Prata engelska* inför barnen

* eller annat språk de inte behärskar

Gör ni det? Om vad/i vilka situationer? :)
När vi snabbt behöver samråda eller informera varandra om ståndpunkt kring något som rör barnen. Det brukar vara en mening per part och sen är vi klara så det är ingen lång stunds utestängning.
 
Ja, det händer rätt ofta hos os (med dotter som fyllde 2 i somras). När det gäller planer som ska ske längre fram än några dagar, när det gäller om det är läge för kaka, glass eller annat eller om det vore bättre att vänta, när det gäller planer som dottern vill vara med på men som är opraktiska av olika skäl (typ följa med till jobbet osv), eller om nära och kära som ska komma/ska höra av sig men när vi inte vet när. Ibland bokstaverar vi istället, men dottern har knäckt koden för klass, fika och lite andra ord, så då är engelska en bra lösning.
 
Ähh, det är ju superbra när dom var små och man var fikasugen men inte visste om den andre var klar med sitt.
-Are you ready for an icecream moment?
För hörde dom ordet glass så avbröts all lek och det tjatades så man blev blå. Och ordet glass kunde höras genom två stängda dörrar...
 
Mja.. det vet jag inte om jag vill säga. Någon gång har det väl hänt men jag kan inte komma på om vad. Tror det har varit innan om planering för godisätandet när barnen ränt runt benen på en eller liknande. Säga godis=barn uppe bland molnen. Nu får vi kommunicera via text om det för de är helt med på vad vi pratar om ändå.
 
* eller annat språk de inte behärskar

Gör ni det? Om vad/i vilka situationer? :)
Jag tolkade frågeställningen helt annorlunda. När vi umgås med engelspråkiga vänner, vilket vi gör ganska ofta, så talar vi engelska även med barnet.

Att tala engelska i syfte att hon inte ska förstå brukar vi undvika. Men det har hänt ett par ggr i speciella situationer.
 
Det hände väl någon enstaka gång när dottern var liten (och då som andra sagt i samband med att bestämma efterrätt eller göra något kul som inte är helt säkert ännu), men vi hade det inte satt i system.

Däremot använde vi ofta omskrivningar, bokstaveringar och engelska för att HUNDEN inte skulle förstå! :rofl: Han hade ju inga som helst problem med att snappa upp ord som "äta", "mat", "kommer", "åka", "gå ut", "boll" osv och kunde gå upp i väldigt i varv om han trodde att vi pratade om nåt kul han skulle få vara med på :D
 
Det hände väl någon enstaka gång när dottern var liten (och då som andra sagt i samband med att bestämma efterrätt eller göra något kul som inte är helt säkert ännu), men vi hade det inte satt i system.

Däremot använde vi ofta omskrivningar, bokstaveringar och engelska för att HUNDEN inte skulle förstå! :rofl: Han hade ju inga som helst problem med att snappa upp ord som "äta", "mat", "kommer", "åka", "gå ut", "boll" osv och kunde gå upp i väldigt i varv om han trodde att vi pratade om nåt kul han skulle få vara med på :D
Haha på kvällen om vi funderar på om hundarna är hungriga säger vi "tror du dom är ordet vi inte säger högt" eller "ska vi ge dem det där i deras skålar". Säger vi äta, hungrig, kvällsmat så blir det världens show
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 521
Senast: Harrysen
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: Badger
·
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: Filmare UR
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp