Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Taskig_kollega

Trådstartare
Skriver anonymt eftersom jag absolut inte vill riskera att den berörda personen eller någon i närheten kan förstå, framför allt eftersom jag inte vet vad konsekvenserna blir...

Saken är den att min arbetsgrupp förra veckan som vanligt hade veckomöte där vi planerade kommande veckan. Det blev då lite diskussioner mellan några i gruppen, men ingen direkt konflikt eller så. Tänkte inte mer på det. Dagen efter hade jag ett spontant möte med vår chef om en sak, och då frågar han om vad jag tycker om en kollega. Jag var ärlig och sa som det är, att jag tycker att den personen är ganska oengagerad i sitt arbete och att det är svårt att få svar och leveranser när man ber om något. Jag sa också att det kanske är för att personen är blyg och inte riktigt vågar fråga om det är något som är oklart (personen är ung och ny hos oss och har vad jag vet inte jobbat på liknande ställen tidigare). Då säger chefen att han överväger att låta den här personen sluta hos oss och ta in en ny.

Nu har jag tänkt på det här samtalet i en vecka och kan inte sluta gräma mig över vad jag sa till chefen. Jag trodde inte att det skulle få sådana konsekvenser för personen ifråga :crazy: och var absolut inte menat att prata "skit". Jag var bara ärlig (och mer konstruktiv i mina exempel än vad jag skriver ut här, men vill undvika igenkänningsfaktor) och tänkte väl inte mer än att chefen behöver veta hur gruppen mår och fungerar. Jag är rätt säker på att minst en annan person uttryckligen har klagat på personen ifråga till chefen, men jag har ingen aning om fler har gjort det.

Jag tror som sagt att den här personen "bara" är lite ung och omogen, och säkert kan växa till sig i sin roll. Det känns lite hårt med avsked från eventuellt första jobbet...eller är det sånt man får ta? Är det jag som är för blödig och har fått mina moderkänslor väckta :p?

Kan tillägga att för egen del har jag inget ont av vad personen gör (eller snarare inte gör), jag är inte direkt beroende och den dagen jag blir skulle jag nog försöka guide lite mer (om det nu är så att det handlar om okunskap och/eller rädsla, jag vill ju inte att det slutar med att jag gör jobbet om det verkligen är en latmask...:cautious:) (Jag vet inte hur andra, som är mer beroende av personen, ser det och det får ju stå för dem vad de säger till chefen. Jag grämer mig över min egen del i det här...)

Hjälp mig med lite input! Var jag en elak kollega? Eller gjorde jag rätt som var ärlig?
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Chefen ställde en fråga och fick ett ärligt svar av dig.
Kanske hade de redan ögonen på den kollegan och ditt svar var det som bekräftade vad de redan hade på känn.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Sålänge man kan säga samma sak till personen är det inte fel att säga det om personen till någon annan
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Fast va? Bedriver ni välgörenhet eller? Självklart ska människor som inte klarar av att göra sitt jobb inte få vara kvar ifall det finns andra alternativ.

Tyvärr finns det för många inkompetenta människor på platser de inte förtjänar. Och om de gör livet sämre för dig och för de andra på arbetsplatsen är det lämpligt att antingen styra upp människan eller säga upp densamme.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Chefen ställde en fråga och fick ett ärligt svar av dig.
Kanske hade de redan ögonen på den kollegan och ditt svar var det som bekräftade vad de redan hade på känn.

Jag är chef och jag uppskattar ärliga medarbetare. Jag skulle aldrig fråga en annan medarbetare om dennes åsikt förrän jag själv fått indikationer från annat håll eller uppfångat saker själv som jag känner jag behöver/vill få bekräftade.

Det kan vara så att personen inte är "vuxen i uppgiften" men inte inser det själv, behöver mer stöd från mig som chef, passar inte för arbetsuppgiften osv osv. Som chef är det mitt ansvar att se till att både den medarbetare samt övriga i teamet mår bra. Ibland är det bästa både för den medarbetaren och företaget att samarbetet avbryts (har varit i den sitsen själv)- Så nej, jag tycker inte du "skvallrade"
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Utrifrån det du beskrivit så är det i mina ögon inte att prata illa eller prata skit om en kollega alls.

Chefen frågade och du svarade ärligt.

Man måste ju faktiskt få våga vara ärlig om det är något man tycker en kollega missköter. Sen finns det olika sätt att lägga fram det eller ta upp det, men nej du har inte gjort något fel.

Sen är det chefens uppgift att avgöra vad som bör göras utefter vad denne får uppgifter om. Om denne tycker att det kan vara dags att säga upp personen i fråga, är du säkerligen inte den första att bli tillfrågad och med största sannolikhet har din kollega fått flera chanser på sig men chefen känner kanske att det inte fungerar längre, kanske på tidigare klagomål eller annat men vill försäkra sig om att denne gör rätt val. Frågan var säkert ställd med andra ord för allas skull precis som inlägget ovanför, så är det ibland att alla inte passar på alla arbetsplatser och det är bäst för alla om personen slutar ink den själv
 
Senast ändrad:
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Jag tycker inte du har gjort fel eftersom du svarade på en fråga. Vad skulle du annars gjort? Ljugit för chefen för att skydda kollegan? Sedan kan du ju om du vill vara snäll mot nykomlingen hinta om att den uppfattas som lat och att den bör bättra sig om den ska få vara kvar. Säg som det är att andra kollegor irriterar sig på denne.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

På en rak fråga från chefen - vad skulle du sagt? Skulle du ljugit? Vägrat svara?

Nej, självklart ska man uttala sin uppriktiga åsikt om den efterfrågas, särskilt i yrkesmässiga sammanhang. Vad som sedan händer med den åsikt du lämnat, det är upp till mottagaren. Inte ditt ansvar i det här fallet.

Om jag frågar en anställd om en annan anställd, är det för att jag redan har en bild av något som jag vill verifiera eller förkasta. Hittills har jag inte haft anledning att förkasta eller omvärdera. Tråkigt nog.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Tack för era svar! Ni verkar vara överens. Kanske kan sova bättre i natt då :) Jag hoppas ju att chefen frågade mig för att han har förtroende för mig, och att jag har varit med ett tag. Men jag vill inte verka vare sig inställsam eller skitsnackande.

Det är väl det att jag tycker att chefen gör det lite lätt för sig som bara byter ut personen, istället för att stötta lite mer, kanske nån av oss äldre kan fungera lite som mentor eller något. Eller bara ge lite mer tid så att hon inser att det är såhär det är att jobba :p

Hade det varit en "riktig" anställning hade man nog ansträngt sig lite mer från arbetsgivarens sida (de flesta av oss kommer från bemanningsföretag), nu byter chefen bara ut personen. Det är väl det som stör mig lite, alla är inte stjärnor på jobbet i början (eller i perioder i livet), finns det inte plats för en på arbetsmarknaden då? Jag var inte heller så duktig i början, även om jag faktiskt åtminstone frågade om saker jag inte kunde och var ambitiös i mitt arbete redan från start. Den här personen är ju inte direkt medvetet slö eller motarbetande, sprider inte negativ stämning etc. Det är mer att svar kanske uteblir (får "jaga", men det gäller ju många inte minst alla våra "upptagna" chefer...:cautious:), "ser" inte vad som behöver göras utan måste alltid få direkt order och instruktioner. Jag tycker som sagt att det handlar om någon som är ung och oerfaren, och en smula naiv inför livet möjligen (bor t ex hos sina föräldrar fortfarande). Dock arbetar jag väldigt sällan i samma arbetslag och/eller skift som personen så det är faktiskt möjligt att de kollegor som arbetar närmre inte har en lika förlåtande inställning...Det är nog jag som är naiv och blödig. Jag tycker bara att det är lite sorgligt att se när det inte går så bra för en ung människa i början av sitt arbetsliv :(
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Det kan ju också vara just så att det är fel person på fel plats, även om hon själv inte inser det. Arbetsplatser behöver ju ha fungerande personal för att fungera bra och jag kan nog förstå om arbetsgivaren försöker pussla för bästa möjliga personalgrupp, om det nu finns möjlighet till det.

Sen måste man också inse att alla människor är olika. Jag är varken ung (eller det kanske jag är, är ju bara 45...??) eller oerfaren men jag fungerar ändå bäst om jag har tydliga direktiv på vad det är jag ska göra. Ge mig ett antal uppgifter och jag slutför dem till full belåtenhet, men jag skulle mycket väl kunna bli sittande på rumpan och inte "se vad som behöver göras" om jag inte har fått raka direktiv om vad det är jag ska titta efter som skulle kunna behövas göras.
Nu känner jag mig själv rätt bra på den fronten, så jag söker mig till jobb med tydliga uppgifter för att slippa hamna i just såna situationer där jag anses vara oförmögen att se vad som behöver göras.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Men varför tipsar du inte personen om vad den kan förbättra innan det går för långt. Även om personen nu skulle få kicken är det ju bättre att veta VARFÖR man får kicken. Jag hatar den svenska mentaliteten när alla ska vara så snälla och det ska råda konsensus överallt och ingen vågar säga något. Jag känner igen det från min egen arbetsplats där saker och ting får spåra ur rejält innan det händer något. Då är det väl mycket bättre att ge feedback direkt, så man kan ändra sig? Tycker jag i alla fall!
 
Senast ändrad:
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Och jag anser att det kan vara okej också att då ge chefen lite konstruktiv kritik..eller kritik, men om det är så som du känner av att personer byts ut allt för lätt så kan man ju flika in "vi kanske ska vara tydligare så kanske xx tar sig an sina uppgifter på ett bättre sätt?" "eller har du något förslag på hur vi ska göra? Det kan ju vara jobbigt att ta in nya personer också"..

För det kan också vara en nackdel för medarbetare om det ska komma in nya hela tiden som ska läras upp på arbetsplatsen..isf är det bättre att de får en chans till, till att läras upp ordentligt. Och dessutom i mina ögon om folk byts ut ofta är det nåt fel på arbetsplatsen snarare än personer som kommer in många gånger, dålig organisation eller annan orsak.
Personal ska ju inte bytas ut åt höger och vänster heller


Men det är svårt att säga..men i första hand så bör ju andra medarbetare ha försökt att ge personen feedback också, funkar inte det kanske chefen har nåt förslag på vad som kan göras innan folk ska behöva sägas upp. Däremot om personen är ett solklart fall som trots alla försök inte bättrat sig så är det inget konstigt om man får sluta
 
Senast ändrad:
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Men varför tipsar du inte personen om vad den kan förbättra innan det går för långt.

Jag förutsätter egentligen att chefen hos oss och den ansvarige på bemanningsföretaget som personen kommer ifrån har ett samtal både inför en chans att bättra sig och inför ett avslut. Dock är jag inte säker på att det kommer att hända...men jag vet inte om jag ska blanda mig i det, blir inte det som att jag blandar mig i chefens uppgifter? Personen och jag är inte direkt nära, så jag vet inte riktigt hur jag på ett naturligt sätt skulle ta upp det. Vi har jobbat tillsammans några gånger, och så ser jag ju vad som händer i våra arbetslag (och som sagt varit med ett tag, så jag har rätt bra övergripande koll). Men det känns ändå som att jag står lite vid sidan av det som händer (och kanske var det också en anledning till att chefen frågade mig, för att komma utanför den närmaste gruppen...?)
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Men det är svårt att säga..men i första hand så bör ju andra medarbetare ha försökt att ge personen feedback också, funkar inte det kanske chefen har nåt förslag på vad som kan göras innan folk ska behöva sägas upp. Däremot om personen är ett solklart fall som trots alla försök inte bättrat sig så är det inget konstigt om man får sluta

Solklart tycker jag inte att det är i det här fallet, det är därför jag går och har dåligt samvete ifall jag nu bidragit till att någon får sparken...

Jag hoppas att de som jobbar närmre har försökt att ge feedback och så. Jag har faktiskt inte tagit upp det med dem efter samtalet med chefen, just eftersom jag inte vill bidra till att det blir "snack" om enskilda personer. Jag får nog lita på att chefen gör sitt jobb, och att de som är närmre berörda är inblandade om det behövs och sedan försöka släppa det. Jag har ju förstås inte hela bilden heller, så det kan ju ligga mer ansträngningar bakom som inte jag känner till. Och så kanske det som någon sa, vara fel plats för personen helt enkelt. Bara för att jag trivs och gillar mitt jobb så är det ju inte rätt för alla, och då kanske det är bättre att byta istället för att traggla sig vidare.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Så länge du varit ärlig och står för vad du sagt (även till kollegan) tycker jag inte du gjort något fel.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Så länge du varit ärlig och står för vad du sagt (även till kollegan) tycker jag inte du gjort något fel.

Ja, det där är väl nyckeln. Så länge du sagt samma sak till tjejen det berör så är det väl OK.
 
Sv: Prata illa om kollega till chefen, är det OK?

Jag tycker att du betett dig bra.

På mitt jobb har vi en person som under flera år misskött sina arbetsuppgifter. En del arbetskamrater har känt till det hela tiden, jag upptäckte det i sensomras under personens semester. Jag larmade chefen (det var ganska allvarliga försummelser) som gjorde - ingenting.
Eftersom chefen tidigare varit underställd den kollega som inte gör sitt jobb.

Under hösten har vi fått en ny chef som blivit varse problemen och försöker göra något åt det.
Jag har "snokat" kring hur personen sköter vissa arbetsuppgifter och sett att slarvet fortsätter. Därför har jag larmat chefen igen, vilket lett till vidare försök till åtgärder.

Kanske fult att "snoka" i mitt fall, men det kan ge ganska stora konsekvenser för tredje man i det här fallet så trots att det inte är min roll, så är det på något sätt mitt ansvar.

Många andra arbetskamrater jobbar övertid och får ta mycket stryk för att skyla över den här personens sätt att slarva.
Den som nog drabbas minst, är jag.

Det är väldigt knepigt.

Å ena sidan ser jag att personen beter sig på ett potentiellt farligt sätt och egentligen inte borde fortsätta sin tjänst.
Å andra sidan skulle uppsägning/avslut på tjänsten innebära stora belastningsnackdelar för mig, för personen är ändå ansvarig för sitt vilket innebär att jag inte har ansvaret för de uppgifterna och därmed "drabbas minst".

Det är inte så sällan som någon person fungerar mindre väl.
Det kan vara relativt enkelt att åtgärda tidigt i en anställning men desto svårare när det gått en tid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 405
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 255
Senast: ako
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp