TinyWiny

Trådstartare
Vad kostar eran hästs prascend?
Hur får ni i dem tabletten? Går den att krossa och slamma upp i spruta?
 
Sv: Prascend

2100 kr för 160 tab :eek:
Jag la hans 1½ tabl i en liten mugg med vatten, där den löstes upp. Sedan spruta i munnen med 2 60mlsprutor
 
Sv: Prascend

Vad f-n!!! 2100 kr för 160 tabletter var vad veterinären fick besked om att det skulle kosta när hon ringde in receptet till mig. Jag fick betala 3400,82 kr för 160 tabletter :mad: Det blev en liten chock kan jag säga men de på apoteket menar att hon fått fel uppgifter :grin: Men då måste det ju vara fel om du fick betala 2100 kr.
 
Sv: Prascend

Men vad konstigt :confused: Eligt min veterinär så ska det bli billigare nu eftersom det är påväg att licensieras i Sverige nu och då brukar priserna sjunka inte höjas.
 
Sv: Prascend

Prascend skall inte krossas!!!! Inte heller lösas upp i vatten. De skall ges hela! De verkar inte smaka dåligt, så inget större problem att få i dem. Jag tar en handfull lusernpellets och lägger tabletterna (5 st) på, så mumsar han i sig allt. Händer han spottar ut en tablett ibland, men då plockar jag upp den och tar lite mer pellets så han får i sig. Viktigt att ge tex på ren stallgång så man är säker på att de verkligen får i sig medicinen.

Så det var cushing han hade?

De skall ligga runt 2000-2500 kr. Tror djurapoteket tar 2600 så kolla med dem. Jag beställer mina från djurapotek i England nu (det får man göra pga EU) och det blir något billigare (eller ja, ganska mkt billigare med tanke på att jag måste ge 5 mg/dag).

I USA finns fortfarande sk compounded pergolide som kostar 1/4 av Prascend. Känns orättvist. Tydligen är pergolid inte så dyrt att framställa, det är BI som tjänar fett på att flå oss med sjuka hästar. :crazy:
 
Sv: Prascend

Min vägrade äta dem blandat i mat, så spruta i munnen var det ända sättet att få i dem...
Men så var han med all medicin...
 
Sv: Prascend

2190 kronor för 160 tabletter på 1 mg ( Räkning från i går så helt aktuellt pris! )
Djurapoteket Eskilstuna
 
Sv: Prascend

Okej då vet jag att de inte ska krossas. Jag gav honom den gömd i en liten bit morot igår men det var ju bättre förslag att ge med lusernpellets. Det känns inte riktigt bra att ge honom morot för även om biten är liten så vet man ju inte vart gränsen för att nytt fånganfall går.

Ja vi har inte kunnat ta något prov utan behandlar utifrån symptom så får vi hoppas att det hjälper.

Min veterinär hade ringt apoteket idag och enligt dem så ligger priset idag på 3400 kr. Det är ju mycket märkligt att det kan vara billigare för andra :confused:

Du får väldigt gärna pm:a hur du gör för att beställa ifrån England.
 
Sv: Prascend

Hm, mycket märkligt att det kostade mig 3400 kr... Jag ska gå till apoteket och ta en diskussion med dem tror jag :mad:
 
Sv: Prascend

Det går bra att lösa upp dem i lite vatten och ge med spruta i munnen. Det står t om på bipacksedeln.
 
Sv: Prascend

+ Soffan74

Okej då vet jag att den går att lösa upp om det skulle behövas. Min bipacksedel är på tyska och jag är inget vidare på det så det var därför jag undrade. Idag gav jag honom tabletten ihop med några linfrökakapellets och det fungerade väldigt bra så det blir nog så jag ger honom i fortsättningen med för det var smidigt och enkelt :)
Något som är bra i allt elände...
 
Sv: Prascend

Men inte krossas först! Det är farligt för personen som hanterar medicinen, isf bör man bära skyddsutrustning för att inte andas in dammet.

"Prascend Tablets should
not be crushed due to the potential for increased human exposure and care should be taken to minimize exposure when splitting tablets."
 
Sv: Prascend

Betalar 904kr för 60st tab. Damen äter 1 ½/ dag, lägger det i en spruta drar in vatten och låter det lösas upp och skakar, funkar super då min lätt sorterade ut dom innan och spottade ut :crazy:
Hörde att de skulle sluta med 100pack :confused: därför fick jag två 60 pack nu sist, verkar ju dock bli billigare ändå :idea: köper igenom Apovet.
 
Sv: Prascend

Tyvärr har detta blivit en aktuell tråd för mig också, så jag läser tacksamt era synpunkter om prascend. Min ponny skulle fått recept (eller har fått) på pergolide, men enligt veterinären så är det slut över hela Sverige (inkommer ca 9 oktober). Jag frågade henne om Prascend men hon visste inte vad det var för medicin, men här verkar det ju som om ni får det till era cushinghästar, eller blandar jag ihop det med EMShästar? Hur gör ni när ni betäller från England med recept etc? Som sagt har ni tips och råd så tas de tacksamt emot, vår 19årige welshponny diagnosticerades förra veckan:cry:, men vi hoppas att medicin skall hjälpa
Tackar // Nina
 
Sv: Prascend

Prascend och Pergolid är samma sak fast olika tillverkare. Pergolid har varit svårt att få tag på länge så därför skriver de flesta veterinärer ut Prascend istället.
För att beställa ifrån England så pm:a Centatur, hon vet hur man gör. Du kan också pm:a Soffan74, hon har tabletter att sälja som blev över sedan hon fick ta bort sin häst.
Tråkigt att din häst blivit sjuk. Hoppas att din svarar lika bra som min. Efter bara en vecka hade svullnaden över ögonen gått ned jättemycket och nu efter 21 dagar är det bara synligt om man vet om det.
Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
584
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni för storlek på eran mattespadd jämfört med storlek på sadeln? Går i tankarna att införskaffa en mattespadd till...
Svar
7
· Visningar
288
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
7
· Visningar
373
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp