Praktisera i galoppstall

M

matildasandell

Jag skulle behöva hjälp av er galopperfarna om jag som oerfaren galoppmänniska skulle kunna få praktisera i ett galoppstall i ett par månader, det enda jag vill få ut av det är erfarenhet så att jag senare kan söka jobb i galoppstall.
Jag har lite kontakter, vänner som jobbar i galoppstall osv, det jag hade tänkt var att besöka ex Täby Galopp för att gå runt ev. ringa runt och höra om någon kan tänkas ta emot mig.

Tar galoptränare in oerfarna praktikanter? Jag är i övrigt mycket erfaren hästmänniska och har jobbat med hästar på ridskola i snart 3 år.

Vad tror ni? Har ni några tips? :)
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Arbetstempot i galoppstallen är mycket högre än i ridhäststall och man gör mycket på ett helt annat sätt. Så det kan vara lite som att lära sig jobba med hästar på nytt. Men som Camilla skriver så brukar det inte vara svårt att hitta en tränare som man kan få praktik hos. Har en tränare fullt är det bara att gå vidare till nästa!
Så lycka till!
Ps.
Läs gärna Nadja Belanders nya bok om galoppen. Där finns mycket bra info om hur man jobbar och rider i galoppvärlden.
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Tack hörrni, jag har insett att galoppen är som en helt annan värld. Och tack för boktipset också, ska kollas upp!

Kom gärna med fler tips ni som ändå är här och läser!
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Försök gå någon prova på galopp kurs på Strömsholm för Colin Rayner från BRS. Du kan få många bra råd om hur man rider galopphästar där (som en tränare oftast inte hinner med att ge). Är det ont om kurstillfällen så försök få med dig några kompisar. I allmänhet så räcker det med tre, fyra ryttare för att få ihop till en kurs. De brukar inte vara omöjliga. Och det är värt varenda krona!
Du finner länkar till kurserna hos ung galopp...
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Ring inte proffstränare vid middagstid! Många av dem sover middag och väcker du dem är du körd...:angel:

Bäst är att ringa någon gång mellan 7 och 11 eller mellan 16 och 18.:D

En god idé kan vara att läsa deras bloggar så du kan bilda dig en uppfattning om dem innan du ringer.:idea:
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Arbetstempot i galoppstallen är mycket högre än i ridhäststall och man gör mycket på ett helt annat sätt.

Det här kan jag inte hålla med om.
Jag har jobbat i olika stallar i drygt 20 år och jag anser att om något så är tempot LÄGRE i galoppstallet, du har oftast färre passhästar och rätt många dagar jobbar du bara förmiddag.
Visst är det mycket spring på löpdagarna men inte mer än om du åker på en hopptävling och är ensam på fyra hästar som ska gå ett par klasser om dagen.

Visst, är du ren arbetsryttare och bara rider turer så håller du ett högt tempo för att hinna vara på rätt plats i rätt tid.

Det handlar nog mer om i vilket stall du är än om vilken typ av hästar man jobbar med.

Nu när jag provat allt från hobbystall, uppfödning, hopp/dressyrstall på OS nivå och alla sorters galoppstall så väljer jag galoppstallet alla dagar i veckan.
Det är mycket oftare reglerade arbetstider, vita löner och inte hälften så mycket skitgöra!
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Tack igen alla! Jag kan nu meddela att jag praktiserar hos en tränare på Täby Galopp och det är riktigt kul!! :)
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Håller med dig. Väljer alla gånger ett galoppstall framför andra stall. :)
Sedan är det väl lite så att det kan skilja på galoppstallen. De flesta på Täby har som jag upplevt det haft bra arbetsförhållanden. Sedan finns det de stall utanför Täby där arbetsbördan varit hårdare på grund av färre som rider och sköter om hästarna, fler hästar att träna, mer tid krävts för att resa till tävlingar osv. Har fått förmånen att prova på och rida för några tränare och det är rätt stora skillnader i och utanför Täby...
:angel:
 
Sv: Praktisera i galoppstall

Jag har jobbat både på Täby och utanför och även utanför Jägers och det klart att alla stall är olika, det är de även i ridhästvärlden.
Det var bara det du skrev om att tempot per automatik skulle vara högre i ett galoppstall än i ett ridhäststall jag opponerade mig mot!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
708
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 234
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 695
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp