Prata med barn om Covid-19

pudsey

Trådstartare
Hur har ni pratat med era barn om Covid-19/Corona?

Vi är i full lock down här i UK så vi har varit rätt så öppna med att det finns ett virus som gör att man kan bli sjuk och pga det så måste vår 5åring vara hemma från skolan och pappa jobbar hemifrån (jag räknas som key worker och jobbar minst 3 kvällar i veckan) även skolan har pratat med barnen om det innan de stängde och lite mer ingående än vad vi var.


Vi är inne på 4e veckan hemma, och nu undrar hon när hon får träffa andra utanför familjen igen och när skolan börjar igen. Det är jobbigt att inte har ett svar på frågan, men vi är ärliga med att vi inte vet och sen pratar vi om vad vi ska göra när lock down är slut.


Tips på underhållning och pyssel tas tacksamt emot också. Hittills har vi gjort regnbågar med pennor, pärlor, händer och fötter. Efter en storm kommer alltid en regnbåge.
 
Hur har ni pratat med era barn om Covid-19/Corona?

Vi är i full lock down här i UK så vi har varit rätt så öppna med att det finns ett virus som gör att man kan bli sjuk och pga det så måste vår 5åring vara hemma från skolan och pappa jobbar hemifrån (jag räknas som key worker och jobbar minst 3 kvällar i veckan) även skolan har pratat med barnen om det innan de stängde och lite mer ingående än vad vi var.


Vi är inne på 4e veckan hemma, och nu undrar hon när hon får träffa andra utanför familjen igen och när skolan börjar igen. Det är jobbigt att inte har ett svar på frågan, men vi är ärliga med att vi inte vet och sen pratar vi om vad vi ska göra när lock down är slut.


Tips på underhållning och pyssel tas tacksamt emot också. Hittills har vi gjort regnbågar med pennor, pärlor, händer och fötter. Efter en storm kommer alltid en regnbåge.

Jag har försökt bemöta dem där de är. Tioåringen är inte ett dugg orolig trots att han säkerligen läser en del om det i dagstidningen, sjuåringen har uttryckt sig i termer av att ”tänk om jag får Corona!?!?” och då har jag sagt att de flesta som får Corona bara blir förkylda, att det är människor som är gamla och/eller har andra sjukdomar som det kan vara farligt för och att vi måste hjälpas åt att skydda dem eftersom det inte finns vaccin. I skolan pratar de uppenbarligen också om ämnet men det är nog rätt komplext att greppa, sjuåringen undrade till exempel varför sjukdomen kom på/från händerna så man måste tvätta dem hela tiden så då fick vi prata om varför att hosta/nysa i armvecket, att inte peta på saker och tvätta händerna ofta och noggrant är så viktigt.

Pyssel:
Odla saker nu när det är vår
Tälja
Bygga med kartonger
Tillverka saker i lera
Lägga sig på ett stort papper och rita efter konturerna av kroppen så att man sedan kan rita på ”sig själv”
Pärlplattor - googla önskat motiv + pixelart. Finns t o m i 3D!
 
Min äldsta är 4. Jag har bara sagt att "många är sjuka nu", sen har han själv snappat upp att bacillen (nåja) heter corona, och att man inte får träffa gamla människor just nu för de kan bli sjuka. Gissar att det har kommit upp på förskolan.
 
Hur har ni pratat med era barn om Covid-19/Corona?

Vi är i full lock down här i UK så vi har varit rätt så öppna med att det finns ett virus som gör att man kan bli sjuk och pga det så måste vår 5åring vara hemma från skolan och pappa jobbar hemifrån (jag räknas som key worker och jobbar minst 3 kvällar i veckan) även skolan har pratat med barnen om det innan de stängde och lite mer ingående än vad vi var.


Vi är inne på 4e veckan hemma, och nu undrar hon när hon får träffa andra utanför familjen igen och när skolan börjar igen. Det är jobbigt att inte har ett svar på frågan, men vi är ärliga med att vi inte vet och sen pratar vi om vad vi ska göra när lock down är slut.


Tips på underhållning och pyssel tas tacksamt emot också. Hittills har vi gjort regnbågar med pennor, pärlor, händer och fötter. Efter en storm kommer alltid en regnbåge.

Det är ju vår och Massor med saker händer ute - vi har ju dessutom härligt väder här i UK just nu så jag skulle dra med ungarna ut och spana insekter (man kan samla ihop en drös "döda löv" och ta hem i burk och spana. Samma sak med vatten från diken och bäckar.) och vårtecken, pressa blommor och göra tavlor kanske? Peka ut vilka växter som går att äta och som @pollex sade, odla! Gärna sådant som börjar växa fort som ärtor och gurka till exempel. Eller bara krasse? :)

Aktiviteterna beror lite på hur man bor förstås, men det gäller att göra det bästa av den där enda promenaden tycker jag!
 
Vi odlar massor, så om allt tar sej så får vi ge bort lite plantor.
Utforskar natur och insekter varje dag, hon älskar sånt. Vi har en fågelbo i murgröna så hon följer med spänning allt som händer från att de började bygga tills ungarna är utflugna.
Vi gjorde färg av gatkritor och målade en hinderbana på parkeringen och regnbågar så klart ;) hinderbanan är ett hett tips från oss, hoppa hage, groda, på ert ben, springa och gå i zickzack, serpentiner och cirklar (eller volter ;) :D ) 20200420_120222.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 969
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp