PPID, provresultat och medicinering

DarkInNight

Trådstartare
I veckan provtogs min ponny för PPID på inrådan av mig eftersom jag haft en vag aning om att hon ligger åt det hållet.

Trots små portioner hö så är hon tjock (eller.. Revbenen känns tydligt när man letat sig ner under mammutpälsen, hon är bred över ryggen men bukig), får en väldigt tjock päls, och trötthet som går i perioder. Ibland lite öm i hovarna.
.. som fd fånghästägare är jag livrädd för fånganfall, i år blev det inget bete alls för henne och jag kände att det skulle vara skönt att få det svart på vitt hur hon ligger till.

Provsvaret kom idag: 19,9
Och vad jag fattade det som av veterinären så låg hon under 22 vilket var ju okej, men att från november skulle de helst ligga under 11. Så vi skulle prova att medicinera och utvärdera.

Finns det fler hästar här inne som medicineras mot PPID, vad har ni för erfarenheter? Var hästen tydligt sjuk innan? Blev det bra? Vad behöver jag veta och tänka på?

Tack ❤️
 
Jag är i ungefär samma situation med min häst (startade en tråd om det för någon vecka sedan). Han låg på 17, men eftersom han har symtom som är svåra att förklara på annat sätt provar jag nu att medicinera. Hans tydligaste symtom är enorm trötthet och återkommande luftvägsproblem, men pälsen är också misstänkt tjock och svårfälld, särskilt på rumpan.

Han är bara nio år så PPID var kanske inte det första jag tänkte på, men det vore ju fantastiskt om han kunde bli pigg igen. Jag har medicinerat i ca 3 veckor och jag tycker mig märka en liten skillnad i ork. Ska ge det minst en månad innan jag utvärderar - så här i början märker jag på mig själv att jag tolkar precis allt han gör som effekt eller bieffekt av medicinen, så jag försöker ha is i magen.
 
Jag har provtagit mina hästar på rutin sedan det "nya" provet kom som går att göra enkelt hemma i stallet. Detta sedan jag -12 förlorade en häst i PPID. Båda mina har på det viset upptäckts ha PPID. Ingen av dem har haft några symptom och båda låg i gråzonen (dvs. mellan 11-22) när de började behandlas. Ena hästen har fått prascend i två år nu, han var åtta när han testade positivt, andra har fått i drygt ett år, hon var 17 när hon testade positivt.

Det viktiga är lågt socker, helst ingen stärkelse och att man ser till att de får tillräcklig mängd och med rätt kvoter av mineralerna. Det gäller både mikro och makromineralerna. Överskott av järn kan enligt Dr. Kellon ge PPID så det ska man ha stenkoll på. Tänk på att många foderproducenter inte anger den totala mängden järn utan enbart det som är tillsatt vilket innebär att mängden järn i fodret/mineralfodret kan vara mångdubbel.
Motion är alltid bra. En halvtimmes pulshöjande motion varje dag minskar risken för fång och att alltid hålla hästen i lagom hull, hellre mot det slimmade än det högre hållet minskar också risken för fång.
 
Jag hade en häst som inte alls verkade ha PPID, så veterinären ville egentligen ta prov på honom, tyckte det var onödigt och dyrt.
I mitt fall var det att han började svettas inne på ett sätt jag aldrig sett och fick personlighetsförändringar, om man nu kan säga det om hästar. Han gick ifrån att vara en häst som följde en helt fritt och var väldigt uppmärksam på minsta lilla tecken ifrån en, till ett monster som mer eller mindre kunde gå rakt över en.
Provet visade att han visst hade PPID om än inte så väldigt höga värden utan lite på gränsen. Med Pracend kom den snälle hästen snabbt tillbaka och vid kollen var hans värden bra på 1,5 tablett.
Han var ett riktigt matvark och stoppade allt i munnen ända tills han skulle ha Pracend. Har inte hört av någon annan att det varit problem med att få i hästen det så jag trodde att det skulle vara enkelt. Tyvärr inte, första dagen tabletter i den vanliga maten.
Dag två åt inte vanlig mat alls fick tabletten i ett äpple.
Dag tre vägrade äta både mat och äpple, fick tabletten i en urholkad morot.
Dag fyra vägrade äta mat, äpple och morot.
Ja så fortsatte det och vi lyckades hålla igång uppfinningsrikedomen i två år innan det blev helt omöjligt att få i honom det. Ganska snabbt kom den "farliga" hästen fram och han fick vandra vidare innan det hände något alvarligt.
 
En f.d medryttarhäst till mig hade PPID. Han fungerade som vanligt, åt medicin osv. Han var dock satt på en strikt kost och motion. Så länge inget överskrev något i kosten och så länge man höll i gång honom så gick det hur bra som helst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp