Prao på djurklinik

V

velvet

Imorgon börjar min prao på en djurklinik. Jag undrar lite om någon här har praoat på en djurklinik eller kanske jobbar på en sådan och vad man kan tänkas få göra? Skulle vara lite kul att veta :)
 
Jag går som lärling hos en veterinär, som har smådjurs praktik hemma och åker ut till stordjur. Hon har ingen op, och behandlar därför inte benbrott mm.
Jag har fått plocka fram instrument innan operation, kollat narkosen, punktbränna blodkärl, assistera med skalpell och tråd till vet. Sen är det ju städning, instrument rengöring i oändlighet ;)
Men överlag är det så roligt och intressant att vara med vid hältutredningar och hästkastrering mm mm.
Jag har kommit på vad jag ska bli när jag blir stor :rofl:
Det tog några år,,, men djursjukvårdare är "mitt" yrke :bump:
Lycka till och ta en massa egna intiativ!!
Mvh
Sanna
 
hör inte hit.....men hur pass lätt/svårt är det att få en praktikplats hos en vet??
 
Jag har praoat på hästkleniken på Åby travbana. Det var intressant men väldigt segt i början men blev roligare på slutat. Väldigt mycket städande, sopande och mockande :crazy:! Man fick fylla på bomull och kanyler och sånt. Vara med, följa efter och titta på. Häftigt att se operationerna. Personalen var väldigt trevlig och det underlättade.

Det var lätt att få platsen, jag ringde vara i väldigt god tid och bokade plats.
 
jag var på paro hos våra veterinärer som kör runt till "stora" djur, har hästklnik på torsdagar och smådjursmottagning varje dag hemma på stationen.
tyvärr var jag bara med tre dagar då jag fick influensa de två sista.

spruta både kor, katter, hästar, hundar. Vara med vid streptokoptrer och så var det två till laborationer och säga vilka bakterier det var de hade, var med vid besiktningar och kastreringar och smådjursoperationer.

Vi har nyss köpt en connemaravalack och inte visste jag då för ett år sen när dom besiktiade han första gången (på min prao)och han inte gick igenom att han skulle stå i vårat stall som min systers ponny ett år senare. det var egentligen rätt roligt.
 
jag pryade en vecka hos en distiktsveterinär när jag gick i 8:an. Jag fick dock inte göra så mkt mer än titta på, hålla saker, fixa kaffe. jag vet dock vad jag inte vill jobba som för jag tål inte sprutor och blod så speciellt bra kan jag säga... höll på o svimma dagligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 390
Senast: Sootie
·
Skola & Jobb Hej allesammans! Jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja jobba med när jag blir vuxen då det börjar närma sig gymnasieval. Ett...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp