"Praktik" vid utbildningar.

Red_Chili

Trådstartare
Jag sitter och kollar massor på olika utbildningar. Det känns absolut lockande och jag kan tänka mig allt mellan enstaka kurser till längre utbildningar bara det ökar chansen till meningsfullt jobb, vad spelar nog mindre roll.

MEN många av de utbildningarna jag tittar på har även någon form av praktik inbakat i utbildningen (även om det kallas för olika saker på olika ställen). Är rädd för att då tvingas ta något praktikställe som är så långt hemifrån att jag inte hinner hem på lunchen, att det inte går ihop med hundarna och blir allmänt kaos. Att välja jobb efter ort är ju möjligt, och att flytta om ett bra jobb dyker upp på annan ort går ju också i vissa fall, men att flytta för att man ena veckan ska vara på ena sidan stan och nästa vecka på andra sidan blir inte lika enkelt...

Att göra sig av med hundarna är inte ett alternativ, inte heller hunddagis och att hitta pålitlig rastare verkar snudd på omöjligt. Möjligen kan killen jag träffar hjälpa till ibland, men vore glad om det gick att lösa utan att vara beroende av det.

Hur ska jag tänka? Hur vanligt är det att man kan påverka vilket ställe man ska ha praktik på? Ska jag försöka hitta utbildningar utan praktik i hopp om att det ska lösa sig med jobb bara utbildningen är fixad?
 
På vuxenutbildning hör det nog ändå till vanligheten att man själv måste söka praktikplats. Jag ska plugga nu och vi ska söka själva. Vi kan få lite stöd från skolan, men vi ska söka själva. När jag gick på komvux så skulle vi också söka själva. Skolan kunde fixa om man inte fick någon plats på egen hand dock.
 
När jag läste på högskola fick man inte välja själv. Jag blev placerad på en praktikplats en timma hemifrån. Jag hade ”giltiga skäl” för att få byta till en praktikplats som bara var 25 min bort.
 
Det låter lovande ändå! Då kanske jag ska kolla upp några sådana utbildningar lite mer ordentligt. Verkar dock som att i princip alla skolor har mestadels dåliga recensioner, men det kanske är så att det bara är de som inte är nöjda som hörs och de nöjda inte tänker på att skriva om det...
 
När jag gick yh-utb för 2 år sedan blev vi tilldelade praktikplats. De tog dock hänsyn till var vi bodde men första perioden fick jag 45 min resväg bort. Sista platsen fixade jag själv då jag redan blivit erbjuden tjänst på den arbetsplatsen. Det var ok det med.
 
Nu har jag skickat ett mail till en skola iaf för att kolla hur det ser ut med utbildningar nästa år. De har bara för i år uppe på hemsidan, men ska jag säga upp mig från jobb eller ta tjänstledigt behöver jag ju lite framförhållning... Planen är att börja plugga i början av nästa år, om det nu inte dyker upp något intressant jobb först vill säga.
 
Vi fick önska. Jag fick inte den jag ville ha och kontaktade då samordnaren som fixade en på bättre avstånd (och där är jag anställd nu).
 
Jag sitter och kollar massor på olika utbildningar. Det känns absolut lockande och jag kan tänka mig allt mellan enstaka kurser till längre utbildningar bara det ökar chansen till meningsfullt jobb, vad spelar nog mindre roll.

MEN många av de utbildningarna jag tittar på har även någon form av praktik inbakat i utbildningen (även om det kallas för olika saker på olika ställen). Är rädd för att då tvingas ta något praktikställe som är så långt hemifrån att jag inte hinner hem på lunchen, att det inte går ihop med hundarna och blir allmänt kaos. Att välja jobb efter ort är ju möjligt, och att flytta om ett bra jobb dyker upp på annan ort går ju också i vissa fall, men att flytta för att man ena veckan ska vara på ena sidan stan och nästa vecka på andra sidan blir inte lika enkelt...

Att göra sig av med hundarna är inte ett alternativ, inte heller hunddagis och att hitta pålitlig rastare verkar snudd på omöjligt. Möjligen kan killen jag träffar hjälpa till ibland, men vore glad om det gick att lösa utan att vara beroende av det.

Hur ska jag tänka? Hur vanligt är det att man kan påverka vilket ställe man ska ha praktik på? Ska jag försöka hitta utbildningar utan praktik i hopp om att det ska lösa sig med jobb bara utbildningen är fixad?
Vi får också söka vår praktik själva. Jag går en YH utbildning som är 2 år.
 
Vi blev tilldelade praktikplatser inom regionen och de gjorde sitt bästa för att alla skulle få en plats hyffsat nära. Blev något byte i sista minuten men skolan löste det utan problem. Var YH jag gick då :)
 
Nu har jag skickat ett mail till en skola iaf för att kolla hur det ser ut med utbildningar nästa år. De har bara för i år uppe på hemsidan, men ska jag säga upp mig från jobb eller ta tjänstledigt behöver jag ju lite framförhållning... Planen är att börja plugga i början av nästa år, om det nu inte dyker upp något intressant jobb först vill säga.
Ja mitt tips är att kontakta skolorna via deras studievägledare eller programansvarig på det program du vill gå, så kan de nog svara på hur det brukar se ut. :) Jag gissar att inom vårdutbildningar blir man mer tilldelad än inom många andra utbildningar (vi fick söka själva, biologi).
 
Ja mitt tips är att kontakta skolorna via deras studievägledare eller programansvarig på det program du vill gå, så kan de nog svara på hur det brukar se ut. :) Jag gissar att inom vårdutbildningar blir man mer tilldelad än inom många andra utbildningar (vi fick söka själva, biologi).
Ja kanske är det många olika inriktningar inom vården och få ställen som kan erbjuda plats med rätt inriktning? Gissar hejvilt :angel: Kommer inte söka vårdrelaterad utbildning, så förhoppningsvis kan jag lösa något själv. Den utbildning jag helst går bör ha många möjliga praktikplatser och det kommer ut annonser om jobb regelbundet. Har redan viss relevant arbetslivserfarenhet inom området och vet att jag trivs med det, så utbildningen skulle mest bli för att fördjupa kunskaperna och få på papper att det verkligen finns där.

Hoppas nu mest på att få tjänstledigt från jobbet bara. I år började någon utbildning i januari, så gissar att det blir likadant nästa år. På mitt jobb är det standard att inte få tjänstledigt förrän ett halvår efter att man frågat om det, men å andra sidan är alternativet att jag säger upp mig och det vill de verkligen inte, så det kanske går att få till något bra ändå...
 
När jag läste på högskola fick vi inte välja praktikplatser själva och jag minns att några fick platser väldigt långt hemifrån och att det inte var helt enkelt att byta plats när restid var enda anledningen.

Men när jag gick på folkhögskola fick vi hitta platser själva :)
 
Jag går en vårdinriktad utbildning och vi blir tilldelade vart vi ska göra vår VFU. Det beror på att skolan har en egen utbildningsklinik med lärare så det är redan klart på förhand att det är där vi får göra vår VFU. Patienterna får välja när dem får remiss vidare om dem vill komma till vår utbildningsklinik där vi studenter får göra praktik under handledning eller till kliniken på sjukhuset där det bara jobbar legitimerade Audionomer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 082
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp