Ppid och andra problem-hur långt går man

liljebo

Trådstartare
Jag köpte min Nordsvensk 4,5 år sen på vintras, obesiktigad och upptäkte hemma att hon snubblade mycket, även i skritt. Desutom belastade hon växelviss höger och vänster framben när hon stod stilla. Ramlade 2 ggr på knäet i skritt och hade veterinär ut. Hon undersökte hästen, försökte göra böjprovar och konstaterade nog att min annars lugna häst bråkade mycket och klarade inte av en enda böjprov. Artros, var hennes diagnos . Hon hade även lindrigt bronchit och reagerade inte på medicin i sammenhang med detta. Rekommandation: sluta rida, inte på hård underlag och ha henne som grassklipare så länge hon mår bra eller avliva. Jag tog nog beslutet att ha henne som grassklippare, som fungerade bra. Två år sen hade jag vet. ut för jag mistänkte PPID. Testet visade ingenting, men jag vet att det inte alltid är pålitligt.
Mistänken stannade (jag har tyvärr erfarenhet med ppid) . Blev även mer och mer säkert att hon hade ppid pga konstigt päls (lockar, långt hår på vissa ställe, till och med förändring i färge), lite konstig beteende ibland mm. Jag funderade lite om det och tog beslutet att hon skulle går omkring så länge hon mådde okej, men att jag, pga hennes artros och bronchit skulle ta bort henne när hon fick besvär.
Men... siste tiden anser jag att hennes hovar växar lite konstigt och för snabbt och mistänker jag att hon, även om hon inte viser mer smärta, har kronisk fång. Att hon inte viser smärta kan nog beror på hennes förhöjt beta endorfine (high levels of beta-endorphin lead to high pain tolerance, so "foot-soreness" rather than obvious laminitis may be noticed. ) Så... äben om beslutet kändes enkelt innan, började jag nu tveka. Har kontaktad vet. Det går att ta provar ad sek 2500 för att börjar med och jag vet att hon kommer att behöva fler mer provar och medicin och allt när jag ändå ska behandla. (har ju erfarenhet inom området, som sagt) Och jag vet inte om det är då för hästens skull. En veterinär trycker på att jag ska behandla, en annan tror inte att det är i hästens bästa. Och jag... jag tvekar. Hur långt ska man går? (hon är 20 år) Min förre detta häst med ppid reagereade förresten inte bra på medicinering... mycket elände och till slut fick jag ta bort honom, men han var bara 7 år
Extra jobbigt att hennes kompis kan knappast vara utan henne. Hon är en kallblod travare med pålägring på knäet... mår hyfsat bra i hagen när min kalblod finns i närheten, met får panik när hon går för långt borta. Ingen häst man kan sälja... kanske inte ens omplacera. Gärna lite olika åsikter, för jag känner att jag har denna dilemma och det är lätter att fundera på riktigt när man kan ta med olika åsikter.
 
Det kunde varit min häst du beskrev och han är borta nu. Han hade haft 16 bra år med mig och jag ville inte att han skulle behöva lida de sista åren.
Du kanske ska ta bort båda men i alla fall den sjuka.
 
Med erfarenhet av PPID-häst så säger jag ta bort. Din häst har flera olika problem och även om PPID behandlingen skulle vara framgångsrik så finns övrigt kvar. Jag beklagar verkligen.
 
Tack för svaret. Vet ej om det finns fler osikter om detta, men till nu bekräfter ni det som redan finns i mitt huvud. (även om 1 veterinär bara trycker på att gör provet och behandla, liksom några människor)
 
Jag har sedan många år sagt att jag kan behandla EN åkomma. Men är det återkommande eller flera diagnoser är min erfarenhet att det inte går att få rätt på det utan att göra väldiga intrång i hästens välbefinnande. D v s hästen kan inte vara häst längre, utan lever något konstlat konvalcentliv tiden den har kvar.
 
Om hästen har tydliga kliniska symptom så kan man prova medicinera med Prascend i några månader och se vad som händer.
Börja med en halv tablett och öka sakta.

Prascend kan ge många goda år om de svarar på den.

Är du säker på att hästen verkligen har allvarlig artros?? Har den röntgats? Snubblar och avlastar frambenen växelvis är typiska fångsymptom.
 
Om hästen har tydliga kliniska symptom så kan man prova medicinera med Prascend i några månader och se vad som händer.
Börja med en halv tablett och öka sakta.

Prascend kan ge många goda år om de svarar på den.

Är du säker på att hästen verkligen har allvarlig artros?? Har den röntgats? Snubblar och avlastar frambenen växelvis är typiska fångsymptom.
Då har ju TS häst tre diagnoser som inte går att behandla vettigt.
 
Hur tänker du då?

Om smärtan i frambenen beror på ppid och subklinisk fång bör den bli bättre om den medicineras. Svaga fångsymptom är typisk vid ppid och försvinner om hästen svarar på medicinering.
 
Hon fick diagnos artros dryggt 2 år innan jag såg de första PPID symptom, som det står i inlaget. Visst har jag själv också funderad om det kan ha varit fång även innan, men hästen reagerade ju stark på böjprovet..(hästen var också väldigt sned... saddel jag fick med henne, som hon blev ridit med hos förre detta ägare var störste skittsadel jag någonsinns såg, sned, ojämna kudde hård som sten, och passade inte alls, så de var nog inte noga med henne..hon hade även väldigt sadeltvång) . Desutom har hon först nu ändringar i hovar som viser mot kronisk fång. Det hade hon inte då. Men visst... tänkerna finns även i min huvud.
 
Jag känner inte många med PPID-hästar även om jag vet om några.

Ingen av dem, trots bra svar på medicinen, har blivit friska eller helt återställda.

Personligen skulle jag aldrig behandla denna sjukdom.
 
Jag blir förvirrad när jag läser. Vilka av hästens sjukdomar/skador har fastslagits av veterinär på klinik? Jag undrar som ovanstående om artrosen bara har blivit konstaterad baserat på böjprov, eller om hästen faktiskt är röntgad? Är hovarna röntgade?
 
Det är en livslång sjukdom

Jag ser att det ser ut som om jag trodde något annat.

Jag menade mer att ingen av dem blivit som de var före ens med medicinering. De kan bli piggare, gladare och tappa all skitpäls och bli relativt symptomfria. Men, det är en massa jobb och en massa pengar går åt till den dyra medicinen samt att den kan behöva höjas och i många fall märker man det först när de får fång eller andra symptom igen.
 
Bettysmatte, nej. hon blev inte röntgad; fick bara klinisk undersökning. Röntgen säger inte så hemsk mycket. Det finns hästar med pålägring/bildar som inte ser bra ut, och mår toppen och det finns hästar vems bildar knappast visar något och som är jättehalt. Pga alla symptom innan, sätt hon gick, belastningsproblem och problem med böjprovet (kändes nästan elak att göra det och vet struntade att göra det i 4e ben pga hon inte längre tänkte plåga hästen, tror jag nog att det var en legim diagnos. Hade själv en häst med artros fram innan (med bildar) som hade exact samman symptom. Hovar är inte röntgend, men linjer på hovar, form och sätt de växar visar tyvärr kronisk fång (har tyvärr även erfarenhet i denna område och hovslagere håller fullt med).

Till de andra... jag har funderad en hel del om detta, och känslan säger nog att inte behandla henne. Som sagt var det bara strull med min shettis som hade cushing men även om de reagerar bra på medicin, då är det som efwa säger... de blir inte fullt frisk, de får komplikationer igen och det brukar vara fång. Jag får fråga mig om jag hjälper henne med att hålla på med medicinering eller om jag gör det bara för jag tycker det är svårt att veta att det blir dags.

Just nu har hon ingen smärtan så vid jag vet. Hon strular omkring i hagen, busar ibland litte mm, men det kan mycket bra beror pp förhöjd beta endorphine, som de brukar ha med PPID. Jag är mycket medveten att hon inte är frisk men tror nog inte att jag ska behandla henne. Bara hålla riktigt koll på henne och ta bort henne när hon får ont.
'Emellantid får jag kolla om jag hitter en (låne)kompis till var kallblodtravare, så att hon inte stannar kvar ensam när det är dags till hennes kompis.
 
Jag vet en islandshäst med PPID som efter lång behandling faktiskt är både symptom och medicinfri och mår bra i dag men jag antar att han tillhör undantagen. Han var jättedålig innan medicin sattes in och nu kan man knappt tro att det är samma häst.
 
Emma... jag har svårt att tror att det var PPID på riktigt, för PPID är en livslång sjukdom. Det går aldrig över. Du får kolla upp det (men gärna på vetenskapliga websidor och inte på sidor som säljer något) Problemet är tyvärr att blodtestet är ingen garanti att hästen har PPID men inte heller Inte har PPID. Man gjorde mycket research i denna området och gjorde post mortum obduktion hos hästar med PPID diagnos och dpå blev det klart att det var långt från alla som faktisk hade PPID. Problemet är att ändringar i hypofys kan pågår länge innan det syns i blodet, samtidigt att blodprovet tagit i aug/sept viser förhöjd ACTH och att inte alla veterinär vet att det är normalt i denna period. Desutom får hästen en förhöjd ACTH när den har ont, är sjuk eller har stress, samtidigt när blodet blir felbehandlad.(frysen). Och då kan hästen får diagnos PPID, även om det finns en annan anledning till förhöjd ACTH och då uppstår uppfatning att det kan läka.
Man riktigt PPID är livslång.Sjukdomen är mycket vanligt hos äldre hästar och blir värre/ge komplikationer med tiden.

Många (international) universitär veterinär som håller på i denna området anser nog att det är klinisk symptom som gäller och att man ska behandla pga de. Tyvärr får man knappast tag på medicin utan blodprov-diagnos
 
@liljebo våran häst diagnostiserades med PPID för 4 år sedan lite drygt och då gick både veterinär och försäkringsbolag enbart på symptomen. Varken veterinär eller mitt försäkringsbolag ansåg att det skulle ge något mer att kolla på blodprover för att ställa diagnos eftersom han hade så tydliga symptom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 043
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 745
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp