Potträning

Vår 3åring (född april 17) har precis blivit av med blöjan dagtid, är oftast torr på natten också men har fortfarande nattblöja eftersom han blir så ledsen om han får blöta byxor.

Detta är tredje försöket för oss att bli av med blöjan, Första försöket så va han inte alls redo och blev rädd för att bajsa och blev så himla förstoppad att han grät när det väl skulle ut. Så då la vi det hela på is tills han verkade mer intresserad själv.

Försök nr 2 så blev det samma visa igen tyvärr men då la vi ner det snabbare än första gången eftersom vi märkte att han blev stressad nästan direkt och vi bestämde att han får visa när det verkligen är dags.
Och det gjorde han för dryga 3v sedan.
Han sa själv ”kissa potta” och började ta av sej byxor och blöja och satte sej fast utan att göra nåt och vi lär honom greja så och ”leka toa/potta” någon vecka och sen ryckte vi blöjan typ som i blöjfri på 3dagar eller vad boken heter. Det tog 2dagar sedan började han springa före till pottan för att kissa och sen stolt spatsera till toalettstolen med den och säga ”hejdå kisset”. Det tog 5dagar innan han gjorde nr 2 på pottan, han gjorde det på natten istället men sen släppte det också

Förskolan va väldigt på och hjälpsamma när vi sa att vi börjat gå på potta hemma och fortsatte där direkt, han får dock ha blöja på som säkerhet där eftersom dom är ute hela dagarna och går på långa promenader och han blir så förtvivlad om han inte hinner.
Hemma är han utan blöja dagtid och säger till när det är dags.
 
Vi körde efter den boken strax innan barnet fyllde två. Det vi märkte var att hon avskyr rutinkissa, hon ville och vill fortfarande bara kissa när hon behöver kissa, inte i förebyggande syfte! om vi känner att vi verkligen vill att hon ska kissa så får vi muta med något :D

jag tyckte att boken var ganska bra i grunden, men justera efter hur ert barn funkar, alla är ju olika.
 
Jag har haft barnen med på toaletten när jag själv går på toa och sagt nu kissar/bajsar jag och så har barnen fått titta i toan om de vill. Vi har pratat om bajset och skojat. Sen har jag erbjudit dem att sitta på pottan/toan. Ibland ville de, ibland ville de inte. Om det kommer något har jag sagt vad skönt för dig och nu kom kisset/bajset.

Sonen gick inte alls att läsa och han var knappt medveten att han kissade. Jag tog av blöjan när han var 2år, han fick vara naken och då märkte jag hur ofta han kissade ungefär, då med 1.5h mellan. Sen erbjöd jag pottan/toan med det mellanrummet ungefär. Vi hade insatsen till en grönvit ikeapotta med när han lekte och kunde fånga en del i luften om man var beredd. Alltid så sa jag nu kommer kisset.
Kom det på golvet så sa jag också att kissa gör vi på toaletten/pottan bar dit honom och satte honom där. Ibland lyfte jag upp honom under tiden han kissade, då slutade han och kissade klart på pottan.
Jag var väldigt nära honom i två veckor av semestern den sommaren då sambon jobbade och dagtid var han helt utan blöja. Efter det var han rätt säker på kissande. Bajset tog längre tid. Han sa inte ifrån vare sig att han behövde kissa eller bajsa på länge, utan det var ren rutinpottning i säkert ett år. Men det funkade bra både hemma och på fsk.
Vi får fortfarande påminna honom att gå på toa, nu är han 5år.

Dottern blir 2 nu i sommar, hon har varit intresserad av att gå på toa en tid och kan vara torr en dag om vi är hemma och rutinpottar. Hon har gått mycket naken för att hon gillar det. Hon säger ofta ifrån om hon behöver bajsa och gör det gärna på pottan eller toaletten. På fsk får hon ha blöja och om vi är iväg. Det gör det svårare för henne, det förvirrar att varva blöja/inte blöja. På semestern är planen att plocka bort blöjan helt dagtid.

Jag har läst OH crap! Potty training. Den är väldigt amerikansk, men innehåller en hel del tänkvärt som förklarade en del. Som att känslan att bajsa i en blöja, att det smetas längs kroppen är välbekant för barnet. Att bajset ska lämna kroppen och falla ned i vattnet kan kännas läskigt för ett litet barn.
Hon skriver också att barnet bör vara naken i början, när man väl sätter på kläder på barnet så är det lättast att börja med löst sittande byxor utan underkläder. Det ger minst "blöjkänsla"
 
Min fyråring blev blöjfri ungefär vid treårsdagen utan att jag riktigt fattade hur det gick till. Hon var totalt ointresserad av pottan och vi hade provat med att muta med klistermärken och ha en kalender som hon kunde klistra in dem i, men utan resultat.

En dag pratade jag med henne på morgonen om att man får ha fina trosor på sig när man inte har blöja (som någon sorts förberedande peptalk inför vad jag trodde skulle bli en lång process) och det blev hon jättesugen på så vi åkte och köpte ett gäng fina trosor som hon fick välja själv. Sen krävde hon att få ha dem på sig direkt och totalvägrade ta på sig blöja igen. Blev en del kissolyckor första två dagarna, men sen fattade hon grejen och har varit torr sen dess. Så det kan gå snabbt när de väl är med på noterna!
 
Vi tränar på här hemma och sonen har fått vara utan blöja all vaken tid utom på förskolan. På onsdag går han på sommarlov så då kör vi helt blöjfritt dagtid! Han är superduktig, har varit helt torr senaste tre nätterna och kan hålla sig torr dagtid utan problem 3-4 timmar. Däremot har han tyckt att pottan är ett hemskt otyg, fram tills ikväll då stora genombrottet kom och han kissade helt frivilligt på pottan!!!!! Helt plötsligt trillade poletten ner! Sååå fantastiskt!! :banana:
 
För de som har barn med stor (kroppslig) integritet vill jag varna för boken om potträning på 3 dagar. Vi gick från att ha ett barn som kunde rutinpottas med toaring lite sporadiskt till att hon vägrade ens gå i närheten av toaletten. Först två år senare, sommaren hon skulle fylla 4, blev hon äntligen blöjfri. Då var hon med på det själv och det gick hur lätt som helst (fast vi mutade med en Paw Patrol-figur för varje bajs i pottan).

I år ska lillebror pottränas. Han blir 3 i augusti. Jag hoppas verkligen att det ska funka. Han brukar tala om när han kissar och det ser jag som ett gott tecken, att han är medveten om att han gör det.
 
För de som har barn med stor (kroppslig) integritet vill jag varna för boken om potträning på 3 dagar. Vi gick från att ha ett barn som kunde rutinpottas med toaring lite sporadiskt till att hon vägrade ens gå i närheten av toaletten. Först två år senare, sommaren hon skulle fylla 4, blev hon äntligen blöjfri. Då var hon med på det själv och det gick hur lätt som helst (fast vi mutade med en Paw Patrol-figur för varje bajs i pottan).

I år ska lillebror pottränas. Han blir 3 i augusti. Jag hoppas verkligen att det ska funka. Han brukar tala om när han kissar och det ser jag som ett gott tecken, att han är medveten om att han gör det.

Mitt barn har väldigt hög integritet, men det fungerade bra med den boken. Inga rutinpottningar dock, det gick inte för sig. Hon var 2,5 när vi körde.
 
Mitt barn har väldigt hög integritet, men det fungerade bra med den boken. Inga rutinpottningar dock, det gick inte för sig. Hon var 2,5 när vi körde.

Samma här, vi började dock precis innan hon fyllde 2år. Just rutinpottningar går inte för sig dock men det behövs ju inte direkt egentligen :)
 
Samma här, vi började dock precis innan hon fyllde 2år. Just rutinpottningar går inte för sig dock men det behövs ju inte direkt egentligen :)

Jag tänker att rutinpottningar kanske till och med kan förvirra en aning för det är väl bättre att de lär sig lyssna på kroppen och går på pottan när de är nödiga? Men det är säkert olika som funkar för olika barn:)

KL Jag blev desperat här med barnet som INTE vill gå på pottan. Han är liksom i princip torr, håller sig torr i flera timmar i sträck och hela nätterna men sen när det är dags vill han INTE sitta på pottan utan panikar ur stackarn. Oavsett om han har blöja eller inte, så att ”backa bandet” är inte ett alternativ. Så jag beställde en bilpotta med ratt :angel::o (ungen är GALEN i bilar). En farhåga var att han skulle vägra den också eller bara se den som en leksak, men det verkade tvärtom vara helt rätt grej för att komma över tröskeln med pottan och han har redan kissat flera gånger i den!!:up: Så jag hoppas att det börjar lossna här nu. Nu har han dessutom sommarlov så nu kan vi köra blöjfritt hela dagarna:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp