prata med hästar

Sv: prata med hästar

snus skrev:
Jag har sett och hört mycket om alla dessa olika sk. hästpratare!
Det jag har att säga är det är ett jäkla skitsnack.
Så mycket pengar dom tjänar på lättlurade människor!!

Dom är mästare på att läsa av människor via kroppspråk och så sätter dom ut sina frön..

Jag såg programmet på tv3 det var skrämmande tycker jag... :mad:

Men skojare finns det i alla grenar..
Jo programmet Insider du hänvisar till väl ju väldigt seriöst och inte ett dugg vinklat! :crazy: :smirk:
Vad tror du det blir för program när de innan bestämmer sig för att bevisa att det är en bluff, inte undersökande journalistik iallafall... :(

//Humlan- Saknar erfarenhet i fråan hurvida vissa har "Gåvan"...
 
Sv: prata med hästar

det är ju intressant att en människa som inte ens kan leda ut sin egen häst till hagen kan berätta så mycket om andras djur...
 
Sv: prata med hästar

CeciliaHeikne skrev:
men tror ni itne att det finns mä'nniskor som kan tolka förstå och komunicera med djur?

Jo, via kroppspråk. Inte någon sorts telepati.
Det finns människor som är urbra på att läsa minimala kroppssignaler hos djur, och sedan tolka dem därifrån.

Men att någon skulle kunna läsa ett djurs tankar och "tala" med det därigenom det tror jag inte ett skvatt på.
 
Sv: prata med hästar

Har också sett programmet på trean , har alltid varit skeptiskt mot hästpratare (dock ej HS) och fick min negativa inställning väldigt bekräftad tack vare det här programmet. Allt var ren och skär bluff.
Boken har jag dock inte läst och jag tror att även fast människan i fråga inte kan "tala" med hästar ändå kan ha en god relation till dem och mkt att lära ut. Vad vet jag , har ej träffat henne. När det gäller det där med att du skulle tänka höger så häpnar jag över att du blev så förvånad! Ett av de största målen i framförallt dressyr är just att man ska kunna göra så små hjälper på hästen att man helt enkelt "tänker" vart man ska rida, funkar för mig på de hästar jag har en djupare relation till. Anledningen till det är att oavsett hur mycket du kämpar för att vara avslappnad så är det heöt naturligt att när du tänker tex "höger höger" gör din kropp minimala rörelser som gör att hästen reagerar och beger sig dit du ville , för du visade vart du ville gå. Att du lyckades göra det på ett sånt känsligt sätt betyder antingen att din häst är lyhörd och oförstörd eller att ni redan har en rätt djup relation vilket är underbart! Utnyttja detta! Skänklarna ska egentligen bara finnas där för att finjustera! :)
 
Sv: prata med hästar

Ja alla kan kommunicera med djur , särskilt sina egna ..även här på djupare plan. Men att ta betalt för det och dessutom visa sig vara en bluff så måste det vara riktigt illa. Man kommunicera rju mer elle rmindre telepatiskt med sina medmänniskor också! Har man en djup relation känner man tillslut vad dom känner och så vidare. Tror jag helt och fullt på för det kan jag själv jag med! Men somsagt..man får ju tänka logiskt. :d
 
Sv: prata med hästar

Visst är det vinklat , iaf till viss del. Men jag känner många som har /har haft kontakt med hästpratare , gäller även de er kända och jag har bara fått höra negativa åsikter om detta..
Tyvärr
 
Sv: prata med hästar

MrsScabtree skrev:
Visst är det vinklat , iaf till viss del. Men jag känner många som har /har haft kontakt med hästpratare , gäller även de er kända och jag har bara fått höra negativa åsikter om detta..
Tyvärr
Till viss del? :confused:
Kallar du det undersökande journalistik eller tycker du att de gick för att visa att det var en bluff?
Fick vi verkligen se allt eller togs bara de delar som påvisade "Bluffen" med?
Skulle programmet varit av seriös karaktär borde de visat de som var POSITIVA till det och hade goda erfarenheter, inte bara negativa...

Som jag sagt tidigare, jag tror inget, jag vet fler som haft ute "hästpratare", vissa positiva andra negativa... Men jag uttalar mig inte, eftersom jag inte har personlig erfarehet och tycker då inte jag kan säga något om saken..
 
Sv: prata med hästar

Ja till viss del . Skrev ju att jag enbart känner folk som har negativa erfarenheter av detta och helt fel ha rju inte programmet. Är själv utbildad inom media och vet vad som försiggår i klipprummen :idea:
 
Sv: prata med hästar

glömde påpeka att jag också tycker att det borde visats en positiv sida av det också så man kunde jämföra. Men enligt min personliga åsikt vet jag personligen att det finns smågalet folk därute. Uttryckte mig visst lite dimmigt. Jag har personlig erfarenhet och kan alltså uttala mig enligt dina principer.
 
Sv: prata med hästar

Läs 'Konsten att tala med hästar' Av Carola Lind och karin muller.. Jätte bra bok!
 
Sv: prata med hästar

MrsScabtree skrev:
Ja till viss del . Skrev ju att jag enbart känner folk som har negativa erfarenheter av detta och helt fel ha rju inte programmet. Är själv utbildad inom media och vet vad som försiggår i klipprummen :idea:
Men grejjen var ju att programmet gick in för att visa att det var en bluff, inte för att undersöka huruvida det var det eller inte!
Och gå man efter de kriterierna så kan man ju visa att i stort sett allting är en bluff... :idea:

Jag hänger inte riktigt med, har du personlig erfarenhet av hästpratare eller känner du "bara" folk som haft ute hästpratare och berättat för dig att det inte stämmer? :confused:

Att det finns galet folk håller jag med dig om, men inte att alla som utger sig för att kunna tala med hästar är galna och ute efter att bluffa... Det tror jag inte!
 
Sv: prata med hästar

Men jag trodde du menade programmet i allmänhet , det visar ju oftast ämnenas negativa sidor men i tex ett program om trafficing fick ju en ex prostituerad berätta om sina egna erfarenheter om hur det hade påverkat henne etc..förvisso väldigt lite..men ändå till viss del. Så det vart väl ett missförstånd. Vad det gäller de personluga erfaranheterna så har ingen "pratat" men just min häst, men det var en på stallet som försökte utbilda sig till hästpratare. Och jag har många vänner som trott blint på det och tagit ut en hästpratare av välberytad variant för att sedan vara mycket missnöjda med resultatet och tomma i plånboken. Kan ta ett exempel. En jag har känt under en längre period tog ut en hästpratare till sin häst som väver och är allmänt rastlös. Hästprataren påstod att den här hästen har blivit misshandlad innan hon köpte honom och en massa annat nonsens. Det roliga var att ägaren har fött upp hästen själv :D , det som är ännu roligare är att ägaren aldrig skulle få för sig att ens slå sin häst på halsen. Hon ha rnog mer respekt för den än den för henne!
 
Sv: prata med hästar

MrsScabtree skrev:
Men jag trodde du menade programmet i allmänhet , det visar ju oftast ämnenas negativa sidor men i tex ett program om trafficing fick ju en ex prostituerad berätta om sina egna erfarenheter om hur det hade påverkat henne etc..förvisso väldigt lite..men ändå till viss del. Så det vart väl ett missförstånd. Vad det gäller de personluga erfaranheterna så har ingen "pratat" men just min häst, men det var en på stallet som försökte utbilda sig till hästpratare. Och jag har många vänner som trott blint på det och tagit ut en hästpratare av välberytad variant för att sedan vara mycket missnöjda med resultatet och tomma i plånboken. Kan ta ett exempel. En jag har känt under en längre period tog ut en hästpratare till sin häst som väver och är allmänt rastlös. Hästprataren påstod att den här hästen har blivit misshandlad innan hon köpte honom och en massa annat nonsens. Det roliga var att ägaren har fött upp hästen själv :D , det som är ännu roligare är att ägaren aldrig skulle få för sig att ens slå sin häst på halsen. Hon ha rnog mer respekt för den än den för henne!
Alltså, du får tycka, tänka och tro precis vad du vill.. :D Det var mest just det inslaget i Insider vi kom att tala om... mest på grund av ditt nu borttagna inlägg..

Men då ligger vi väl ganska lika på nivå ang. "personlig erfarenhet", jag har inte heller haft någon att tala med mina, men träffat på/känner enhel del som haft ute hästpratare och som sagt, dessa har varit både positiva o negativa :)
Jag aktar mig för at dömma ut saker jag inte vet något om, en dag kanske jag behöver en hästpratare och då är den dörren öppen.. :D
 
Sv: prata med hästar

Det är ju det som är problemet, finns så många humbuggare, att för det flesta blir det svårt att se skogen för alla träden......

Jag har själv ingen erfarenhet på området, mao, har inte haft någon möjlighet att bilda mig en egen uppfattning, men är väldigt nyfiken och intresserad av frågan...

Framförallt eftersom jag själv har haft lite konstiga upplevelser som jag inte kan förklara, med mina djur..

Men som sagt det är en svår fråga, och jag kan förstå att folk drar öronen åt sig, efter ett program som det...
 
Sv: prata med hästar

vi har haft en hästpratre ute i stallet. och tro mig, det funkar!
 
Sv: prata med hästar

När ursäktade jag mina åsikter? Jag vill fortfarande veta vad som verkligen hände i programmet. att mitt inlägg är borttaget är lite synd tycker jag. Hur ska man annars få veta. Är väldigt upprörd fram tills jag fått en god förklaring. Vilket det inteverkar som att jag kommer få.. :(
 
Sv: prata med hästar

Skicka bilder kan jag nästan tro på. Men när folk säger att hästen har ont i njuren eller blev dålig i magen av en viss växt har det gått för långt. Det kan inte ens vi människor känna/veta/säga. Så bilder och kanske intryck som "bra" och "dåligt" funkar kanske men när hästen enligt hästprataren börjar analysera sina erfarenheter är det nog nåt som sker inne i hästpratarens huvud.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 683
Senast: sirpa40
·
Hundavel & Ras Jag såg en gång ett tv program som handlade om detta och de satte in hunden i ett nytt rum den inte hade vart i och tittade på hur den...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: Red_Chili
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp