Bukefalos 28 år!

Prata med barn om missfall

SpanskaLoppan

Trådstartare
Hur pratar man med en sjuåring om missfall, bebisar som plötsligt dör i magen och nya graviditeten?

Sjuåringen i fråga är min kompis dotter men vi har en ganska nära relation jag och flickan också.
Förra graviditeten har hon pratat med bebisen och ritat teckningar och gett bort gosedjur osv.
Barnet dog utan synlig orsak i v 20, jag bad då mamman att prata med sin dotter om det och vet inte riktigt vad hon sa. Tösen kramades massor med mig nästa gång vi sågs men har inte tagit upp det mer.
Hon har en lillasyster på 2 år så hon har ju lite koll på vart bebisar kommer ifrån och så.

Nu är jag gravid igen och det börjar märkas i kroppen. Men jag vet inte hur jag ska prata med tösen om det kommer frågor om den här bebisen är frisk osv...
Jag kan ju förvisso be mamman förklara den här gången också men det är ju ingen garanti för att det inte kommer frågor.
Mamman har varit allvarligt sjuk under våren och sommaren med långa sjukhusvistelser och hemtjänst så tösen oroar sig mycket för sjukdomar och sånt just nu.
Därav osäker på om jag vill använda förklaringen att bebisen var för sjuk för attklara sig.
 
"Ibland händer det att det blir fel medan bäbisen utvecklas i magen, så att kroppen inte fungerar som den ska och då kan den inte utvecklas vidare"
Kanske?
 
Du kommer längst på att vara ärlig. Min sjuåring förstår definitivt skillnaden på olika sjukdomar.

Så förklara att bebisen hade något fel som gjorde att den inte kunde överleva och skulle hon ta upp sin mamma så säger du som det är - hon är inte sjuk på samma sätt.

Du behöver inte blanda in hennes mamma alls när du pratar om bebisen om inte hon själv tar upp det. Det kan mycket väl hända att hon vill jämföra och då säger du bara att det är olika saker.

En sjuåring förstår, men det kanske kommer lite följdfrågor då dom även är nyfikna.
 
Nej jag har inte tänkt ta upp förra graviditeten alls. Men det är en väldigt funderande tjej och jag är rätt säker på att det kommer frågor så småningom.
Och jag har en förmåga att bli för invecklad när jag försöker förklara saker för barn.

Hon är i dagsläget oroad när nån blir sjuk. Det blir mycket prat om hur sjuk och varför och blir personen frisk osv. Även om det handlar om lättare sjukdomar.

Ska försöka hålla det enkelt, om det nu kommer på tal. Annars tar vi förstås inte upp det alls.
 
Du behöver inte förklara, du svarar ärligt på hennes frågor när/om de kommer.

Min mamma dog i cancer för 7 månader sen. Mina barn har vart med hela resan och de träffade henne på sjukhuset och även på slutet.
 
Nej jag har inte tänkt ta upp förra graviditeten alls. Men det är en väldigt funderande tjej och jag är rätt säker på att det kommer frågor så småningom.
Och jag har en förmåga att bli för invecklad när jag försöker förklara saker för barn.

Hon är i dagsläget oroad när nån blir sjuk. Det blir mycket prat om hur sjuk och varför och blir personen frisk osv. Även om det handlar om lättare sjukdomar.

Ska försöka hålla det enkelt, om det nu kommer på tal. Annars tar vi förstås inte upp det alls.
Jag tror att du gör det för invecklat. Ibland blir folk gravida, ibland inte. Ibland blir det en baby, ibland inte. Ibland vet man vad felet är, ibland inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är väl jag. Jag vet inte. Den jävla ångesten som äter upp mig. Och som dotter till en freudian har man ju ändå lärt sig att rota i...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 654
Senast: Zewz
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 013
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp