prata med hästar

C

CeciliaHeikne

Har precis läst ut boken hästar berättar av Tamara Baltzar. Och nu är jag totalt övertygad om att vissa människor fått gåvan att kunna förstå och kommunicera med djur.

Jag blev helt berörd av den där boken. Den beskriver både hemska och underbara saker och hur fel vi människor igentligen hanterar våra hästar men hur tålmodiga och kärleksfulla dom är som står ut med det bara för att dom älskar oss.

Usch jag grät säkert 10 gånger idag bara.. Har lärt mig så otroligt mycket av den där boken och jag rekomenderar den varmt. Och hoppas att alla läser den. För det har iaf givit mej HUR MYCKET SOM HELST. och jag tror jag och min häst kan ha mycket mycket nytta av det här.
 
Sv: prata med hästar

Ja det tycker jag verkligen du ska göra.. Jag tror jag ska läsa om den... :smirk:

Nått så underbart, har fått en så mycke större inblick i hästens liv..
 
Sv: prata med hästar

Jo, men hon blev väl avslöjad som en rejäl bluff i det där tv-programmet på trean? :confused: Eller har jag fel nu? (jag säger ingenting om boken, den har jag själv läst och jag tycker den är rätt okej! :) )
 
Sv: prata med hästar

Jag har mött henne IRL och lyssnat på föreläsning. Det kändes jättebluff då :smirk: för hon sa inte något som inte jag också upplevt.
Har dock inte läst boken. Men jag är mkt skeptisk till henne. Dock tror jag att det finns människor med den förmågan som är äkta. De är med största säkerhet mer sällsynta...
 
Sv: prata med hästar

hur som helst så har iaf boken hälpt mej.. Jag tänker helt i bilder när jag är med hästen och försöker förklara med hjälp av bilder i mitt huvud hur jag vill ha det.. Igår när jag red gick det hur bra som helst. kankse är det bara inbildning..

Men jag skrittade på rakt spår med långa tyglar och såg en punkt framför mig och jag tänkte höger höger.. sen såg jag framför mig hästen gå precis där..

Vart tror ni hästen tog vägen? :eek: ja blev helt paff..

känner hästar så väl vad vi tänker och vill? helt otroligt..

fast å andra sidan har jag alltid hört av tränare att tänka sig själv och hästen över hindret och landning osv. när man är på väg emot.. och lika så där så hoppar hästen då utan någon som helst tvekan? är itne det ltie lusstigt
 
Sv: prata med hästar

Huntress skrev:
Jo, men hon blev väl avslöjad som en rejäl bluff i det där tv-programmet på trean? :confused: Eller har jag fel nu? (jag säger ingenting om boken, den har jag själv läst och jag tycker den är rätt okej! :) )

Ja det var hon som var med i trean, hon hade visst varit spåtant innan hon blev hästpratare om jag inte minns fel. Hon upptäckte väl en ny marknad.
 
Sv: prata med hästar

men tror ni itne att det finns mä'nniskor som kan tolka förstå och komunicera med djur?
 
Sv: prata med hästar

Men det är klart att det funkar med att skicka bilder till hästen. Det har jag alltid gjort. Det behöver jag inte nån hästpratare för att begripa :smirk:

Det kan nog alla som lyssnar på sin häst och som har bra kontakt med hästen.
 
Sv: prata med hästar

jag håller på att läsa den boken nu. Faktiskt väldigt intressant. Jag tycker så synd om hästen "Fläcken", han gör allt för sin ryttare och blir spykiskt störd av det istället för att ryttaren önskar att han vore någon annan.

Vad handlade programet på 3an om? Jag missade det. Någon som har lust att berätta?
 
Sv: prata med hästar

http://www.tamarabaltzar.com/

Den där "Tamara" hur många personer är det igentligen?
Om man kollar på hemsidan och sedan under karta så kommer det upp nya adresser varje gång. Många identiteter :crazy:
 
Sv: prata med hästar

Jag läste boken för några år sedan och reagerade ungeför som du. Jag tyckte jag fick mycket hjälp i förhållande till min häst. Nu tänker jag att innehållet i boken naturligtvis var ganska påhittat och att hon antagligen är en bluff.
Men jag fick ändå hjälp av boken genom att träna mig att tänka i bilder dvs att förbereda både mig och hästen på vad vi ska göra i nästa moment.
Jag testar ibland att "skicka bilder" och tycker då att min häst svarar bättre, vad det nu kan bero på.
 
Sv: prata med hästar

Det finns det säkert. Jag tycker bara det är fantastiskt att antalet har ökar enormt under de sista åren. :smirk:
 
Sv: prata med hästar

phoenix skrev:
Det finns det säkert. Jag tycker bara det är fantastiskt att antalet har ökar enormt under de sista åren. :smirk:


Håller med.
Vi kan alla föreställa oss bilder på situationer, det kallas mental träning. Tänk dig själv som vinnare, typ.
 
Sv: prata med hästar

Det kan vi ALLA om vi upphör tänka på hästen som om den tänkte som oss, och istället kommunicerar med den utifrån att den är en häst, dvs "lyssnar in" oss på dess sätt att kommunicera!

Frågan om hästviskare/hästpratare har varit uppe massor här på forumet, och det råder het debatt runt ämnet. Personligen är jag av åsikten att jag tycker det är oerhört tragiskt när människor börjar tänka att hästar eller andra djur tänker och kommunicerar som vi, dvs med samma logik, resonemang och "språk", och att det finns en viss sorts "utvalda" människor som kan "tala" hästens språk. Än en gång - det är ingen hemlighet att kommunicera med hästar!
 
Sv: prata med hästar

Jag har läst boken och jag är mkt skeptisk, kändes mer som någon liten fjortisbrud hade skrivit ihop lite fantasier till en roman, typ :crazy:
 
Sv: prata med hästar

det har ju gjorts en massa olika tester i tidningar och de flesta sk hästpratare har visats vara riktiga bluffmakerskor... Så jag är skeptisk...
 
Sv: prata med hästar

DU tänkte gå "höger" och omedvete flyttade du din blick och tyngdpunktenen förskjuts som en signal till hästen "gå höger". Det är med så här små hjälper man SKA rida när allt fungerar till 100% ( i 99% av fallen fungerar det inte SÅ bra, men ibland klickar det till!)
 
Sv: prata med hästar

CeciliaHeikne skrev:
Men jag skrittade på rakt spår med långa tyglar och såg en punkt framför mig och jag tänkte höger höger.. sen såg jag framför mig hästen gå precis där..

Vart tror ni hästen tog vägen? :eek: ja blev helt paff..
Jag tror att det finns vissa personer som har en oförklarlig förmåga... men jag VET också att vi människor påverkar oss själva enormt med vår tanke. När du ser framför dig att hästen går åt ett visst håll så kan du helt omärkligt för dig själv ändå lägga över vikten på rätt sätt så att hästen just går åt det hållet. Så; detta kan vara ett bevis för din egen förmåga att påverka din kropp med tanken.

Nåväl; det viktiga är ju att det fungerar!
 
Sv: prata med hästar

Jo men även som någon sa där uppe lärde jag mig massor.. Äve om det är en bluff eller ej..


Min lilla pålla är ju en unghäst, med mycket egen vilja. Så att jag fick henne svänga höger när jag tänkte de vart jag chockad över. Även om jag förstår att de fintrimmade ekipagen behöver ytterst ytterst små hjälper så trodde jag itne det här skulle funka på en halvt oinriden ponny..

(kanske flyttade tyngdpunkten, kan jag mycket möjligt ha gjort, men itne medvetet)
:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 651
Senast: sirpa40
·
Hundavel & Ras Jag såg en gång ett tv program som handlade om detta och de satte in hunden i ett nytt rum den inte hade vart i och tittade på hur den...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Red_Chili
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp