PPID (Cushings syndrom)

Regret

Trådstartare
Hej!
Vi ska testa vår gamla ponny om den eventuellt har PPID, Cushings.
Är där några här inne som har äldre hästar som har detta och som svarat bra på behandling?
Vad kostar medicinen?
 
Min hade aldrig ppid. Vi gav det bara som test för att se om fånganfallen skulle lugna ner sig. Tror mer på ordentlig EMS. Så efter några år slutade vi ge. Efter veterinärs inrådan. Var stenhård med fodret, inget bete, skoddes av en klinikhovslagare, motionerades 6 dagar i veckan efter ett noga schema. Och fortsatte testa för ppid. Men testade aldrig positivt. Fortsatte vara stenhård med allt även när vi slutade medicinera.
 
Min häst är inte gammal, bara 17 år, men har PPID. Hon fick diagnosen för 2½ år sedan och har medicinerats sedan dess vilket funkar väldigt bra. Hon är precis som vanligt och i fullt arbete. Det enda symptomet som medicinen inte riktigt rår på är pälsen för hon sätter fortfarande väldigt lång och tät päls året om men det är ju enkelt fixat med hjälp av klippmaskin. :)


Bild från i somras.
33381988_10213432486739129_7143496104716271616_n.jpg
 
Min häst är inte gammal, bara 17 år, men har PPID. Hon fick diagnosen för 2½ år sedan och har medicinerats sedan dess vilket funkar väldigt bra. Hon är precis som vanligt och i fullt arbete. Det enda symptomet som medicinen inte riktigt rår på är pälsen för hon sätter fortfarande väldigt lång och tät päls året om men det är ju enkelt fixat med hjälp av klippmaskin. :)


Bild från i somras.
33381988_10213432486739129_7143496104716271616_n.jpg
Tack för svar 😊 Så fin!
Hur mycket medicin får din häst? Vilken medicin får den? Hur lång tid tog det innan du märkte förbättring?
Vilka symtom hade hon som gjorde att hon testades?
 
Tack för svar 😊 Så fin!
Hur mycket medicin får din häst? Vilken medicin får den? Hur lång tid tog det innan du märkte förbättring?
Vilka symtom hade hon som gjorde att hon testades?

Det började det året hon fyllde 14 med att hon fällde väldigt lurigt. Började fälla ganska tidigt på året och satte sedan nästan som en ny vinterpäls. På vintern efter det fick hon en massa andra symptom på väldigt kort tid. Hon blev trött, drack och kissade mycket, tappade överlinje och blev bukig, svettades kopiöst mycket, extremt hungrig, hovarna växte fortare än normalt, rinnande ögon, klåda, håligheten ovanför ögonen svullnade....ja, helt enkelt en jäkla massa symptom.
Det tog bara ett par veckor efter att medicineringen påbörjats innan de första symptomen försvann och när vi tog uppföljningsprov 7 veckor senare så var alla symptomen borta förutom pälsväxten.
Intitialdosen var 1 tablett per dag men jag började med 1/4 och ökade upp till 1 hel under ett par veckors tid. Fick det rådet för att minska risken för biverkningar och det funkade bra.
Jag har successivt fått öka dosen till 2 tabletter och först då hamnade acth-värdet på en bra nivå.
 
Min gammelman (gick bort 2012) hade PPID. Fick diagnosen först som 30-åring, men hade antagligen PPID i många år innan.
Han hade lång päls året runt, klipptes därför året runt. Hålig över ögonen, svår klåda, stort svullet skap som blev värre på sommaren.
Han åt Prascend, 1½ tablett om dan till stor kblstravare.
Gick på samma foderstat året runt, med sommarbete dagtid, box nattetid. Var mest pensionär de sista 5 åren.
Kollades med blodprov var 6e månad ca, samtidigt då tänderna kollades.
Han gick bort 2012 pga en stroke antagligen. Kom ej upp i boxen en morgon, utan fick avlivas där med spruta. Blev 31 år.
Nu har jag fått veta att flera PPID-hästar får stroke pga sjukdomen.
 
@Soffan74
Vilken fantastisk ålder han fick ❤
Svullet skap känner jag igen och lång päls. Vår är dessutom väldigt svår att hålla i hull, vilket jag tycker är det värsta. Pigg och välmående förövrigt.

Blir medicinen billigare vid recept? Kollar man apotekets prislista blir det ju otroliga summor om hästen ska ha 2 tabletter dagligen.
 
När jag läser här inser jag att min hade PPID långt innan han fick riktig diagnos :(
@Soffan74
Vilken fantastisk ålder han fick ❤
Svullet skap känner jag igen och lång päls. Vår är dessutom väldigt svår att hålla i hull, vilket jag tycker är det värsta. Pigg och välmående förövrigt.

Blir medicinen billigare vid recept? Kollar man apotekets prislista blir det ju otroliga summor om hästen ska ha 2 tabletter dagligen.
Ja det är dyrt och jag vet inte om det finns ens utan recept. 17.50 kr per tabl googlade jag nyss.
 
När jag läser här inser jag att min hade PPID långt innan han fick riktig diagnos :(

Ja det är dyrt och jag vet inte om det finns ens utan recept. 17.50 kr per tabl googlade jag nyss.
Då hittade du lite billigare än jag. Jag menar inte att låta snål, men jag har en gräns på vad jag känner att jag kan lägga på medicinering på en gammal häst. Om han ens svarar på det. Är detta något "nytt" eller man har bara inte vetat vad det varit innan?
 
@Regret medicinen är receptbelagd och kan inte köpas utan. Doseringen är individuell så man får prova sig fram till rätt dos genom att ta blodprov och ha stenkoll på symptomen. En del hästar klarar sig på ½ tablett medans andra behöver mer.
Det är ganska vanligt att omedicinerade hästar med PPID har svårt att hålla hull och det har med hormonförändringarna att göra. Min häst är dock tvärtom, extremt lättfödd, men hon har troligen EMS också så jag behandlar henne därefter d v s foder med lågt socker, regelbunden motion och väldigt restriktiv med gräs.
 
Då hittade du lite billigare än jag. Jag menar inte att låta snål, men jag har en gräns på vad jag känner att jag kan lägga på medicinering på en gammal häst. Om han ens svarar på det. Är detta något "nytt" eller man har bara inte vetat vad det varit innan?

Vad tänker du på när du frågar "är detta något nytt"? :)
 
@Soffan74
Vilken fantastisk ålder han fick ❤
Svullet skap känner jag igen och lång päls. Vår är dessutom väldigt svår att hålla i hull, vilket jag tycker är det värsta. Pigg och välmående förövrigt.

Blir medicinen billigare vid recept? Kollar man apotekets prislista blir det ju otroliga summor om hästen ska ha 2 tabletter dagligen.
Det är receptbelagt så man får inte ut det utan recept.
Prascend var dyrt när jag gav också. Men har man en sjuk häst så har man.
Jag hade medicin och rehabtillägg på min försäkring så jag kunde ta medicinen den vägen. Betala självrisken och 20% eller vad det var. Tog ut medicin för ett år i taget. Så betalade en självrisk per år.
 
Min häst har PPID sedan några år tillbaka. Hon mår mycket bättre med medicinen. Tyvärr är den ju ganska dyr, hon får två tabletter om dagen så det kostar ca 1000 kr i månaden.
 
@Soffan74
Vilken fantastisk ålder han fick ❤
Svullet skap känner jag igen och lång päls. Vår är dessutom väldigt svår att hålla i hull, vilket jag tycker är det värsta. Pigg och välmående förövrigt.

Blir medicinen billigare vid recept? Kollar man apotekets prislista blir det ju otroliga summor om hästen ska ha 2 tabletter dagligen.
ja, han blev gammal.
Han hade även problem med infektioner. Fick det i munnen, så att en tand fick dras ut, han fick sova några dygn på Ultuna då
Lyran 6.jpg

Här är han typ 29-30
 
@Soffan74
Vilken fantastisk ålder han fick ❤
Svullet skap känner jag igen och lång päls. Vår är dessutom väldigt svår att hålla i hull, vilket jag tycker är det värsta. Pigg och välmående förövrigt.

Blir medicinen billigare vid recept? Kollar man apotekets prislista blir det ju otroliga summor om hästen ska ha 2 tabletter dagligen.
Kostade på min pålles tid, runt 2400 kr för 120 tabletter tror jag. Men det är ju 6 år sedan nu
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
763
Senast: A_NN_A
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: Tossa90
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp