Prata hållning med 9-åring?

95johsv

Trådstartare
Mitt barn har dålig hållning över nedre delen av ryggen. Svankar gärna alldeles för mycket, magen putar ut med oaktverade muskler. Jag har pratat hållning på hästryggen där det sitter mycket bra i balans ovh använder sig av muskler korrekt.

Jag har bett barnet sträcka på sig som på hästryggen samt dra in naveln till ryggen ibland när det inte är på hästen bara för att se att det klarar det. Vilket det gör men med ansträngning.

Det sista jag vill är att orsaka dålig kroppsmedvetenhet men ändå stoppa framtida ryggproblem.

Hur gör man? Vi pratar om kroppen som en tillgång, kan ta oss dit vi vill, behöver byggstenar, energi och träning. Precis som hjärnan. Om man gör sig illa tar man hand om det oberoende om det är fysiskt eller psykiskt. Ordet bantning kommer från tidningen Kalle Anka där Björnbusarna skulle banta för att rymma bara för att ge lite perspektiv.
 
Funderar över mig själv och hur min mormor alltid tjatade om att jag skulle sträcka på mig och inte släpa fötterna när jag gick. Varför? För att man ska gå ordentligt.

Behöver det vara så negativt att säga till?
 
Mitt barn har dålig hållning över nedre delen av ryggen. Svankar gärna alldeles för mycket, magen putar ut med oaktverade muskler. Jag har pratat hållning på hästryggen där det sitter mycket bra i balans ovh använder sig av muskler korrekt.

Jag har bett barnet sträcka på sig som på hästryggen samt dra in naveln till ryggen ibland när det inte är på hästen bara för att se att det klarar det. Vilket det gör men med ansträngning.

Det sista jag vill är att orsaka dålig kroppsmedvetenhet men ändå stoppa framtida ryggproblem.

Hur gör man? Vi pratar om kroppen som en tillgång, kan ta oss dit vi vill, behöver byggstenar, energi och träning. Precis som hjärnan. Om man gör sig illa tar man hand om det oberoende om det är fysiskt eller psykiskt. Ordet bantning kommer från tidningen Kalle Anka där Björnbusarna skulle banta för att rymma bara för att ge lite perspektiv.
Antar att ni går på typ balett, fotboll, jumpa, jutsu eller något? För annars kan det ju vara att det behövs mer kroppskontroll och styrka från någonting sådant som också bygger på att man står på fötterna.

Annars är vi också sådana som säger till när fötter släpas o sådant (om inte annat så för att skorna går sönder och man snubblar).
 
Jag svankar naturligt, och det är inte en lätt att göra ngt åt när man är vuxen. Jag får ofta ont i ryggen pga av det. MEN! Det handlar inte så mkt om mage och rygg som det handlar om höft och höftböjare! Just mage äe ju känsligt att prata om dessutom. Det viktigaste du kan göra är att lära barnet att "dra in svansen mellan benen", alltså att vinkla om bäckenet så svanken aktiveras. Det kan man säkert göra lite till en lek också. Kanske prova på lite yoga med barnet för att öka rörligheten där (svankar man har höftböjarna blivit korta) och lära kroppsmedvetenhet.
 
Det jag upplever som svårt är att jag blir ignorerad, och om det då blir tjatigt samtidigt som förtonåren så är set lättare att det slår över.

Ska prova tipsen om att jämföra med att släpa fötter och det slitaget det ger.

Barnets intresse är ridning, dans och gympa. Alla påtalar nedre delen av ryggen.

@_Zvea_ ska prova ditt tips om förändrat fokus, tack!
 
Det jag upplever som svårt är att jag blir ignorerad, och om det då blir tjatigt samtidigt som förtonåren så är set lättare att det slår över.

Ska prova tipsen om att jämföra med att släpa fötter och det slitaget det ger.

Barnets intresse är ridning, dans och gympa. Alla påtalar nedre delen av ryggen.

@_Zvea_ ska prova ditt tips om förändrat fokus, tack!
Jag kan förstå att ditt barn inte vill prata om det. Jag hade troligtvis känt mig observerad och bedömd om jag var i ditt barns sits. Jag hade släppt det.
 
Mitt barn har dålig hållning över nedre delen av ryggen. Svankar gärna alldeles för mycket, magen putar ut med oaktverade muskler. Jag har pratat hållning på hästryggen där det sitter mycket bra i balans ovh använder sig av muskler korrekt.

Jag har bett barnet sträcka på sig som på hästryggen samt dra in naveln till ryggen ibland när det inte är på hästen bara för att se att det klarar det. Vilket det gör men med ansträngning.

Det sista jag vill är att orsaka dålig kroppsmedvetenhet men ändå stoppa framtida ryggproblem.

Hur gör man? Vi pratar om kroppen som en tillgång, kan ta oss dit vi vill, behöver byggstenar, energi och träning. Precis som hjärnan. Om man gör sig illa tar man hand om det oberoende om det är fysiskt eller psykiskt. Ordet bantning kommer från tidningen Kalle Anka där Björnbusarna skulle banta för att rymma bara för att ge lite perspektiv.
Jag skulle se det så här.
Svankar barnet så mycket att det kan bli ryggsmärtor av det? I så fall, kontakta sjukvården och en barnsjukgymnast.
Annars - vi är alla skapta olika. När jag var barn fanns en tjej i en parallellklass (från lågstadiet) som var väldigt svankryggig. Hon idrottade på elitnivå i många år.
 
Jag kan förstå att ditt barn inte vill prata om det. Jag hade troligtvis känt mig observerad och bedömd om jag var i ditt barns sits. Jag hade släppt det.

Håller med här. Om barnet rör på sig kommer hon få muskler av det.

Jag fick höra mycket om svanken när jag var liten. Mamma visade övningar jag skulle göra, vilket jag gjorde för svankryggig skulle man ju inte vara förstod jag. Utvecklade ett kroppshat för jag fick aldrig bort svanken hur mycket jag än tränade. Hela högstadiet igenom hade jag långa koftor som döljde svanken och min putiga rumpa. Är över 30 idag och ser ut som jag svankar ännu pga putig rumpa, aldrig haft problem med ryggen hittills, däremot skäms jag fortfarande för min rumpa.
 
Prata hållning kan man göra i specifika situationer som i ridningen t ex där instruktioner har sin plats men inte när som helst i vardagen. Det leder så lätt till en känsla av att vara fel. Bättre att uppmuntra rörelseglädje så kommer musklerna utvecklas med automatik. För nej, man får inte ryggproblem bara av att vara svankig. Man får ryggproblem av att muskelkorsetten är för svag och människan därmed säckar ihop.
 
Ja, det är ju era exempel som jag är orolig för. Orsaken att jag skapade tråden.

Provade efter lite tankar här att visa att stoppa in svanskotan. Det gick inte. Förklarade då att det var värdefullt för både ridning och dans. Tar det därifrån och ser! Stallet imorgon, tänkte då visa hur det fungerar därpå och se om motivationen kommer.
 
Min mamma tjatade alltid på mig om hur jag gick. Kutryggig, kobent och pronerar och släpade fötterna. Jag är nu 52 och gissa om jag löd mamma? Har alltid haft en bra sits i ridningen och en jäkligt stark kropp. Angående proneringen hade jag ju behövt sulor och inte tjat.
 
Jag har nog alltid haft en rejäl svank och dåliga magmuskler, inget jag lidit eller lider av. Hade mina föräldrar tjatat på mig om det som liten hade jag nog sett tillbaka på det idag med besvikelse.

Ditt barn verkar ju träna en del, nöj dig med det och de muskler barnet får av det.
 
Ja, kommer definitivt inte tjata ang hållningen. Det är dansen som det kom upp via, och där är jag inte med.

Kommer som sagt visa när jag rider lite, och be barnet härma för att se om det går då. Går det kommer vi träna på det precis som annan hjälpgivning. Behövde få liten knuff i tanken. Tack!
 
Ja, kommer definitivt inte tjata ang hållningen. Det är dansen som det kom upp via, och där är jag inte med.
Barnets intresse är ridning, dans och gympa. Alla påtalar nedre delen av ryggen.
Alltså, här blir jag lite fundersam.
Vad har personerna som påtalar detta för kvalifikationer? Kan de på riktigt avgöra om det handlar om dålig hållning och svaga magmuskler, eller om det faktiskt är så att ditt barn är skapt så?
(jag tänker att ledare för barngrupper, oavsett inriktning, väldigt sällan är de mest utbildade...)
Innan du börjar påtala problemet för barnet, ta reda på vari problemet ligger! Behöver hon stärka muskelkorsetten, så är det väl vettigt att göra det. Men om hon faktiskt svankar för att hennes kropp är byggd så, då blir det ju jättefel om det ska påpekas hela tiden.
Jag skulle nog vilja påstå att en 9-åring som rider, dansar och gympar borde ha en tillräckligt bra muskulatur för att kroppen ska må bra.

(Att ett barn hamnar fel i sadeln kan lika gärna bero på att sadeln inte är anpassad efter barnets förutsättningar och/eller ligger fel på hästryggen. )
 
Alltså, här blir jag lite fundersam.
Vad har personerna som påtalar detta för kvalifikationer? Kan de på riktigt avgöra om det handlar om dålig hållning och svaga magmuskler, eller om det faktiskt är så att ditt barn är skapt så?
(jag tänker att ledare för barngrupper, oavsett inriktning, väldigt sällan är de mest utbildade...)
Innan du börjar påtala problemet för barnet, ta reda på vari problemet ligger! Behöver hon stärka muskelkorsetten, så är det väl vettigt att göra det. Men om hon faktiskt svankar för att hennes kropp är byggd så, då blir det ju jättefel om det ska påpekas hela tiden.
Jag skulle nog vilja påstå att en 9-åring som rider, dansar och gympar borde ha en tillräckligt bra muskulatur för att kroppen ska må bra.

(Att ett barn hamnar fel i sadeln kan lika gärna bero på att sadeln inte är anpassad efter barnets förutsättningar och/eller ligger fel på hästryggen. )

Har idag tack vare er frågat dansen, utan att få svar. I ridningen kan barnet stoppa in svanskotan och tack vare det nu få bättre och mer balanserade avsaktningar. Så nu är det jättelycklig över dessa och väldigt på att träna på övergångar. Jag är helt nöjd med mig själv att istället för att reagera först att fundera, fråga och få bra tankar. Från golvet kan det inte stoppa in svanskotan men med intresset från hästryggen kommer det utan jag säger ett ljud, eller inte men då finns tekniken och styrkan ändå!

Tack buke för att ett barn slipper tjat om just detta :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp