt en pedagog som är den som styr och säger hur det ska vara och negativ till allt. Chefen frågade om det var någon speciell i personalen som motarbetade mina ”krav”. Det verkar som att det är fler som har klagat på just den människan...

Vad bra att rektorn verkar vettig. Hoppas att pedagogen får sig en rejäl tillsägelse och att det blir förändring på stället.
 
Det var jag som skrev om hormoner, https://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/23/sangvatning

Jag är medveten om att moderna blöjor lett till att barn i Sverige blir torra allt senare, men jag blir väldigt tveksam till ett svepande ”men barnen i Afrika..!”. Jag påstår att det är skillnad på natt och dag. Jag har som sagt haft ett barn som var dagtorr vid 14 månader, han var inte nattorr särskilt mycket tidigare än mitt andra barn som var dagtorr vid dryga två (faktiskt tvärtom, han kan fortfarande kissa på natten ibland trots att han nu är 6). Däremot var de båda i huvudsak nattorra vid den åldern som blöjfri.se som du hänvisar till och som säger emot hormon-/kroppslig mognad-argumentet ( https://www.blojfri.se/liberonatt/ ), men som du ser på första länken så är 2-4 år ”normalt”.

Att begränsa vätskeintaget inför natten håller jag med om att är en bra idé! :)

Min källa är de barnläkare vi träffat med 2 av bonusbarnen som haft problem med sängvätning ganska långt upp i åldrarna. De säger att det handlar om hormoner som får urinproduktionen att gå ner nattetid. Behandling kan sättas in genom mediciner som gör just detta.

Man ska även inte dricka något innan sänggående, men det spelar liksom ingen roll om inte kroppen fungerar som den ska.
 
Alltså ge dom boken från blöjfri.se Blöjfri på 3 dagar.
Dom förklarar allt jätte bra och dom har också typ support om man blir osäker.

Allmänt tillägg i tråden.
Angående varför det blir olyckor när barnet har tajta underkläder/kläder är enligt blöjfri att det helänkelt sitter i muskelminnet. Börja med att ha barnet näck ett par dagar och introducera sedan löst sittande kläder.

Jag köper heller inte riktigt att natttorrhet hänger på hormoner annat än när det möjligtvis handlar om exempelvis sängvätning (vet inte vem i tråden som påstod det men skulle så fall gärna vilja ha en källa på det. Mitt starkaste argument mot hela hormongrejen är att barn runt om i världen blir helt torr långt före snittet i Sverige. Tidigast är det i Afrika om jag mins rätt så det skulle betyda att dom ha mindre av dessa hormoner än våra barn?)

Det som däremot är svårt med natttorrhet är att, som vi, vill gärna ge barnet välling innan nattning vilket gör det extremt svårt för barnet att få en chans att bli torr (man kan ju prova själva att dricka 1.5 liter vatten när man lagt sig i sängen och sedan inte kissa på hela natten)

Så jag tror faktiskt helt på tipset att man måste begränsa vätskeintaget timmen innan läggning för att ge barnet en ärlig chans att vara torr hela natten.

Jag är den första att skriva under på att barn har blöja längre idag pga föräldrarnas uteblivna potträning (på samhällsnivå).

Men blöjfrihet och sängvätning är två helt olika saker. Att en 7-åring kissar i sängen regelbundet beror inte på att barnet var blöjfritt dagtid först vid fyra.
 
Det var jag som skrev om hormoner, https://svenska.yle.fi/artikel/2013/02/23/sangvatning

Jag är medveten om att moderna blöjor lett till att barn i Sverige blir torra allt senare, men jag blir väldigt tveksam till ett svepande ”men barnen i Afrika..!”. Jag påstår att det är skillnad på natt och dag. Jag har som sagt haft ett barn som var dagtorr vid 14 månader, han var inte nattorr särskilt mycket tidigare än mitt andra barn som var dagtorr vid dryga två (faktiskt tvärtom, han kan fortfarande kissa på natten ibland trots att han nu är 6). Däremot var de båda i huvudsak nattorra vid den åldern som blöjfri.se som du hänvisar till och som säger emot hormon-/kroppslig mognad-argumentet ( https://www.blojfri.se/liberonatt/ ), men som du ser på första länken så är 2-4 år ”normalt”.

Att begränsa vätskeintaget inför natten håller jag med om att är en bra idé! :)
Jag inser att jag måste tolkat ditt första inlägg lite tokigt. Jag trodde att du syftade på barn äldre än så. Och det va därför jag relaterade till att det då kanske handlade om problematik som sängvätning (kan inget om sängvätning så vet inte vilka faktorer som spelar in där utan de va en ren gissning från min sida att hormoner skulle kunna spela in).
 
Jag är den första att skriva under på att barn har blöja längre idag pga föräldrarnas uteblivna potträning (på samhällsnivå).

Men blöjfrihet och sängvätning är två helt olika saker. Att en 7-åring kissar i sängen regelbundet beror inte på att barnet var blöjfritt dagtid först vid fyra.
Det menade jag inte heller utan snarare tvärt om syftade jag till exakt det. Eller iaf att normal natt torrhet är något helt annat än sängvätning.

Däremot TROR eller iaf tänker jag att normal nattorrhet kan vara beroende av när barnet slutar med dagblöja eftersom man tränar medvetenheten och muskelminnet kring kissandet.

Eller är det många som blir natt-torr innan dom blir dagtorr?

Bara förtydliga att jag har inte något natt torrt barn och jag har inte provat göra något barn natt torr så jag har ingen egen erfarenhet i ämnet utöver den litteratur jag läst så jag är bara nyfiken ☺️
 
Min unge som ammas mycket på kväll och natt är torr typ sex dagar i veckan på morgonen.
Det va min son också fram till att jag slutade amma (och började ge välling) om det ha med att göra med att jag slutade med amningen eller om det sedan va en utvecklingsfas som ställde till det ska jag låta vara osagt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 252
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp