Praktiska frågor i stallet

_Runaway_

Trådstartare
Vi håller på att planera ritningar för nytt stall, och behöver hjälp av er! Det här är vad vi tänkt oss hittills, vad tycker du saknas? Är onödigt? För lite, för mycket?
Sadelkammaren:
*Ett rejält skåp för varje häst. Här ska finnas plats för allt småplock, såsom benskydd, lindor, stallapotek, rykthink/låda, en hylla för schabrak/ländtäcken/andra mindre täcken, linimentflaskor, och ja ni vet allt man har.
*Två sadelhängare per häst.
*Två tränshängare per häst, plus fler krokar för grimmor, grimskaft mm.
*Plats för bord och stolar där man kan sitta och fika/prata.
*Rejäla hyllor för täcken. De täcken som inte används för tillfället får bo uppe på höskullen.
*Fällbara sadelhängare för torkning av täcken.

Foderkammaren:
*"fack" för varje häst där det finns plats för ca 3 fodersäckar. Lock på för fukt/djur mm. (Längs väggen)
*Två hyllor för fyllda foderhinkar, en för morgon och en för kväll.
*Typ bokhylleliknande grej där man kan ställa tillskottsburkar, flaskor, dunkar.

Stallet:
*Det blir en spiltliknande plats bredvid sista boxen och foderkammaren, här tänkte vi ha krokar för grepar, sopborstar mm. Sen två krokar per häst där man hänger höpåsar för morgon och kväll.
*Täckeshängare på varje box.
*Två krokar på varje box, en blir lätt för lite. Behövs kanske ännu fler?
*På ena kortväggen sätter vi upp krokar för grimskaft och ev. grimmor, så att det alltid finns DÄR vid nödsituationer.
*Spolspilta precis innanför dörren (tänkte om där, sen förra tråden).

Mer? Förslag och kritik! Ni ska snart få se en ritning! Ska bara få till en likadan i Paint som jag gjorde på papper.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Det låter mycket bra och genomtänkt! :)

Lite tips för två detaljer, bara...

*Krokar på boxarna-Det räcker nog med en på varje box, för grimma och grimskaft som används dagligen. Annars ser lätt hela stallet plottrigt och överfullt ut, det kan bli tjafs om vilka grimmor som ska användas om det hänger flera framme osv. (Om det är inackorderingar du tänkt dig... :angel: ;) ) Sånt som inte används dagligen kan förvaras i sadelkammaren!

*"Nödgrimskaft" - Har sett i ett stall att man hade hela tavlor/skivor skruvade på väggen på ett par lämpliga ställen, markerade med svart/gul tejp. Där hängde grimmor och grimskaft i lämpliga storlekar, knivar och brandyxor lättåtkomligt.
Utanför stallet fanns linor upphängda så att man lätt kunde släppa ut alla hästarna och slussa dem ner till hagarna om det skulle brinna, utan att riskera att de kom lösa på vägen och sprang bort.
Dessa saker fick absolut aldrig någonsin användas "till vardags"!

Något att fundera på och utveckla, kanske? :idea:
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Tack! Det där med "nödtavlan" var ju riktigt bra! Finns faktiskt plats för det också, om vi följer ritningen vi har nu. Då vet man att det alltid finns där.


Fler tips?
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Hej!
Det låter ju bra det du tänkt.

Tänkte bara komma med ett litet förslag..

*Fällbara sadelhängare för torkning av täcken.

Vi har i vår sadelkammare löst täckestorkningen på så sätt att vi hängt upp begagnade runda gardinstänger i lagom längd för ett täcke i taket.

Vi satte tvättlina igenom gardinstängerna som är av hård plast och fäste i krokar.

Mycket bra för att torka täckena, då de kommer in luft o värme runt om hela täcket.

Din idé funkar säkert också bra, ville bara säga hur vi löste det.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Och jag tänkte vara lite kinkig ;) och klaga på torkningen av täcken i själva sadelkammaren. Om ni ändå bygger nytt vore ett separat torkrum/torkställe för blöta och leria täcken toppen! Det är mycket bättre för lädret i sadlar och träns om inte alla fuktiga täcken finns i sadelkammaren!
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Jo jag vet! Vill också ha ett separat rum för täcken, men än så länge har vi inte funderat ut någon bra lösning på det, men vi är ju inte klara än så vi får se! Men det är ju absolut bästa lösningen.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Täcke som inte används förvaras på höskullen = inte om man vill ha hela täcken utan mushål i.

Vi har byggt ett separat rum som torkrum till täcken längst in på ena kortsidan har vi satt upp djupa ikea hyllor där man just förvarar täcken som det inte är säsong för. Torkrummet är isolerat just för att man skall kunna använda värmefläkt där inne om det behövs och än så länge har inte mössen hittat in där i alla fall.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Kom på ytterligare en sak till din sadelkammare. Hjälmhängare (den typen som är en pinne ut från väggen är perfekta att ha ovanför tränshängarna, en blöt svettig hjälm blir inte fräch om den förvaras inne i ett stängt skåp men torkar på 0 tid på dessa hjälmhängare och de tar nästan ingen plats alls.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Vi har inga möss på höskullen. Och det har funkat i flera år. Torrt och bra där också. De hänger över takstolarna liksom.
 
Sv: Praktiska frågor i stallet

Krokar i taket för torkning av täcken? *syns inte om man inte använder dom* IOfs kanske ni har högt i tak?
 

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 058
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 733
Senast: iddiss
·
Utrustning Hur har ni det i stallet och sadelkammaren? Jag vill fixa om lite i stallet och speciellt i sadelkammaren men vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
765
H
Anläggning Jag kan tänka mig att det finns många andra som liksom jag fått förnyad energi i och med vårens ankomst. När jag var i stallet idag...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
25 330
Senast: _Yggdrasil_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp