prata med hästar

Sv: prata med hästar

CeciliaHeikne skrev:
Jo men även som någon sa där uppe lärde jag mig massor.. Äve om det är en bluff eller ej..


Min lilla pålla är ju en unghäst, med mycket egen vilja. Så att jag fick henne svänga höger när jag tänkte de vart jag chockad över. Även om jag förstår att de fintrimmade ekipagen behöver ytterst ytterst små hjälper så trodde jag itne det här skulle funka på en halvt oinriden ponny..

(kanske flyttade tyngdpunkten, kan jag mycket möjligt ha gjort, men itne medvetet)
:)
En halvt oinriden häst reagerar ofta som bäst på vikthjälper och annat! Den är ju inte lika "förstörd" och har lärt sig ignorera alla möjliga (ofta motstridiga) hjälper som vi ofta ger som ryttare tyvärr. Jag håller med dig om att det viktiga är att det funkar för DIG. Om det sen handlar om "bilder" som talar till din häst eller ej är ju egentligen inte så viktigt kanske.
 
Sv: prata med hästar

Jag har inte läst boken och vet inte så mycket om henne men jag vet heller inte vad jag ska tro när det gäller hästpratare.

I mitt förra stall var det en tjej som trodde stenhårt på detta så hon tog ut en hästpratare och jag lät henne prata med min häst också mest för att det var kul. Jag hade inte haft min så länge och visste inte så mycket om honom så det gav inte så mycket för mig men...

..den andra tjejens häst var en ganska nervig sak så två dagar innan hästprataren kom hade de bytt till ett foder med lugnande örter. Detta foder åt hästen inte när de bokade tiden. Fodret stod innanför en stängd dörr så hon såg det aldrig. Mitt i samtalet med hästen frågar hästtalaren
-Vad är det för lugnande foder hon får?
Vi bara gapade...
-Hon säger (hästen) att hon får ett nytt foder som är jätte gott och känns lugnande och bra.
Jag fattade ingenting, hur kunde hon veta det?

Andra saker hittade hon nog på. Min häst är frysmärkt och det såg hon och kunde därför dra slutsats att han var en travare och sen kunde hon ju hitta på nått om det....osv.

Men den här foder grejen skruvade till det i huvudet på mig.
 
Sv: prata med hästar

En till grej...

En kompis till min syrra har islandshästar. Hennes ena sto heter nått som betyder "hetta" (tror jag). Hästen är ganska pigg så ägaren bestämde sig för att kalla hästen för Märta för att då kanske hon skulle bli lugnare. De tog ut en hästtalare och hästen berättade massa saker och sen på slutet sa hästen att ...föresten så heter jag inte Märta!

Nu vet inte jag om de hade berättat namnbytar grejen men jag tror inte det.
 
Sv: prata med hästar

Åh, läste den boken för nåt år sen. Fy fan vad jag grät :crazy:
 
Sv: prata med hästar

ja usch.. Jag är så kännslig också så vissa saker började ja stört tjuta för.. haha
 
Sv: prata med hästar

*lånar knapp*

man ska ta det som sk hästpratare påstår att hästarna "säger" med en rejäl nypa salt........ :smirk:
har själv varit med när hästpratare pratat med hästar....det var mkt intressant :smirk: bland annat påstod en häst att en tomte borstade honom på nätterna.......

så jag har av naturliga skäl svårt att tro på hästprateri....
 
Sv: prata med hästar

Knapplån
Min nsv märr har blivit hästpratad innan jag köpte henne. Hon var då dräktig och förmedlade till prataren att hon var rädd att dom skulle ta ifrån henne fölet för tidigt för det hade hänt förut. Vid kontroll så har hon vid tidig ålder fölat och magrat av så kraftigt att fölet fick avvänjas vid 4 månader redan.
Sant - ja inte vet jag, jag skulle ju vilja ha hört hur mycket ägaren egentligen avslöjade
 
Sv: prata med hästar

hmm ja ibland vet man ju itne vad man sak tro. När saker stämmer blir man ju lite knas.. :smirk:
 
Sv: prata med hästar

*kanpplån*
Jag var totalt övertygad om att hästpratare var totalbluffar hela högen (sett för många dåliga exempel :smirk: ) ända tills för nåt år sen. Jag var på stan och satt och provade skor och fick plötsligt så in i h*lvete ont i ryggen. Jag har aldrig tidigare haft minsta lilla ryggproblem förut så jag det kändes lite konstigt att jag skulle få totalt ryggskott när jag satt på en stol.
När jag till sist lyckats ta mej hem så ringer stallägaren och säger att pållen gått omkull. Han blev rädd för något, hoppade ut ur hagen, klev i ett hål och ramlade med ryggen på en sten.:eek: Stallägaren såg allting från gårdsplanen och frågade om hon skulle ringa vet för att hästen verkade ha gjort sig ganska illa.
Oj vad orolig jag blev. Som tur var så var det *bara* musklerna som fått sig en törn och inget fel på skelettet så han blev bra igen ganska snabbt men nu blir jag helnojjig så fort jag får ont någonstans. :smirk:
 
Sv: prata med hästar

Vi hade ut en hästpratare till en fd häst och det var väldigt intressant! Vi var MYCKET skeptiska till en början men lyssna på det här..

Hästen hade några år tidigare stått i ett annat stall på andra sidan skogen från det stallet han stod i då hästprataren var där. Där fanns en hage som vi kallade "Bananängen" för den var formad som en banan.. på den fanns några terränghinder och i den hagen gick de en sommar och betade av. Efter bara några dagar på det betet blev hästen sjuk och fick svåra allergiska besvär förmodligen från någon växt som fanns just på den ängen. Så vi flyttade hästarna och bananängen blev sedan endast terrängbana.
Det här finns det inte en möjlighet att hästprataren känner till då hon inte ens var från samma sida landet men hon berättar ändå att hon såg en äng formad som en banan med terränghinder på och där hade hästen blivit sjuk av att äta en växt. Rätt skadat!!

Sen lyckades hon också i DETALJ beskriva vår (min och hästens) favoritrunda i skogen! Det speciella med den är nämligen att man på ett ställe kommer ut till en väldigt svart asfalterad "stig" mitt i skogen och på ett annat ställe är det svårforcerat fr att det är en massa ytliga trädrötter och just den rundan med den "svarta stigen" berättade hon om.. Underligt!
 
Sv: prata med hästar

jaa.. men då måste man ju tro henne. För sådant kan hon OMÖJLIGT veta innan..


Häftigt :eek:
 
Sv: prata med hästar

Jag har sett och hört mycket om alla dessa olika sk. hästpratare!
Det jag har att säga är det är ett jäkla skitsnack.
Så mycket pengar dom tjänar på lättlurade människor!!

Dom är mästare på att läsa av människor via kroppspråk och så sätter dom ut sina frön..

Jag såg programmet på tv3 det var skrämmande tycker jag... :mad:

Men skojare finns det i alla grenar..
 
Sv: prata med hästar

Undras hur mitt kroppspråk visade det som hon kunde berätta???
*läs mitt inlägg ovan*
 
Senast ändrad:
Sv: prata med hästar

Om hon sa exakt dom orden och du eller ngn annan inte gav henne ett uns,så säger jag bara grattis, :) men jag har svårt för sånt..

Dom är experter på att luras.
Jag själv hade ute en sådan när man var mer naiv, jag såg hur hon skulle börja läsa av mig men då bara jag gick därifrån o sa att hon får klara sig själv, väl en timme senare var hon "klar" med min häst..

Döm av min förvåning när inget stämde och det var bara luddigt.. :angel:
Man skall absolut ta det dom säger med ett stort mått av lätthet..

Men alla gör ju inte detta, och tror blint på vad dom säger och då blir det farligt... :smirk:
 
Sv: prata med hästar

Det är intressant med hästpratare att dom inte lyckas något vidare med egna hästar. Inte ska man väl behöva ta med sig havre ut i hagen för att få tag på sin egen häst om man nu kan prata med den. Så länge det finns folk som går att lura så länge kommer det att finnas folk som lurar dom. Förresten, allt som Joe Labero gör på scenen måste ju också vara på riktigt eftersom det är ju "omöjligt" att göra vad han gör.
 
Sv: prata med hästar

snus skrev:
Dom är experter på att luras.

Och det vet du med klarhet? Och vad menar du egentligen med "DOM" ?

Vilken kategori för att vara exakt?

Intressant tråd i övrigt... :p Intressanta frågeställningar...intressanta generaliseringar... ;)
 
Sv: prata med hästar

Har inte läst den boken... Men jag har mkt bra erfarenhet av "min" djurkommunikatör. Jag tror inte man kan gå på kurs och lära sig att prata med djur, det är en medfödd gåva. Visst, man kanske kan lära sig lite, men inte allt. Jag kan själv kommunicera med alla mina djur till en viss grad, men bara om enkla saker. Man måste ju vara öppen för det djuren berättar, att dom kanske har en annan syn på världen än vad vi har. Vem säger att människan har rätt och är allvitande!!??

Hur kan man säga med säkerhet att den där hästen Inte blev borstad av tomtar på natten... Bara för att något är svårt att bevisa så betyder det inte att det inte kan finnas.

Läs "Zander och tiden" istället, den går nog djupare än vad Baltzars bok gör. Jag känner flera av hästarna och mäniskorna som är med i den boken, så jag vet att det inte är nåt hon hittat på...
 
Sv: prata med hästar

Ja det är medfött, men gåva, tja vet jag inte, och jo, alla kan.

:p

Om man vill. Och om man har intresset av att fördjupa sig.
 
Sv: prata med hästar

Kan är ju relativt... Men ja, håller med dig, tror bara att det är nåt som måste komma inifrån. Ofta så tror man ju att man vill saker, fast man egt inte vill. Om du förstår vad jag menar. Tror vi är överens egt. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 683
Senast: sirpa40
·
Hundavel & Ras Jag såg en gång ett tv program som handlade om detta och de satte in hunden i ett nytt rum den inte hade vart i och tittade på hur den...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Red_Chili
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp